Innovatie: Willen wij niet een beetje teveel???

Wat was er eerder? Het bedrijf (Apple) dat praktisch elk jaar een nieuwe versie van zijn producten op de markt brengt of de consument die daar om vroeg?
Steve Jobs zei ooit: “Wij maken producten waarvan de mensen niet wisten dat zij ze misten” Denk dáár eens over na.

Niemand, maar dan ook niemand is verplicht om elke jaar een nieuwe Mac, iPhone of iPad te kopen (en zijn oude op Marktplaats te zetten). Maar het gebeurd wel in grote getale. Wie is er hier dan dom of misleidt? (Hint: het is niet Apple.) Doen we dit ook met onze plasma TV, onze DVD/BR speler, of zelfs ons espressoapparaat? Nee, natuurlijk niet want die heeft niet elk jaar andere icoontjes of een net even snellere (maar niet veel hoor) CPU!

Het ‘begrip’ innovatie wordt door veel mensen totaal verkeerd begrepen. Enkele voorbeelden van innovatie door Apple zijn:

De eerste iMac
De eerste iPhone
De eerste iPad
De eerste versie van Mac OS
De eerste versie van OS-X

Geen innovatie zijn:
Alle volgende versies van het bovenstaande. Een nieuwe CPU, andere icoontjes, meer mogelijkheden, sneller, etc. dat is geen innovatie meer, maar een doorontwikkeling.

Apple is een zeer slim bedrijf dat als een soort Geert Wilders de massa bespeeld. Door ons eerst lekker te maken met b.v. een iPhone die echt wel gelijk een betere camera had kunnen hebben maar deze niet had, willen we natuurlijk automatisch dat die betere camera in de volgende versie zit. En zo zijn er nog veel meer zaken op te noemen die Apple stukje bij beetje in een apparaat verwerkt terwijl dat ook gelijk had gekund. Deed Apple dat, dan waren we wel verplicht om er langer mee te doen omdat er toch niks anders bij had kunnen komen dat de moeite waard was want alles wat mogelijk was zat er dan al in.
Had Apple dan veel minder aan ons verdiend? Wel nee, want die iPhone etc. was dan duurder geweest. Dus hou de consument aan het lijntje dan weet je zeker dat ze blijven kopen als datgene wat er al lang in had kunnen zitten er ‘eindelijk’ in zit. Dus dat wij ‘te veel’ willen is een misverstand. We krijgen het druppelsgewijs toegediend door Apple en dat maakt ons niet inhalig, maar ongeduldig. Ook ‘dwingt’ Apple ons om nieuwe spullen te kopen (zowel soft als hardware) omdat ze (backwards) compatibility allang overboord hebben gegooid. Dit is geen technische noodzaak maar slechts een methode om ons geld te laten rollen. Het is niet voor niets zo dat o.a. Logic Pro X minimaal 10.8 vraagt en iWork zelfs 10.9 terwijl er nog genoeg op 10.6 t/m 8 zitten. Apple wil dat iedereen net zo snel update als zij het uitbrengen.

Eerst wordt er b.v. een nieuwe Mac of iPad op de markt gebracht en enkele maanden later lees je voor het eerst over ‘Retina schermen’. Dus wat doe je met je pas gekochte Mac? Omdat jou scherm niet scherp genoeg is (het is scherp genoeg, maar je DENKT van niet vanwege de Retina reclame) koop je een andere Mac of iPad omdat die Retina heeft. Wat overigens niet eens een innovatie is, maar gewoon een nog scherper LCD scherm. Retina is slechts de naam die Apple aan zo’n scherm geeft omdat het gelijk zou zijn of iets hoger dan de resolutie van het menselijk oog. (Je retina is dat deel van je oog dat het beeld vormt en doorstuurt naar de hersenen.)

Mijn eerste Apple computer was de Apple II plus van eind jaren '70 en nu, na dus ruim 35 jaar zit ik achter mijn 6e Apple computer (en 4e Mac) dus doe ik gemiddeld 5 of 6 jaar met één computer, heb ik een ‘oude’ iPhone 3G en heb ik geen behoefte aan een iPad. Maar dat ben ik (de oude generatie) en nu de nieuwe(re) generatie:

Toen de eerste iPad uitkwam en er lange rijen bij de winkels stonden (ook in het ‘nuchtere’ Nederland) vroeg een journalist aan een nogal yuppieachtige jongen: “Wat ga je er mee doen?”. Het antwoord was: “Geen idee”(!). Inmiddels weten we wat je er mee kan doen, maar in eerste instantie wisten we het niet echt en kochten we het omdat het nieuw was, niet omdat we het nodig hadden. En dat was dan dankzij dat slimme Apple die dingen maakt waarvan we niet wisten dat we ze misten…

Jup dat zeg ik… we willen teveel :stuck_out_tongue:

@hendrik ijzerbroot

Nee effe zonder gekheid.
Jouw verhaal klopt helemaal, ik ken iemand en die heeft ooit voor philips gewerkt die kerel had daar een ook vrij hoge functie.
Hij kwam ooit eens met het verhaal aan over de TV daarmee worden mensen al jaren voor de gek gehouden want eerst was er de zwart-wit TV enkelle jaren later was het mogelijk om kleur op een beeldscherm te toveren althans voor de consument… want dat kon blijkbaar al veel langer maar men wachte net zo lang tot iedereen een zwart-wit TV in de huiskamer had staan.
Dat gebeurde tig jaar geleden en dat gebeurd nu inderdaad nog.
En ja daar moet ik je heel erg gelijk in geven er zijn nu nog steeds mensen die daar intrappen.
Maar waarom heeft een mens dan die drang om altijd maar het nieuwste van het nieuwste te willen hebben??

Wil Apple een grote speler blijven dan moet het inderdaad blijven innoveren.
De kritiek echter op absoluut niveau bezien is natuurlijk belachelijk.
Wat de topic starter terecht opmerkt is dat Apple gebruikers (maar laat ik stellen dat dit eigenlijk geldt voor iedere inwoner van Nederland met een modaal inkomen) verwend zijn, het gemak en de rappe technologische ontwikkelingen als volkomen vanzelfsprekend ervaren.

Onderstaand clipje van Louis CK illustreert dit heel goed:
http://vimeo.com/69662330

@Lonestar

In het Amazone gebied wonen indianenstammen die zitten ook steeds op iets nieuws te wachten, en dat is de oogst of de eerste regen na lange droogte.
Wij, de westerse mens zijn enorm materialistisch ingesteld en willen hebben, hebben, en nog eens hebben. En als we het dan kwijtraken stort de wereld in maar die indiaan haalt zijn schouders op en neemt een hap uit een sappige mango.

Het zelfde is gebeurd met de DVD en de Bluray disk. Slechts 3 jaar na de introductie van de DVD was het al mogelijk om via een blauwe laserstraal een veel compactere disk te maken met dus meer capaciteit. Maar eerst moest de DVD volledig uitgemolken worden en duurde het nog zo’n 10 jaar voordat de DVD verdrongen werd door de BR.

Dit klopt helemaal. Heel veel technologie bestond al voordat het aan de consument is laten zien. Zoals de Blu-Ray disc die begin jaren 90 als bestond.
En als je je afvraagt waarom mensen daarin trappen… wat voor keus hebben de meeste mensen dan? Ze brengen het nieuwste toch niet uit voor iedereen zo een ding heeft?

Edit: Je was me voor Hendrik. Zelfde voorbeeld, wat toevallig!

Mja… ik heb net een nieuwe mobiele telefoon besteld, die alleen kan bellen en SMS-en, en dat laatste heb ik ook niet echt nodig.

Ik word zelf ook een beetje moedeloos van al die nieuwe spullen, en zeker omdat apple z’n iPhone minstens 300 euro te duur heeft gemaakt.

Mijn 3GS doet het nog steeds goed, maar voor ie helemaal op is, ga ik over op een alleen-bellen-telefoon.

Wel zo rustig.

@hendrik

Nu ga je wel erg diep graven, je hebt wel gelijk maar de voorbeelden zijn over de top.
Als je het zo wilt vertalen zullen er ongetwijfeld ook wel voorbeelden van 1000 jaar geleden zijn te noemen.
Maar ja, het gaat inderdaad over het moraal van het verhaal. :wink:

Wat is er dan ‘over de top’? Niks van wat ik zeg is extreem. Het is gewoon iets wat onder je neus gebeurd. En als het over de top is, dan komt dat toch echt door Apple, want zo snel als dat Apple nu zijn OS-X aan het upgraden is, is inderdaad over de top. Mavericks komt net kijken en we praten al over 10.10. Is dat niet over de top dan?

Maar ja… ik had van jou niet veel anders verwacht hoor. :wink:

@Marius1976
Het ligt inderdaad aan waar je het voor gebruikt. Ikzelf heb zo een iPhone 5S die 300 euro te duur is. Zeker weten, toen ik een nieuwe telefoon moest kopen vond ik deze ontzettend duur. Ik was aan het kijken naar aanbiedingen van iPhone 5 's en iPhone 4S-en en kon maar niet beslissen. Op een gegeven moment kwam de 5S uit en ik nam de stap van vertrouwen en kocht hem bij release in Nederland. En nu ik hem al een half jaar gebruik ben ik meer dan tevreden. Elke keer als ik hem oppak en gebruik, vind ik het het geld meer dan waard. Maar dat is alleen omdat ik bijna alle functies gebruik die het apparaat biedt. Het heeft zeker mijn leven beter en gemakkelijker gemaakt en hoop hem te gebruiken voor de komende 5 Jaar. En mocht het zo zijn dat ik inderdaad over 2 jaar een nieuwe wil. Dan verkoop ik deze en kan ik iemand anders er heel gelukkig mee maken. Moge hij net zo genieten van het apparaat als dat ik dat heb gedaan.
Dat is een hele andere visie dan anderen schetsen als zij denken aan mensen die hun telefoon verkopen op marktplaats omdat zij het nieuwste willen hebben.

het upgraden gebeurt op het moment bijna overal… iOS, OSX, zelfs bij de verschillende Linux distributies is de tel niet meer bij te houden.
Maar het is gewoon net als je zelf al eerder aangaf je bent er zelf bij wat je wanneer wilt.

Het mooie van de jaarlijkse OSX upgrades is dat ze nu gratis zijn, vond ik wel een hele mooie opzet.
Vraag me alleen af of dat bij deze versie blijft (10 dus) of dat ze daar mee doorgaan als men echt de boel gaat vernieuwen en met een totaal nieuw OS komen versie 11 om het zo maar even te noemen (mocht dat ooit gebeuren).

Dat OS-X nu gratis is, is op zich mooi, maar het is ook een extra impuls van Apple om mee te gaan. Maar vergeet niet dat als een nieuw OS ook een update van b.v. Photoshop nodig maakt, dit niet gratis is. Dus ‘gratis’ is in dit geval relatief.

@hendrik

Hoe zo, van mij niks anders verwacht.
Ik kan me niet betrappen op onzin, leugens of beledigingen. :roll:

Ik bedoel dus dat je het zelden 100% met mij eens bent.
Je hebt altijd wel een of andere opmerking.

Alles wat ik zei over Apple en de consument is gewoon waar en er is niks over de top. Feitelijk kan ik nog veel verder gaan zoals de perikelen rond het garantie beleid van Apple of de patenten/logo ‘oorlog’ waar de consument ook niks aan heeft, maar dat gaat dan off-topic worden.

Ik ben een Apple gebruiker van het eerste uur, maar ik ben ook kritisch en niet blind voor wat Apple doet. M.a.w: ik ben absoluut geen fanboy die alles slikt. Ik ben een enthousiaste Apple gebruiker (en zal dat altijd blijven) die Apple als bedrijf heeft zien groeien van een bescheiden niche die gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit hoog in het vaandel had staan naar een arrogant en machtig bedrijf dat geld binnenhaalt met scheppen tegelijk (en geregeld niet thuis geeft als er problemen zijn met een product) en dicteert wat wij zouden moeten kopen (en niet wat we willen kopen ) en dat zijn macht misbruikt om kleine onschuldige bedrijfjes aan te klagen omdat hun logo teveel op het hunne lijkt.

Als je dit ook over de top vindt heb je met een roze bril de nieuwsberichten gelezen.

) Hier kun je b.v. lezen dat Apple heel weinig uitgeeft aan reclames om hun producten te verkopen. Dat hoeft niet, want de producten verkopen zichzelf. Maar je kunt er vraagtekens bij zetten of dat ‘goed’ is want het riekt naar brainwashing waarbij men koopt om het kopen ondanks dat er door de jaren heen klachten zijn over gele schermen, vlekken op je scherm, batterijen die snel leeg zijn, antennes die niet werken of GPU’s met kuren. Zodra we dáár op reageren door plotseling niet te kopen zal Apple zich achter de oren gaan krabben, maar eerder niet. (Net als dat men zelfs zover gaat door de avond ervoor al vast in een slaapzak voor een winkel te gaan liggen om maar de eerste te zijn voordat de voorraden op zijn). Op de dag dat ik dat doe verklaar ik mijzelf voor gek.

Ik ben het wel met je eens, en heb je niet tegengesproken.
Sterker nog, ik heb willen aangeven dat ik het juist vaak niet met Apple eens ben.
Ik weiger 700 euro aan een Iphone uit te geven, en heb net mijn ipad ingeruild voor een Samsung tablet.
En ook in de rij gaan staan voor iets nieuws is het laatste wat ik zou doen.
Ik krijg meer het idee dat jij alleen maar negatief op mij reageert.
Zal wel weer aan mij liggen!!

Je kan pas iets maken, als je de mogelijkheden hebt omdat gene te kunnen maken.
Mogelijkheden zoals kennis, materiaal, gereedschap etc.

Natuurlijk worden producten ontwikkeld en gemaakt, waarvan wij niet wisten die we nodig hebben of die we niet misten.

De producten die worden ontwikkeld en gemaakt, moeten ons leven vereenvoudigen.

De snelheid waarmee producten tegenwoordig worden gemaakt, dan wel worden aangepast is vooral terug te voeren aan de huidige leefomstandigheden en de snelheid en de wijze waarop we kennis vergaren.

Dit alles betekend dat de bedrijven die deze producten maakt, de concurrentie voor moet blijven en daarmee voorkomt dat ze ophouden met bestaan.

Of een product vandaag of morgen of over een jaar te koop is, is afhankelijk van vele factoren.
Misschien is het uitmelken van een product daar een voorbeeld van, maar helaas is het niet zo simpel.
Elke maand verschijnen er nieuwe ontwikkelingen, die de bedrijven graag in hun product willen gebruiken, of nodig hebben om hun product te maken.

De ontwikkeling van de iPhone heeft enkele jaren geduurd, de hardware en de software en is door de jaren van die ontwikkeling steeds aangepast.

Zolang Apple hun producten blijft verbeteren en het ons leven aangenamer maakt, hebben we meer tijd om ook van andere dingen te genieten.

Wees geduldig en laat ze producten maken die goed werken en niet half.

[quote=daalhofmac url=http://www.onemorething.nl/community/topic/innovatie-willen-wij-niet-een-beetje-teveel/page/2/#post-2685472 time=1400481070]Ik ben het wel met je eens, en heb je niet tegengesproken.
Sterker nog, ik heb willen aangeven dat ik het juist vaak niet met Apple eens ben.
Ik weiger 700 euro aan een Iphone uit te geven, en heb net mijn ipad ingeruild voor een Samsung tablet.
En ook in de rij gaan staan voor iets nieuws is het laatste wat ik zou doen.
Ik krijg meer het idee dat jij alleen maar negatief op mij reageert.
Zal wel weer aan mij liggen!![/quote]

Sorry hoor maar je hoeft het niet eens te zijn met Ijzerbroot, is hij alwetend, is hij “God”?
Jeetje ijzerbrood je schiet hier wel een beetje door :roll:

Toch ook een aanvullende opmerking mijnerzijds. Zelf ben ik Apple-gebruiker geworden bij de introductie van de witte iBook (2e helft jaren 90).
Veel van de vernieuwingen vind ik winst, maar sommige velden laat Apple mooi liggen; bv: handschriftherkenning en spraakherkenning (dat laatste is er alleen enigermate voor het Engels en in mindere mate voor Frans, Duits en Spaans, meen ik.
De introductie van de smartphones is op zich leuk, maar apparatuur waar de primaire functie (bellen) ondersneeuwt onder flauwekul als apps, die vrijwel altijd compromissen zijn ten opzichte van de “real thing” … tja. Zelf keerde ik terug naar mijn goeie ouwe Nokia :wink:

[quote=iMad url=http://www.onemorething.nl/community/topic/innovatie-willen-wij-niet-een-beetje-teveel/page/2/#post-2685478 time=1400484195]
Sorry hoor maar je hoeft het niet eens te zijn met Ijzerbroot, is hij alwetend, is hij “God”?
Jeetje ijzerbrood je schiet hier wel een beetje door :roll:[/quote]
Je hoeft niet alwetend te zijn om in te zien dat Apple niet alleen mooie spullen maakt (want dat doen ze ondanks alles) maar óók op een uitzonderlijke manier de consument bespelen. Probeer daar eens doorheen te kijken en stel je zelf dan de vraag:
Wie schiet er hier meer door? De consument die er uren voor in de rij gaat staan, of ik die dit soort vreemde gedragingen probeert te beschrijven c.q. verklaren? Want meer dan dat doe ik niet. Ik haal zaken aan die gewoon gebeurd zijn en als je niet tegen kritiek kan op Apple, nou dat is jou probleem.

Het blijft toch wel behoorlijk raar dat je bij nieuwe producten van Apple lange rijen ziet staan. En het slaat over op anderen, want bij de Galaxy van Samsung schijnt het ook te gebeuren. Vermoedelijk door de publiciteit die Apple en Samsung krijgen door hun rechtszaken. Dus is dat goed, of is dat slecht? Ik denk het laatste want het is een extreme vorm van kudde gedrag zonder al te veel intelligentie. Gelukkig is het nog niet zo ver dat we dit ook doen bij het nieuwe broodrooster of de programmeerbare grill van Tefal.

Ook bij problemen in één van de Chinese fabrieken wordt door de media praktisch altijd Apple met name genoemd terwijl er vele merken zijn die hun producten er laten maken. Dat moet een reden hebben…

ijzerbroot, het enige wat ik zeg is dat daalhofmac recht op zijn eigen menig heeft.

Dat jij dan weer van alles erbij haalt om op één of andere manier je gelijk te halen snap ik dan weer niet.

Maar net als de vorige keer begin je weer met “als jij niet tegen kritiek kan op Apple” stop nou eens met die vorm van discussiëren.
Jij bent echt niet de enige die kritiek heeft op Apple, maar als jij daar zo op kikt, jammer dan.

Het enige wat Apple beter doet dan andere bedrijven, is het gedrag van de klanten te gebruiken.
Maar dat doen alle bedrijven, zei het iets minder goed.

Dat gedrag dat mensen in lange rijen staan om een product te kopen, gebeurt niet alleen bij de producten van Apple, dus heeft het niks met Apple te maken.
Dat gedrag vind plaats bij sport wedstrijden, films, playstation, xbox, i can dance en ga maar zo door.

Als jij optelt hoeveel mensen er in die rijen staan en dat vergelijkt met de mensen die niet in de rijen staan, dan staan er maar heel weinig mensen in die rij.
Er zullen altijd mensen zijn die haantje de voorste willen zijn, graag op de voorgrond staan en ga zo maar door.
Maar er zijn ook genoeg mensen die zoals jij en ik het geduld kunnen op brengen en wachten tot morgen of misschien wachten tot de volgende versie wordt uitgebracht.

Ik denk (mijn mening) dat jij teveel “spoken” ziet om het gedrag van de mensen te proberen te verklaren.

Innovatie? Het is de laatste jaren al heel mooi als Apple bij een nieuwe update niet massaal basisfuncties schrapt, zoals bij iWorks '13, iTunes 11, Final Cut X, iMovie, etc.