Inscannen Inktjet-foto’s

Moet regelmatig inkjet foto’s inscannen maar heb hierbij nooit een behoorlijk resultaat. Wie kan dat beter of heeft daar ervaring mee met een goed resultaat? Welke instellingen of filters naderhand toepassen?

Wat bedoel je precies met "geen behoorlijk resultaat" ?

Wat zijn de problemen en tekortkomingen van de scans ?

Inderdaad, wat versta jij onder 'geen behoorlijk resultaat'.

Inktjet prints zijn opgebouwd uit druppeltjes inkt. Ik heb nog nooit dit soort prints gescand, maar ik kan mij voorstellen dat je (vooral bij vergrotingen van kleine originelen) de afzonderlijke druppeltjes gaat zien.
Wat misschien zou kunnen helpen is het toepassen van een ‘descreen-filter’ in het scanprogramma. Normaal is dit om het gebruikelijke raster uit drukwerk te filteren, mar misschien helpt het ook bij dit soort originelen.
gewoon proberen.

Inscannen op dubbele resolutie (600 dpi), descreen filter er overheen, klein beetje gaussiaans vaag om de boel glad te trekken en vervolgens een unsharp mask... Daarmee krijg ik altijd de beste resultaten.

[quote:88b4a9e5c1="Syndic"]Inscannen op dubbele resolutie (600 dpi), descreen filter er overheen, klein beetje gaussiaans vaag om de boel glad te trekken en vervolgens een unsharp mask... Daarmee krijg ik altijd de beste resultaten.[/quote:88b4a9e5c1]

…en dan misschien nog iets verkleinen voor een beter resultaat. Gewoon een beetje van alles wat proberen en dan komen jouw favoriete instellingen / handelingen vanzelf boven drijven!

Inktjet foto's worden gemaakt d.m.v. digitale bestanden. Probeer te traceren waar het vandaan komt, en of je aan die bestanden kan komen.

[quote:8ca6034388="jkazius"][quote:8ca6034388="Syndic"]Inscannen op dubbele resolutie (600 dpi), descreen filter er overheen, klein beetje gaussiaans vaag om de boel glad te trekken en vervolgens een unsharp mask... Daarmee krijg ik altijd de beste resultaten.[/quote:8ca6034388]

…en dan misschien nog iets verkleinen voor een beter resultaat.[/quote:8ca6034388]

Yep… uiteraard na het scannen het beeld weer terugbrengen naar 300 dpi. Was ik nog ff vergeten te vermelden.

filter 'stoffen & krassen' in Photoshop is misschien ook wel te gebruiken!

Huh? Dat filter is toch om [u:537d4390bf]juist[/u:537d4390bf] stoffen en krassen te maken? Daar wordt de foto niet beter op denk ik

Alle descreenfuncties baseren zich op het vervagen van het beeld. Je bent dan wel je puntjes kwijt, maar verliest de scherpte. Bovendien vraag ik me af in hoeverre je er last van hebt bij een printer die 1400 dpi of meer print in een 'random' spetterpatroon. Scan daarom op een hogere resulutie in dan je nodig hebt en verklein het plaatje daarna. Als je meer zinnige tips wilt hebben is het verstandig te vertellen wat je hardware is en vooral ook wat je met de scans wilt doen. Veel 'automagische' functies van een scanner zijn niet direct een verbetering van het resultaat. Begin anders gewoon eens bij het begin en lees je in de materie in. Er bestaan meer slechte dan goede tips. http://www.scantips.com/ is een beelje lullig opgemaakte site, maar wel heel uitgebreid en stap voor stap.