inslag in indesign

Dag forumbezoekers,

Ik ben bezig om een folder te maken.
Ik ben er inmiddels achter (dankzij het forum) dat het niet nodig of juist niet gewenst is om zelf alle pagina’s op inslagschema aan te leveren bij een drukker. Dit doet de drukker zelf.

Nu wil ik weten hoe ik e.e.a. wel goed aanlever.

• Ik heb de pagina’s in spread opgemaakt
  • Er staan foto’s op die over de middenlijn van de pagina gaan. Om dit op te lossen heb ik gezorgd dat zodra ik de spread loskoppel, de foto’s in verhouding te zien zijn op de afzonderlijke pagina’s.
  • Ik heb echter cirkels toegevoegd die eveneens pagina overschrijdend zijn, deze krijg ik niet zo omgevormd dat ze op de afzonderlijke pagina’s aansluiten. Wellicht is dit niet nodig en kan ik volstaan met een kopie van de cirkels op beide pagina’s die buiten de pagina vallen in dat geval.

Wat is nu het beste?

• ik ga er vanuit dat losbladig aanleveren het beste is, maar wat doe ik dan met die cirkels?
    Ik heb zowel de schaar en pengereedschap uitgeprobeerd.

Alvast bedankt!

ik begrijp niet helemaal wat je aan het doen bent, maar volgens mij doe je veel te moeilijk. Maak je document zo op dat spread ook spreads zijn in je pages palet. Dus in je document setup vink je "facing pages " aan.

Een cirkel die van de ene pagina overloopt naar de andere, laat je gewoon staan.
Foto’s ook, het is ook niet nodig om ze twee keer te plaatsen op beide pagina’s, een keer is voldoende.
Maak het gewoon op zoasl je wilt dat het eruit moet komen te zien als het gedrukt is.
Verder hoef je niets te doen.
(wel laten aflopen aan de bovenkant, onderkant en buitenkant natuurlijk)
Lever het document aan in overleg met de drukker, dus als PDF of als open document (Indesign file)

tnxs

Dit is wat ik wilde weten.
Gebrek aan ervaring, dan krijg je dit.

Ik heb een Nederlandse versie

pages palet, bedoel je hiermee optie F12 ?

Facing pages?
Ik neem aan bestand/paginainstelling/naast elkaar: aanvinken

ja, F12, ware het niet dat Tiger deze toets gekaapt heeft. ja, pagina's naast elkaar, die bedoel ik (in je pagina palet zie je dan spreads)

succes

[quote:5212af7182="EagerB0bNerd"]ja, F12, ware het niet dat Tiger deze toets gekaapt heeft. [/quote:5212af7182] heb expose op andere toesten gezet,

1 - om conflicten te voorkomen met reeds toegewezen toetsen in verschillende apps
2- omdat het makkelijker is als ik expose kan gebruiken met mijn linkerhand.

Ik heb er nu de volgende toetscombi’s aangegeven :
[option][command] F1, [option][command] F2, [option][command] F3 kan nu heel snel met links iets kiezen en met de pen (rechts) iets selecteren/aanklikken

Sowieso even een tip voor bij grote inslagschema's... De drukker waarmee je werkt heeft meestal een impositie-programma waarbij rekening wordt gehouden met marges, grijpruimte, indeling etc. (en andere zaken). Bij een folder van 4 of 8 pagina's is het nog wel te doen, maar als je dit bijv. bij een magazine van 96 pagina's handmatig moet doen wordt je er echt niet vrolijk van. Overigens hanteren drukkers ook verschillende normen en specs.

En wat betreft de illustraties en foto’s hoef je die NOOIT te dupliceren naar de andere pagina, je vraag is in principe al beantwoord, maar het scheelt je een hoop mb’s als je dit gewoon als spreads op maakt hoet het gelezen moet worden. De drukker doet dan de rest. (Qua inslagschema etc).