Install Tiger uitkleden voor op CD-r

Beetje hupothetisch vraagje: ik heb een Mac, die alleen maar CD's slikt, maar wel qua hradware aan de eisen van Tijgrtje voldoet, afgezien dan van een DVD-speler. Nu wil ik er Tijger op gaan zetten, maar de enige manier om die Mac in te komen, is door de gleuf van de CD-speler. (opties als een andere Mac via Traget-FW of ethernet vallen dus ook af)

Mijn vraag is in hoeverre de install-dvd van Tijger uit te kleden is, zodat deze qua formaat op een CD past, dus onder de 650 MB blijft. Waar ik aan zit te denken, is om een image van Tijger te maken en die dan aan te passen en weg te fikken op een CD. Wat hen ik per sé nodig om te kunnen installeren en wat kan er weg?

Ik zit tew denken aan taalbestanden, van talen die ik toch niet ga gebruiken, verder heb ik de laatste editie van de iLife-serie al, dus die hoef ik ook niet op de CD te zetten denk ik… OP de Mac staat namelijk al een volledige versie van de iLife-apps zoals iTunes, iPhoto en iMivie. Wat kan ik verder nog strippen???

Owja… en wat moet er op de CD staan om ermee te kunnen opstarten? En hoe krijg ik de onzichtbare bestanden er op???

Je kunt je DVD ook terugsturen in ruil voor een setje CD's

[quote:bebb5eadcc="Zerk"].... of ethernet ...[/quote:bebb5eadcc] Is dat dan mogelijk? Daar ben ik nl. naar op zoek...

Wat er nog af kan zijn de printer-drivers die je niet gebruikt.

CD-R = 700MB Oude CD-R = 650MB

Stuur je DVD op en je krijgt CD’s in plaats.

Of kan dat niet? Het is toevallig geen legale DVD zeker?

Ik heb ook al zitten kijken. Er staan op de cd een heleboel talen en printerdrivers. Die zou je kunnen verwijderen. Als je de dvd erin stopt vindt je hem terug onder /Volumes/Mac OS X Install DVD . In een terminal venster dus.

Ik denk dat het eenvoudiger is om met een USB dvd speler te werken. Misschien heeft iemand anders ervaring daarme?

Pbok

@larridon.... jij begrijpt het....

Het gaat inderdaad om een diskimage, die ik van internet gehaald heb… maar ik heb alleen een CD=brander en die wil geen 1,94 GB op een schijfje gooien… Vandaar.

Tuurlijk gaat het om een legale dvd… anders had ik de vraag hier niet gesteld… van die mogelijkheid van het terugsturen van de dvd had ik nog niet gehoord, maar ik wil de dvd ook blijven gebruiken voor mijn andere Mac (in zoverre ben ik dus wel illegaal bezig, aangezien de licentie voor één Mac is).

Via ethernet kan het geloof ik als je opstart van een netwerk… dan moet je uiteraard wel zorgen dat de DVD gedeeld kan worden.

Wat jij wil, kan niet.

Tijdens de installatie zal Tiger ontdekken dat er iets ontbreekt, en een foutmelding geven.

via Netwerk installeren is de enige optie. OF een externe DVD speler. Kost tegenwoordig ook niets meer.

Een installatie via het netwerk is volgens mij de best optie. Hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet juist. Je kan misschien eens [url=http://search.info.apple.com/?q=10.3+network+install&search=Go&lr=lang_en&search=Go]zoeken[/url] op de website van Apple.

[quote:f57e312db5="Zerk"]Beetje hupothetisch vraagje: ik heb een Mac, die alleen maar CD's slikt, maar wel qua hradware aan de eisen van Tijgrtje voldoet, afgezien dan van een DVD-speler. Nu wil ik er Tijger op gaan zetten, maar de enige manier om die Mac in te komen, is door de gleuf van de CD-speler. (opties als een andere Mac via Traget-FW of ethernet vallen dus ook af)

Mijn vraag is in hoeverre de install-dvd van Tijger uit te kleden is, zodat deze qua formaat op een CD past, dus onder de 650 MB blijft. Waar ik aan zit te denken, is om een image van Tijger te maken en die dan aan te passen en weg te fikken op een CD. Wat hen ik per sé nodig om te kunnen installeren en wat kan er weg?

Ik zit tew denken aan taalbestanden, van talen die ik toch niet ga gebruiken, verder heb ik de laatste editie van de iLife-serie al, dus die hoef ik ook niet op de CD te zetten denk ik… OP de Mac staat namelijk al een volledige versie van de iLife-apps zoals iTunes, iPhoto en iMivie. Wat kan ik verder nog strippen???

Owja… en wat moet er op de CD staan om ermee te kunnen opstarten? En hoe krijg ik de onzichtbare bestanden er op???[/quote:f57e312db5]

Ik zag dat je een ipod hebt. Je kan vragen of iemand jou tiger dvd op je ipod wil zetten.
Je kan dan de ipod als “booteble device” gebruiken en de installatie starten vanaf de ipod.

Dat terugsturen voor CD's is leuk, maar vermeld er wel even bij dat het niet helemaal gratis is. In dit geval krijg je er sowieso geen CD's voor terug. :wink: Een DiskImage terugsturen via ftp, daar zal Apple niet intrappen. :P

Volgens mij werk dat opstarten via het netwerk alleen maar als je een os x server hebt. Met netboot xal de machine zijn gegevens toch ergens vandaan moeten halen. Je hebt dus een netboot server nodig.

Pbook

[quote:00aaa21a37="Pbook"]Volgens mij werk dat opstarten via het netwerk alleen maar als je een os x server hebt. Met netboot xal de machine zijn gegevens toch ergens vandaan moeten halen. Je hebt dus een netboot server nodig.

Pbook[/quote:00aaa21a37]
Zou wel jammer zijn.
Is het eigenlijk mogelijk om een dmg van Tiger op een iPod te zetten en OS X dan vanaf de iPod over USB te laten installeren? Zo is er toch nog een mogelijkheid om Tiger op m’n oude iBook te laten draaien…

[quote:d65a1ccb94="Zerk"]...maar ik wil de dvd ook blijven gebruiken voor mijn andere Mac...[/quote:d65a1ccb94] Als het gaat om die iBook en G4 uit je onderschrift, dan zou ik gewoon ergens een FireWire kabel op de kop tikken. Kost je een paar euro en daar kun je in geval van nood ook nog veel plezier van hebben.

Bij mij is het een imac die ik als testmachine gebruik. Eerst installatie altijd op dat oude beestje (233 iMac) Dat ding is echter zo antiek dat ie gebrande cd's al niet eens meer herkend. Zal wel een externe dvd worden.

Pbook

Je kunt, bijvoorbeeld met [url=http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html]superduper[/url] een kopie maken van een geinstalleerde tijger. via een firewire kabel 2 macjes verbinden ( [url=http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html] lees hier hoe[/url] ) en voila.

[quote:570054c957="Petje"][quote:570054c957="Zerk"]...een heel verhaal....[/quote:570054c957]

Ik zag dat je een ipod hebt. Je kan vragen of iemand jou tiger dvd op je ipod wil zetten.
Je kan dan de ipod als “booteble device” gebruiken en de installatie starten vanaf de ipod.[/quote:570054c957]

Heb het zojuist geprobeerd… een directe kopie lukte niet, omdat de iPod daarmee niet als opstartchijf herkend werd en een kopie via een .iso-bestand (hoe maak je dmg’s???) werkte wel, maar tijdens het opstarten krijg ik óf een kernel-panic, óf de mac blijft hangen in het grijze scherm met de zwarte apple… geen klokje… Dus dat schiet ook niet op, alhoewel ik hierin wel het verste kom tot nu toe…

[edit] ik zag dat iemand verwees naar mijn G4… die is inmiddels de deur uit… in ruil voor tijgertje…

Een dmg maak je met 'Schijfhulpprogramma' in de map 'Hulpprogramma's'... Moet ik één dezer ook eens proberen.

En dan??? hoe verder? Nieuw Schijfkopiebestand maken en dat opslaan als???? Maar dan? kan je van een DMG opstarten? Nee toch?

Ik heb via de .iso al de iPod hersteld met schijfhulpprogramma, maar dat gaf dus een vastloper…

[quote:0981d7ade6="Zerk"]En dan??? hoe verder? Nieuw Schijfkopiebestand maken en dat opslaan als???? Maar dan? kan je van een DMG opstarten? Nee toch?[/quote:0981d7ade6] Inderdaad, je kan hier niet van opstarten tenzij ze op een externe disc staat bijv. de iPod.