Weet iemand of je de cd’s van mac os x (10.4.8) die bij mijn macbook geleverd zijn ook kan gebruiken voor de installatie van een g4? Ik wil deze g4 graag als tweede computer gaan gebruiken. Ik lees wat dingen over een intel versie en een ppc versie van mac osx.
Zo nee, moet ik dan een volledig nieuwe versie kopen van de software?
[quote:1976137dbd="PietjePuk"]Een MacBook is een Intel processor Mac
Een G4 is een PowerPC processor Mac
vandaar dat het niet gaat.[/quote:1976137dbd]
Het kan sowieso niet; de dvd’s die bij je systeem zijn geleverd werken alleen voor dat systeem (plus andere van exact dezelfde serie volgens mij)… Enkel de los gekochte OS X werkt op elk willekeurig systeem.
En niet alleen Google Earth wil per se 10.4. Er zijn volgens mij echt ontelbare programma’s inmiddels Tiger only…
De DVD die bij me powerbook kwam werkte ook gewoon op een powermac G4 hoor, maar even terzijde, is de installatie cd bij een macbook niet gewoon Universal (dus zowel PPC als Intel)?
[quote:5b201df968="macses"]vraag 1: nee dat gaat niet
vraag 2: ja, nieuwe kopen[/quote:5b201df968]
Op vraag 1 zou ik willen zeggen dat je het gewoon eens uit moet proberen. Volgens mij staat er op de installatieschijven voor systemen gewoon hetzelfde als op de retail-versie en kan je dus gewoon op alles installeren als het maar een Mac is. Als ik het goed begrepen heb, staat er zowel een Intel- als en PPC-versie van Tijger op de dvd. Probeer het en je zal zien of het werkt, meldt het wel even…
Zo heb ik mijn schijven van een iBook ook gewoon kunnen gebruiken op een PowerMac en dat werkte prima, wat mij doet vermoeden dat er dus ook drivers voor dei computer en toebehoren opstaan. Soweiso werkt Apple graag met generieke drivers. De schijven bij een G5 werkten ook gewoon op mijn iBook. Maar dat zijn dus wel allemaal PPC’s en geen intellen.
Dan nog een aanvullende opmerking: De licentie voor het gebruik van meegeleverde software beperkt zich tot de computer waar de software bij is geleverd. Het installeren op andere computers valt niet onder de licentie en is dus niet toegestaan. Controle hierop is er aan de andere kant niet.