Installatie MAC OSX

Weet iemand wat dit kan zijn na 4 uur bezig zijn en een uur lopen zoeken op het forum, word ik een beetje radeloos.

Even een korte ontcijfering omdat het niet lekker te lezen is.

U kunt Mac OS X niet op dit volume installeren. Dit doelvolume bevind zich niet binnen de eerste 8 GB van de harde schijf.

Het gaat om een iMac je (groene)

Probeer de harde schijf eens te partitioneren. 1e partitie minder dan 8 Gb en een partitie voor de overige ruimte. Probeer dan osx eens op de 8GB partitie te installeren.

Is het probleem niet dat de schijf al gepartioneerd is, en dat je op het verkeerde doelvolume aan het installeren bent.

De hdd is zo goed als leeg.....

Wel geeft hij bij info het partitiedeel aan als 3 partitie, terwijl er niks staat. Maar ik zal nu eerst even een deel aanmaken met 8 GB

Klinkt als een foute schijfindeling of een niet capabele IDE controller. Ik denk het laatste als het een iMac is. Hoe groot is het totale volume? Ik heb 160Gb schijven, met veel partities, en alle partities zijn geschikt om OSX op te zetten.

waarom maak je er niet gewoon 1 partitie van?

partitioneren van disk in Macosx is zoooo jaren 90 :slight_smile:

[quote:591a095a53="HS-L"]waarom maak je er niet gewoon 1 partitie van?

partitioneren van disk in Macosx is zoooo jaren 90 :)[/quote:591a095a53]
Die eerste iMac’s hebben toch last van dat het OS op de eerste 8 GB moet staan, en de eerste partitie mag ook nog eens niet groter zijn dan die 8 GB…

Het partities aangebracht, dat hielp niet. ( een van 8,00 GB en en van 1,46 GB)

De totale schijfruimt is 9,46 GB

[quote:c138907780="iJunk"]Het partities aangebracht, dat hielp niet. ( een van 8,00 GB en en van 1,46 GB)

De totale schijfruimt is 9,46 GB[/quote:c138907780]
Welke iMac gaat het precies om? Er zijn versies die een FirmWare update moeten hebben voordat ze OSX kunnen draaien. Doe je dit niet, dan kan je of OSX niet installeren, of je verkracht je systeem ermee… :sealed:

Heb dit ook gehad met een oude PowerBook, je moet een partitie maken van rond de 7 GB, want met een omrekensom naar bits (geloof ik) is hij anders te groot. Het is wat onhandig om twee partities te hebben maar het kan niet anders.

Ik weet helaas niet welke type het is. Maar ik ga proberen te omschrijven, houd je vast.

Groene iMac’je
CD-rom speler kan je openen op de speler zelf en toetsenbord.
Aan de zijkant waar de kabels zitten… daar zit een kapje in met een gat.
De rest en programmer (die je ook bij de fireware update nodig hebt) zijn erg klein en zitten boven elkaar.
Persoonlijk denk ik dat het de eerste type is.

Maar Classic, die erop zat liep steeds vast. Vandaar dat ik niet aan een firmware update kon komen.

Ik zou zeggen als je toch bezig bent...gewoon eerst ff de schijf volledig wissen/formatteren 1 partitie aanmaken. En dan moet het lukken (let eerst nog wel ff op je firmware update!!). Liep Classic vast of OS9? Wezenlijk verschil. Probeer anders eerst eens opte starten op OS9. Werk die bij tot 9.2.2 + firmware en dan moet het daarna lukken. Classic = troep. Of OSX of OS9 (opstarten dan hé...;-).

[quote:8b4f5a9dd7="Nikita"][quote:8b4f5a9dd7="iJunk"]Het partities aangebracht, dat hielp niet. ( een van 8,00 GB en en van 1,46 GB)

De totale schijfruimt is 9,46 GB[/quote:8b4f5a9dd7]
Welke iMac gaat het precies om? Er zijn versies die een FirmWare update moeten hebben voordat ze OSX kunnen draaien. Doe je dit niet, dan kan je of OSX niet installeren, of je verkracht je systeem ermee… :sealed:[/quote:8b4f5a9dd7]

Ik denk dat deze opmerking van Nikita van groot belang is!!

Nee, want dan krijg je een hele andere waarschuwing.

Deze waarschuwing is duidelijk… OS X kan alleen op de binnenste 8 GB van de harde schijf worden geinstalleerd… simpel.

[quote:2361bec79e="boekeloo"][quote:2361bec79e="Nikita"][quote:2361bec79e="iJunk"]Het partities aangebracht, dat hielp niet. ( een van 8,00 GB en en van 1,46 GB)

De totale schijfruimt is 9,46 GB[/quote:2361bec79e]
Welke iMac gaat het precies om? Er zijn versies die een FirmWare update moeten hebben voordat ze OSX kunnen draaien. Doe je dit niet, dan kan je of OSX niet installeren, of je verkracht je systeem ermee… :sealed:[/quote:2361bec79e]

Ik denk dat deze opmerking van Nikita van groot belang is!![/quote:2361bec79e]

Inderdaad want anders loop je de kans dat je beeldscherm niks meer laat zien.

[quote:d6751f0c28="iJunk"]Ik weet helaas niet welke type het is. Maar ik ga proberen te omschrijven, houd je vast.

Groene iMac’je
CD-rom speler kan je openen op de speler zelf en toetsenbord.
Aan de zijkant waar de kabels zitten… daar zit een kapje in met een gat.
De rest en programmer (die je ook bij de fireware update nodig hebt) zijn erg klein en zitten boven elkaar.
Persoonlijk denk ik dat het de eerste type is.

Maar Classic, die erop zat liep steeds vast. Vandaar dat ik niet aan een firmware update kon komen.[/quote:d6751f0c28]

klikt als een van de eerste modellen: Advies. Installeer OS 9 en kijk of je je firmware moet updaten. Als je OS x.3 of hoger installeert kan je hem weggooien!! Nou ja weggooien, maar ben je wel veel verder van huis !

Precies `Slammerman en dat werkt heel lastig is mijn ervaring!

[quote:f241715c5c="iJunk"]Ik weet helaas niet welke type het is. Maar ik ga proberen te omschrijven, houd je vast.[/quote:f241715c5c] Zo groen? [img:f241715c5c]http://www.37signals.com/images/moving_sale-Images/0.jpg[/img:f241715c5c] In elk geval, het is dus geen Slot-loading model, dus dan heb je [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60384]deze[/url] Firmware update nodig. Te installeren vanuit alles vanaf OS 8.0 en hoger. Als je Classic vastloopt, zou het kunnen zijn dat het geheugen niet meer goed is. Wellicht dat je daar naar zou kunnen kijken. Anders eens proberen het gewoon te herinstalleren?

Nee, als het een firmware probleem is krijg je een andere melding... je moet welliswaar de laatste firmware hebben, maar dat is niet de oorzaak van deze melding...

OS X wil alleen op de binnenste 8 GB van een schijf staan… deel de schijf maar eens in 2 partities, en let op, 1 van de 2 partities zal hij accepteren als doelschijf.

Top Nikita!!

Check eerst firmware voordat je OS X.3 of hoger gaat installeren opp de manier van unSound. Hij heeft ontegenzeggelijk gelijk, maar eerst de firmware!!

[quote:e508733899="unSOUND"]Nee, als het een firmware probleem is krijg je een andere melding... je moet welliswaar de laatste firmware hebben, maar dat is niet de oorzaak van deze melding...

OS X wil alleen op de binnenste 8 GB van een schijf staan… deel de schijf maar eens in 2 partities, en let op, 1 van de 2 partities zal hij accepteren als doelschijf.[/quote:e508733899]
Met alle respect, maar je kan maar beter alle zaken aflopen voordat je straks een stap mist en helemaal in de mist verdwijnt…