Installatie macosx 10.4 geen herstart van CD-rom!

Dag apple- en macers

[b:dd0b2be17e]Ik wil:[/b:dd0b2be17e] Macosx 10.3.9 Phanter upgraden naar 10.4 tiger

[b:dd0b2be17e]Ik heb een: [/b:dd0b2be17e]
G5, DP 1,8 Ghz met airport extreme kaart en Airtunes (verder is er geen nieuwe hardware ingezet).

[b:dd0b2be17e]Ik heb gedaan: [/b:dd0b2be17e]

Als ik via de systeemvoorkeuren in het menu opstartschijf kies om te herstarten van de CD-rom. Start hij gewoon het systeem van de harde schijf
Dat gebeurt ook als ik het macosx icoontje op de cd aanklikt waardoor hij het opstarten vanaf de schijf automatisch zo moeten doen. Het vervolgens zelf herstarten van de Powermac G5 en de C-toets ingedrukt houden werkt ook niet. De computer blijft het Macosx van de harde schijf op starten.

Ik heb gekeken of er geen krassen op de cd-rom staan
Ik heb gekeken of mijn firmware up-to-date is
Ik heb alle usb, firewire apparatuur er afgehaald (behalve dan mij toetsenbord en muis)
Ik heb internet airport uitgezet.
Ik heb de site van apple support af gezocht maar nergens staat beschreven wat te doen als er niet opgestart wordt van de CD-rom, maar steeds van de harde schijf waardoor de oude macosx wordt opgestart.
Ook na een hardware scan blijkt alles op en top te werken

Kortom ik heb een hele dag mij G5 laten steeds laten herstarten.

:frowning: [b:dd0b2be17e]De vraag(en):[/b:dd0b2be17e]

Heeft iemand het zelfde probleem gehad? en deze op wonderbaarlijke wijze opgelost?
Weet een macosx guru hoe ik dit probleem kan oplossen of inzicht kan geven?

Alvast bedankt!
Groet, Manda

Manda, is het een originele systeemschijf een een kopietje van een schijf van iemand anders? In het laatste geval zou dit probleem te verklaren zijn... er zit een copy-protectie op de DVD en CD's. Is dit niet het geval en heb jij een originele schijf van Apple dan zou ik zeker ermee terug naar de winkel gaan.

Als je in system preferences--> startup disk kijkt en die laat hem niet zijn als mogelijke opstartschijf is er met de schijf iets aan de hand.

Een andere mogelijkheid is dat die Mac met een open firmware password beveiligd is. Maar dat zou je dan eigenlijk moeten weten (tenzij het een tweedehands model is).

http://www.apple.com/support/downloads/openfirmwarepassword.html

Opnieuw opstarten en c ingedrukt houden??? als het een copy is is hij bootable?? Anders ff met schijfhulpprogramma een nieuwe bootable disk maken!

Hoeveel cd-roms heb je? Lukt het ook niet om normaal op te starten, cd'tje erin. Installatie starten en vervolgens (zodra er om gevraagd wordt) te herstarten waardoor de installer vanzelf via de cd opstart?

Ik denk dat ik maar terug ga naar de winkel. Misschien hebben ze me een tweedehands cd gegeven die al eerder is gebruikt? Zal je zien dat hij het daar wel doet!

verdikkeme ik wil gewoon Tijgeren!

In iedergeval thanx luitjes voor de snelle reacties!

Tiger cd's zijn toch niet gewoon in de winkel te koop? Die moesten speciaal aangevraagd worden.

Oh?.. het zullen toch geen Microsoft/windows medewerkers zijn die zich vermomd hebben als apple medewerkers?

Nee serieus! gekocht bij de apple dealer. Kan dat dan niet? Dan verklaart dat mijn hele probleem. In dat geval ga ik zeker terug!!

Standaard wordt Tiger op DVD geleverd.