Installatie OS 10.2 brengt 2 iMacs om het leven!

Tijdens het installeren van het systeem OS 10.2 op mijn iMac Graphite (OS 9) werd het display steeds donkerder en blauwer, de desktop teksten waren nog net te lezen. Installatie toch afgerond. Volgende ochtend bij opstarten alle bekende geluiden maar geen enkel beeld. Officiele repair shop laten onderzoeken: logic board zou vervangen moeten worden voor zo'n 500 euro. Dat vond ik te veel dus goede (bijna nieuwe) tweedehands iMac Graphite gekocht via internet. Om OS 8.6 te vervangen OS 10.2 geinstalleerd. Zag er goed uit. Kreeg alleen de boodschap dat als ik alle programma's die ik had wilde gebruiken nog moest zorgen voor installatie van OS 9.1, om zo de Classic omgeving in orde te maken. Begrijpelijk. Volgende ochtend na opstarten iMac: donker, blauw scherm met nauwelijks leesbare desktop. Diverse malen herstart, ook met opstart CD's. Uiteindelijk resultaat: ook deze iMac toont alleen nog een zwart scherm. In twee dagen tijd twee iMacs verloren. Wie kan mij helpen? :oops:

Dit klinkt als een gevalletje 'niet de juiste firmware'. Zoek ff op het forum, er is een hele hoop over gezegd.

[img:dbafead656]http://home.planet.nl/~klojo/macosx/rom.jpg[/img:dbafead656]

heb je een firmware update gedaan (te vinden op de applesite) alvorens OSX te installeren? 8)

oeps was iets te laat :lol:

Staat ook in de agreement!!! lezen mensen!!!

Bedankt voor de snelle reacties! Na diverse posts in het archief hierover gelezen te hebben, ben ik bang dat firmware het probleem is geweest. Enerzijds: natuurlijk had ik Read Me zorgvuldiger moeten lezen om dit te voorkomen. Anderzijds: ongelofelijk dat het goed lezen van een Read Me tot deze desastreuze gevolgen kan leiden. Ik kan 10 manieren bedenken voor de Apple gebruiker om dit te voorkomen. Een installatie van een OS die je logic board kapot maakt. Ik kan het nauwelijks geloven.

Ik veronderstel dat herstelacties niet aan de orde zijn? OS 9.1 staat overigens op geen van beide iMacs (iets dat ook makkelijk gecheckt had kunnen worden bij de installatie van 10.2) en het installeren op een zwart scherm lijkt me niet erg praktisch…

Zeer teleurgesteld in deze onwaarschijnlijke gang van zaken. :frowning:

[quote:c9bf2ceb91="cezanne"]Bedankt voor de snelle reacties! Na diverse posts in het archief hierover gelezen te hebben, ben ik bang dat firmware het probleem is geweest. Enerzijds: natuurlijk had ik Read Me zorgvuldiger moeten lezen om dit te voorkomen. Anderzijds: ongelofelijk dat het goed lezen van een Read Me tot deze desastreuze gevolgen kan leiden. Ik kan 10 manieren bedenken voor de Apple gebruiker om dit te voorkomen. Een installatie van een OS die je logic board kapot maakt. Ik kan het nauwelijks geloven.

Ik veronderstel dat herstelacties niet aan de orde zijn? OS 9.1 staat overigens op geen van beide iMacs (iets dat ook makkelijk gecheckt had kunnen worden bij de installatie van 10.2) en het installeren op een zwart scherm lijkt me niet erg praktisch…

Zeer teleurgesteld in deze onwaarschijnlijke gang van zaken. :([/quote:c9bf2ceb91]

ReadMe’s zijn er niet voor niets, ze vermelden altijd dat je je firmware moet updaten in bepaalde gevallen enz enz…er bestaat niet voor niets een nieuwsgroep op het internet met in de titel RTFM…

Er gaat niets stuk aan je iMac... Wanneer het mogelijk is kun je aan je iMac een tweede monitor hangen en dan kun je de 9 opnieuw installeren en de firmware update draaien. daarna gewoon 10.2 erop en klaar... tenminste zo is het bij mij gelukt op een iMac DV 400Mhz en ik begon met dezelfde problemen...

Ik kan dit haast niet geloven... Wie leest er tegenwoordig nou vooraf nog een readme file? Juist ja geen hond! Je gaat pas een readme file of andere vorm van documentatie lezen als je iets niet aan de praat krijgt. Is hetzelfde als met license agreements die leest ook geen hond. Moet er niet aan denken dat ik al die troep zou moeten lezen.

Daar komt dan nog bij dat Apple weet dat bijna geen hond die dingen leest en dat het een moeite van niks is om zo’n installer te laten checken of er wel de juiste firmware aanwezig is. Ongeloveloos dat Apple zo’n desastreuze update durft uit te brengen. Zullen ze een hoop enthousiaste fans mee gemaakt hebben :frowning:

Het kan makkelijker!!! Druk op de aan/uit knop voor op de iMac, de iMac gaat in slaapstand.. Daarna op escape en ........heeeej..beeld!! dit werkt in negen en tien, negen installeren en erin opstarten (wellicht eerst dus truckje met sluimeren!) firmware updaten (bijv. vanaf de osx cd) herstarten en tataaaaaa! :lol:

perongeluk uitgevonden, erg handig!

[quote:293cab3cf9="Pieter Neerincx"]Ik kan dit haast niet geloven... Wie leest er tegenwoordig nou vooraf nog een readme file? Juist ja geen hond! Je gaat pas een readme file of andere vorm van documentatie lezen als je iets niet aan de praat krijgt. Is hetzelfde als met license agreements die leest ook geen hond. Moet er niet aan denken dat ik al die troep zou moeten lezen.

[/quote:293cab3cf9]

Idd, Windozers lezen ze helemaal niet, vandaar de onnoemelijk vele problemen die die gasten hebben, en lees jij ze niet? jammer voor jou dan, ze stoppen die dingen meestal niet voor niets erbij, ivm eventuele minimale eisen van je machine of je systeemsoftware…hoef je ook niet te gaan klagen en vloeken op Versiontracker (doen zovelen) dat programma X het niet doet, terwijl bijv in de readme stond dat je bijv voor programma X wel het BSD subsysteem geinstalleerd moet hebben en jij het niet geinstalleerd hebt ivm het besparen van enkele Mb’s (voorbeeld was dit maar, zijn tig voorbeelden te bedenken)…sorry Pieter, beetje kortzichtig hoor, vaak staan in readme’s tips hoe te installeren, wat te doen als iets niet goed werkt enz…maarja, ik denk dat jij liever 20 keer je neus stoot dan ze te lezen…

...auch... in het vervolg lezen was voldoende toch... :o

Kom op mensen, laten we eerlijk zijn. De meeste readme's bevatten alleen zooi die niemand wil lezen, voornamelijk reklame en blablabla die we allemaal al kennen. Persoonlijk vind ik readme's een vorm van Spam en zal ze alleen lezen als ik problemen heb met een programma.

Het is natuurlijk ronduit schofterig dat Apple software uitgeeft die je systeem kan verzieken als er niet de juiste firmware in zit. Je maakt mij niet wijs dat het reuze simpel moet zijn een simpele check in te bouwen die weigert het product te installeren als het niet aan de eisen voldoet.

Als ik iDVD wil runnen krijg ik een melding dat ik niet de juiste Apple hardware heb en kapt het programma. Als ik Soundtrack wil installeren krijg ik te lezen dat ik minimaal een G4 moet hebben en kom ik ook niet verder. In beide gevallen zou het programma net zo goed kunnen werken op mijn iBook zonder die zaken. Maar een simpele firmware check kan dan ineens niet? Ik vind het gewoon een stinkend zaakje, en niet zo’n beetje ook. Weer een vette min voor Apple op de toch al groeiende lijst met punten waarop ze de consument van achteren naaien.

Ben ik het helemaal met je eens iRuben, zo'n firmware check had makkelijk gekund. Heb je zoveel minpunten dan? Je gaat toch niet over?

[quote:ce2a3ce618="awesomemac"]Heb je zoveel minpunten dan?[/quote:ce2a3ce618]

Het worden er helaas wel steeds meer. Maar er staan ook een heleboel pluspunten tegenover hoor. Maar je weet hoe mensen zijn; als het goed werkt hoor je niks, gaat het mis, dan maar klagen, klagen, klagen. :stuck_out_tongue:

Inmiddels heb ik er echter dusdanig mijn buik van vol dat ik nu het forum aan het “leeglezen” ben en dan gaat de Mac tot zeker ver na het weekend uit, voordat ik 'm op mijn knie in tweeën breek. Ik heb er nu ECHT even helemaal genoeg van. Naast alle ellende met de update van de laatste dagen kan ik nu ook ineens mijn FireWire harddisk met 10.000+ songs erop niet meer benaderen, terwijl ik deze over twee weken dringent nodig heb voor een open dag waar ik de muziek zou verzorgen.

[quote:ce2a3ce618=“awesomemac”]Je gaat toch niet over?[/quote:ce2a3ce618]

Nee hoor, zo’n vaart zal het niet lopen. Ik ben over het algemeen redelijk tot zeer tevreden over het product Apple, alleen de FIRMA Apple komt me inmiddels mijlenver mijn strot uit. Ze gaan steeds meer op MicroSchoft lijken en hebben lak aan hun gebruikers. Deze kunnen doodvallen of ze nemen ze bij voorkeur van achteren, maar service ho maar!

Uch…

Hallo, heb dit probleem ook voorhanden. Nu is mijn vraag hoe kan mijn PB 12" aan mijn imac hangen om deze als tweede monitor te gebruiken.

tips, suggesties of gewoon hulp word zeer gewaardeerd.

BVD gr DK te H

Ik (als oorspronkelijke starter van deze draad) ben blij te zien dat er toch nog een beetje licht is aan het eind van de tunnel. Suggesties ga ik zeker uitproberen. Vind het alleen vreemd dat wanneer je logic board echt kapot is, deze stappen toch zouden werken. Kapot is toch kapot? Overigens: eerste iMac die dit overkwam heb ik naar Card Services, gebracht in Zwolle, repareren iMacs. Na drie dagen komen zij dus met de boodschap dat logic board vervangen moet worden. Verder geen woord over ontstaansoorzaak, ook niet nadat ik haarfijn had uitgelegd wat vooraf ging aan mijn problemen, namelijk installatie 10.2. Toen ik ze, wijzer geworden via dit forum, hierover inlichtte zaten ze me met open mond aan te horen (schat ik in, want telefonisch). Kan ik trouwens CRT beeldscherm van Apple, die ik indertijd aan mijn Power Center Pro had gekoppeld koppelen aan mijn iMac, of komen daar weer verloopsnoertjes bij kijken? Prachtig forum overigens. Als Mac-gebruiker sinds 1986 toch pas 2 dagen geleden ontdekt... :wink:

Voorlopig resultaat van de pogingen tot reanimatie: Eerste iMac, degene die bij Card Services in Zwolle in onderzoek is geweest, lijkt definitief dood nu zelfs de opstartgeluiden van de harde schijf niet meer komen. Tweede iMac: in slaapstand zetten en dan escape (dank je MacMandela) leverde scherm op dat ik in volledig verduisterde kamer net nog kon lezen, nu en dan gokkend wat er stond. Omdat hier OS 8.6 nog op stond en ik alleen maar de installatie cd's van 9.0 had, besloten tot installatie hiervan. Ging eerst niet omdat er een botsing ontstond met reeds geinstalleerde 10.2. Clean install omzeilde die klip. Daarna: presto!! Een helder scherm met wat geometrische vertekening onder en boven. Upgraden naar 9.1 en opnieuw 10.2 moet even wachten totdat ik 9.1 upgrade opnieuw heb gedownload. Had ik weliswaar al gedaan op Windoze machine (Card Services zei dat dat moest kunnen, bedankt jongens) maar de bestanden op de CD zijn vreemd genaamde xxx.bin bestanden waar ik op de Mac niks mee kan. Voorlopige conclusie: iMac uit de dood opgestaan, dankzij de suggesties op dit forum, en als ik de eerste mac niet zo snel had weggebracht naar Card Services in Zwolle, had ik er wellicht nog twee gehad.[size=18:6f0678bac2][/size:6f0678bac2]

[quote:14794833fe="iRuben"]Als ik Soundtrack wil installeren krijg ik te lezen dat ik minimaal een G4 moet hebben en kom ik ook niet verder. In beide gevallen zou het programma net zo goed kunnen werken op mijn iBook zonder die zaken.[/quote:14794833fe]

(edit: NB excuseer dat ik even off-topic ga)

Soundtrack is simpel te “modificeren” zodat hij op een G3 ook werkt (niet zeiken over de performance :slight_smile: ) namelijk als volgt:

HOW TO RUN SOUNDTRACK ON A G3:

1. Right-click (or CTRL-click) on the Soundtrack app.

2. Choose “Show Package Cntents”.

3. Go into the “Contents” folder.

4. Open the file Info.plist in TextEdit.

5. remove these lines:

<key>AELRequiredCPUType</key>
    <string>G4</string>

6. now it will work on g3 (probably not all options) but will start and u can do some stuff in it.

[quote:6921e32b40="colpolyp"](edit: NB excuseer dat ik even off-topic ga)[/quote:6921e32b40]

Velen malen dank voor het off-topic gaan! Hier heb ik namelijk zelf al lange tijd naar gezocht. Ik ben namelijk van mening dat Soundtrack best wel moet kunnen lopen op mijn iBook 800 Mhz met 640 MB intern. Had 'm ook al gedownload (zeg maar een soort trial versie), maar kreeg 'm dus mooi niet aan de praat.

Ik ga het meteen proberen!

Jammer maar helaas. De "hack" op zich doet het wel, alleen Quit Soundtrack telkens Unexpectedly zodra ik probeer een AIFF of WAV bestand in een track te slepen... zucht... en ik had nog wel een collectie van 12.000 loops en samples klaar staan om de mooiste hits mee te gaan maken... mijn hele carière naar de knoppen omdat Soundtrack niet mee wil werken. :-P