installatie OS9

Ik heb een iMac aangeschaft voor mijn dochter met orginele instalatie cd's ( OS 9). Computer is totaal leeggemaakt door verkoper, begrijpelijk.

Als ik de comp. opstart met de installatie diskette moet ik een doelschijf selecteren waarop ik wil installeren.

Ik heb dan geen geen keuze waarop ik kan instaleren.

Tekst als volgt:
Er is geen geldig doelvolume gevonden.
Om het installatieproces te vervolgen, dient u een geldig volume op het bureaublad te installeren.

Is er iemand die mij op weg kan helpen via dit forum om verder te komen?
Zelf ben ik een eMac gebruiker, met de nadruk op gebruiker, mijn kennis op dit gebied gaat niet zo ver.

Peter van der Panne
peter@macuser.nl

Goed..

Doe de cd in de drive en start op met de “c” ingedrukt.
Ga naar “schijfbeheer” “hulpprogramma’s” en formatteer je harde schijf, die je dan wel ziet.
Installeer OS-9.
Sluit de Mac aan op een snelle internet verbinding en…
ga naar www.apple.com en download 9.1 (als je dat niet hebt op die cd) met de juiste talenversie.
Te vinden op “Software” “downloads”…
Daarna wederom opstarten en onder het appletje kijken naar “Control Panels” Software Update" Ik weet niet precies hoe het in NL is.

Doe de updates die worden aangegeven.
Daarna ga je naar je “Hulpprogramma’s-map” op je harde schijf en ga je de map “Quicktime” in en zie je nog een “Updater”. Deze aanklikken en dan komt er weer een lijst wat je moet installen. Gewoon doorklikken en “pro” overslaan altijd maar OK klikken.

Daarna is je mac gereed voor algemeen gebruik op internet en voor andere progjes.

[quote:b471de3dc4="Turbanus"]Goed..

Doe de cd in de drive en start op met de “c” ingedrukt.
Ga naar “schijfbeheer” “hulpprogramma’s” en formatteer je harde schijf, die je dan wel ziet.
Installeer OS-9.
…[knip]… [/quote:b471de3dc4]
Vanaf hier lukt het al niet meer om verder te komen. Om te formatteren moet toch op z’n minst geselecteerd worden wat je wilt formatteren. Alleen de CD rom staat in het keuze venster, als je verder gaat komt er een melding dat je eerste een keuze MOET maken… :?

eerst inistialseren van de schijf via schijhulpprog. dan zie je m pas :lol:

Hmmm... dat lukt niet, hij ziet 'm niet. :( Ik kan alleen maad de CD rom kiezen in het venster. Ben toch bang dat er een draadje loszit ofzo...