Installatie probleempje

Beste dames en heren,

Ik hoop dat jullie mij uit dit probleem kunnen helpen.

Ik heb onlangs een G4 dual aangeschaft en daarbij los Panther en jaguar gekocht, omdat er OS9.2 op geinstalleerd stond.

Echter probeer ik nu op advies eerst dus Jaguar te installeren en vervolgens OS Panther, maar zonder succes. Wanneer de installatie bij het scherm is gekomen waar je het volume moet selecteren waar je OSX wil opzetten staat er bij elke disc een uitroepteken en het onderschrift luidt:
‘Can’t install this version on this Volume’

Ik heb het tevergeefs zeker 10 keer geprobeerd. Wat adviseren jullie mij om te doen. Ik wil bij voorbaat zeggen, ik heb weinig technische kennis betreft MAC en OS.

Bij voorbaat dank,

mr Oxygen

Overigens ga ik deze computer voor audio- en midi toepassingen gebruiken. Ik gebruik doorgaans Protools LE (Digi 002) en veel hardware synths, samplers en acoustische- en electrische instrumenten.

Misschien relevant.

Mvg,

O. :roll:

Heb je met de diskutility het volume eerst geformatteerd? Disk utility is beschikbaar voor dat je gaat installeren .

Nee, hoe doe ik dat?

(Exuseer mij voor mijn onwetendheid ik ben net overgestapt van PC op Mac.)

Als je opstart van de installerdisk (dvd erin en dan opnieuw opstarten met de C ingedrukt) zou je de boel moeten kunnen vegen.

Okay. Ik zal het meteen even proberen..

Thanks,

O.

Tijdens de installatie kan je voor je de doelschijf kiest in het menu schijfhulp programma openen. Daar kan je de bewuste schijf wissen en herformateren naar HFS dacht ik.als je nadien weer op de installer overstapt (dus schijfhulp prog stoppen) zal de doelschijf wel selecteer baar zijn.

kan het zijn dat er eerst het firmware een update moet hebben voor er osx op kan worden gezet, of geld dat alleen voor de g3 imacs?

daan.

Is erase bij Disk Utility hetzelfde als formatteren?

Na het erasen van de Macintosh HD staat er nog steeds hetzelfde.

‘You cannot install Max OSX on this volume. An earlier version of Mac OSX is not installed’

:oops:

Ik vraag me af of je installatie-DVD van Panther wel OK is of dat het slechts een update van Panther betreft.

Het betreft de upgrade.

Er staat wel al een OSX versie (OS10.04) geinstalleerd.

Wat nu? :oops:

Als je eerst een erase hebt gedaan van de HD, staat er dus niets meer op. De upgrade weet nu niet wat hij moet upgraden, om het zo maar te zeggen. Je zou dus eigenlijk de complete versie van Panther (of Tiger) moeten gebruiken. Als je die tenminste hebt. En anders kun je die misschien van iemand lenen?

ik vermoed trouwens dat dat het hoofdprobleem is: je hebt niet de complete versie van Panther. Anders zou het een fluitje van een cent zijn om het te installeren over OS9 heen.

Sorry, ik wist niet dat er ook ooit een update was. Dus toch eerst Jaguar?

Misschien. Maar dat heeft hij gedaan, en zoals ik het begrijp uit het eerste bericht, lukt dat ook niet. Of wel, Oxygen? En, zoals al eerder is gezegd, installeren na een herstart met C ingedrukt (en DVD erin uiteraard).

Ik heb wel de programmatuur herstel CD's van OS9

Ik zal het even met de OSx.2 cd's proberen nadat ik de OS9 programmatuur CDtjes heb geinstalleerd.

Wel een hele opgave zeg. Maar ja, met jullie kom ik er wel!

Goh dat duurt wel even.

Je moet toch even checken of de Jaguar òf de Panther een volledige versie is (weet namelijk niet welke van de twee je niet wel/niet geprobeerd hebt). In ieder geval niet meer aan OS 9 beginnen.

Ik zou anders gewoon ergens even een volledige versie van Panther op de kop gaan tikken, kost weinig en dan is het allemaal zo gebeurd!

Thanks. Maar ik heb zojuist zowel Jaguar als Panther proberen te installeren. Helaas wil het nog niet lukken.

Na eerst alle drives geformatteerd te hebben en dan de programmatuur herstel weer ingevoerd te hebben krijg ik nu deze melding als ik wil installeren:

‘Missing or Old Bill of Materials’

Echt irritant! :frowning: