Installatieprobleem(pje)

Ik heb (of nee: iemand anders heeft) net MacOS X geinstalleerd op mijn vaders iMac, nadat deze was gecrashed, en nu wilde ik enkele programma's als Office, Photoshop en StuffIt installeren, maar bij iedere installatie krijg ik foutmeldingen in de trant van:

The application “(null)” could not be launched because of a shared library error: “-<Launcher><CarbonLib><CFMPriv_CommonPanels><>”, en:

The application “InstallerVISE” could not be launched because of a shared library error: “9<BaseInstaller Carbon><CarbonLib><CFMPriv_CommonPanels><>”

Voor de meesten onder u is dit waarschijnlijk een uitermate klare zaak, maar… voor mij niet. En zo lang het dat niet is, is het ook niet mogelijk n’importe welk programma te installeren. Verder functioneert de computer overigens normaal (Safari en Mail en dergelijke werken).

Het gaat overigens om een iMac II 350 mHz en MacOS X 10.3.4 - mocht dat iets uitmaken.

ok een oplossing voor dit probleem is als volgt:

stop de originele panther (mac os x 10.3.x) install cd 1 in de cd drive. Zet de mac uit en wacht een paar seconden. Doe de mac aan met de c toets ingedrukt. De installer van mac os x 10.3.x start nu op. start nu de diskutility van het installatie menu en selecteer je OS X opstart Hardeschijf. Ga nu naar de EHBO of First-aid Tab. en klik op de repair disc knop. en doe dat netzolang totdat alle errors die er eventueel door dat programma worden aangegevenm verdwenen zijn. Als dat gebeurd is start de computer opnieuw op en hij zal weer fatsoenlijk gaan draaien.

hey,

En als je Johny z’n advies hebt opgevolgd moet je ook ff je diskpermissies herstellen.

greetzz

ow jah das misschien wel slim! maar hoeft niet

Zeker doen. Kan nooit kwaad. Hoedanook goed om eens schoon te maken.

Dankjulliewel voor de reacties... Alleen, op deze oplossing was ik zelf ook al gekomen, en deze werkt niet. Als ik bijvoorbeeld Word tracht op te starten cq. installeren krijg ik de foutmelding

The application “Word” could not be launched because of a shared library error: “3<Microsoft Word><CarbonLib><CFMPriv_CommonPanels><>”

en een dergelijke melding krijg ik ook bij het opstarten van andere programma’s (of liever gezegd het proberen op te starten ervan) …er is dus klaarblijkelijk iets mis met CarbonLib (of deze ontbreekt - kan ook). Weet iemand een (andere) oplossing?

hoe heeft die iemand anders de installatie gedaan? volledig schone installatie of een "archiveer en installeer" installatie?

ik zou alles nog eens opnieuw installeren, een “schone” installatie, dus HD wissen enz.

Die iemand anders is ik, en ik heb nog nooit zo'n hardnekkig gedoe gehad met het installeren van een mac os dan op deze Mac! GRRRRRR!!!

Natuurlijk heb ik al meerdere keren schijfhulpprog. en DiscWarrior erop los gelaten. Zelfs meerdere keren terug leeg gemaakt en weer schone install gedaan.

Ergens in deze geschiedenis zelfs een keurig systeem gehad, alleen zonder finder… das gek. Laatste install leek alles goed. Alles keurig, nog geen programma’s geïnstalleerd en meteen schijf EHBO en Discwarrior. Alles leek oké, tot dat ik net mijn broertje aan de lijn kreeg en hij vertelde dat hij problemen ondervond met iMac.

Schijfhulpprogramma kan niet repareren wegens fout: The underlying task reported failure on exit (-9972). Twee uur lang gezocht op site van Apple, op dit forum en op macfixit. Niets over deze foutcode…

Ik begin een vermoeden te krijgen dat het een hardwarematig probleem is…

hey

Probeer anders ff te pre-binden.

opstarten met appel -s, geef dan het commando fsck -f en als ie dna klaar is reboot
Start dan op in open firmware met alt appel -o -f, type dan reset-nvram
dan een return en type dan reset-all, je mac boot dan automatisch opnieuw op.

suc6

Thanx, het lijkt me inderdaad dieper te zitten dan muizen en GUI stuff.

Guus, suc6! Bel me anders maar. Hier ligt “Mac OSX unleashed” dat is wel aardige lectuur…

O ja, check deze link: http://www.osxfaq.com/man/8/fsck.ws[url][/url]