installatieprobleem

Sinds een half jaar heb ik - ex-windowsuser - een powermac g4, werkend onder osx. Sinds een week probeer ik de nieuwe osx 10.2 te installeren. De installatie verloopt tergend langzaam, en na restart krijg ik soms een grijs scherm met apple-logo, soms een 'panic' mededeling en de zaak hangt. Graag iemands advies.

Installeer je schoon of zit 10.1.x er nog op? Heb je partities? Hoe groot is de partitie waar je 10.2 op wilt zetten? Hoeveel RAM heb je? Welke systemen heb je nog meer er op staan? Kun je wat meer informatie geven?

Dat grijze scherm met apple-logo is het nieuwe opstart venster. Dit is dus het normale venster

Dat is waar Igor, maar als hij blijft hangen..... Ik ga er tenminste vanuit dat hij blijft hangen ook tijdens het grijze scherm, anders wacht je wel erg kort... :wink:

Inderdaad het grijze scherm blijft hangen, niets werkt meer: geen muis of toetsenbord. Ik probeer te installeren terwijl osx 10.1 erop zit. Maar ik heb het zowel geprobeerd met 'bijwerken'als met 'formateren en installeren'. In beide gevallen duurt de installatie lang, en na restart hangt het systeem. Mijn G4 heeft 256 ram en ik heb geen paritities aangemaakt.

Wat noem je lang? 2 uur is ongeveer gemiddeld, voor deze install.

Dank, Igor, dat je meedenkt. Ik noem de installatie langdurend, omdat het in vergelijking met die van 10.1 minstens vier keer zo lang duurt voordat alle bestanden zijn geextraheerd, gecontroleerd en geinstalleerd. Maar het grootste probleem is het blijven hangen daarna. Ik krijg na sommige pogingen (heb het inmiddels 4 keer geprobeerd) vreemde tekstjes op het scherm, o.a. 'panic'; een mededeling over 'stack'; en altijd eindigend met 'we hang here'.

toch raar heb je de HD helemaal geformateerd? Wel het goede formaat? Anders probeer je eens je PRAM te wissen. Gelijk met opstarten alt+appeltje+P+R inhouden. Als je het goed doet hoor je na tien seconden nog een keer het opstartgeluid. Daarna kan je weer loslaten. Probeer hierna weer eens een nieuwe clean install. Ander loop je eens door de opties van het install menu. Daar kan je aanvinken dat je een helemaal nieuwe systeemmap wil enz. Misschien helpt dat...

Laat het maar horen als er weer wat verkeert gaat.

Heb je recentelijk nieuw geheugen bij geprikt?

Heb je advies opgevolgd, wat het ook mag zijn dat 'pram'. Momenteel staat het grijze scherm met logo dus ongeveer 3 kwartier in beeld, maar ik mis elke indicatie dat er iets gebeurt; dus geen draaiend symbooltje of zoiets. Dit wekt de indruk dat-ie hangt; of moet ik nog maar eens een uurtje wachten?

Lijkt idd op een vast loper. Heel raar eigenlijk dat hij het niet doet. Kun je misschien wat meer over je mac vertellen. processor, aanhangende apparatuur...

Volgens mij is de mac een 'standaard' g4 powermac met cd-romdrive. Er is een extra 7200rpm hd en extra geheugen ingezet voor videobewerking. Verder een firewire aansluiting voor de dazzle da-converter (die normaal uit staat. het beeldscherm is een iiyama tft-scherm, waarop ook nu nog de pc is aangesloten, geen verdere apparatuur. Onder osx 10.1 draaide dit probleemloos.

probeer het anders een een keer zonder alle randapparatuur eraan en koppel je pc ook los van het beeldscherm. Probeer anders ook eens alleen je originele geheugen erin te stoppen en het nieuwe eruit. Later kun je dit altijd weer erbij stoppen en kijken of 10.2 het herkent.

Verder: een gewone powermac heb je van 300 Mhz tot 1,25 Gig dual. Verspeid over 3 a 4 jaar. Dus gewoon zegt me niet echt veel…

info over je systeem vind je onder het appletje -> over deze mac. en dan meer info...

Wat Igor zegt is heel belangrijk (alles loskoppelen, alleen origineel RAM en hardware erin!), dit kan het probleem veroorzaken. X is helaas nogal selectief..... Zelfs een 'overstap' naar een versie hoger.... :?

Het kan heel goed NA de installatie alsnog werken…

Succes!

[quote:5973db8a64="Igor"]Wat noem je lang? 2 uur is ongeveer gemiddeld, voor deze install.[/quote:5973db8a64]

Nou, dat klink erg lang. Op mijn oude iMac 400 Mhz was ik binnen een half uur klaar hoor of bedoel je wat anders Igor?

Heb je dan wel een clean install gedaan? Het is ook al een tijd geleden dat ik het heb gedaan en ik ben er ook niet naast blijven zitten. Ik weet wel dat hij op een gegeven moment meer dan 2 uur aan gaf, maar of hij er ook zo lang over deed....

Mijn mac is een g4, 750 mb, met extra geheugen tot 640mb. Heb jullie adviezen opgevolgd: alles behalve het beeldscherm losgekoppeld, een extra samsung dimm eruit gehaald, en weer geprobeerd met formatteren en installeren. Het probleem blijft hetzelfde: na disk1 blijft het grijze scherm hangen, en vraagt dus ook niet naar disk2. Ik begin nu die extra hd te wantrouwen, maar weet niet hoe dat op te lossen. Met windows heb ik meer technische ervaring, maar voel me met de mac als de spreekwoordelijke kat in een vreemd pakhuis.

Misschien toch maar naar een dealer? :?