Installeer OS X op een Netbook

Ik moest van één van de moderators naar een eigen topic. Bij deze dus.

Hier bespreken we het installeren van OS X op een netbook.

Als eerste op de[b:f9405fa049] MSI Wind u100 [/b:f9405fa049]en [b:f9405fa049]Medion Akoya Mini[/b:f9405fa049].

[b:a09e9b7d7f]Hoe installeer je OS X op de MSI Wind u100 en Medion Akoya Mini?[/b:a09e9b7d7f]

• We gaan uit van een MSI Wind u100, 160 Gb met Windows XP geïnstalleerd.

• Hiervan maken we een dualboot machine.

Ik heb gebruik gemaakt van de onderstaande handleiding:
http://forums.msiwind.net/osx-guides/how-install-osx-with-and-without-usb-stick-usb-dvd-t4701.html

====
PDF van deze installatiehandleiding:
http://www.freestyle4all.nl/InstallatiehandleidingMSI.pdf

Kijk daarna nog even hier naar:
http://forums.msiwind.net/osx-guides/msi-wind-u100-post-install-tweaks-fixs-problems-t9277.html

[i:a09e9b7d7f]Systeem wat is geïnstalleerd:[/i:a09e9b7d7f]
OS 10.5.4
Windows XP Professional

[i:a09e9b7d7f]Op mijn machine werken de volgende onderdelen.[/i:a09e9b7d7f]

• WiFi
  • Geluid intern en extern
  • Bluetooth extern (intern moet ik nog even nakijken)
  • Ingebouwde cardreader
  • Trackpad
  • Webcam in iChat
  • USB poorten

[i:a09e9b7d7f]Wat niet werkt:[/i:a09e9b7d7f]

• Bluetooth intern (maar het kan best dat dat met een sneltoets is in te schakelen)
  • Microfoon en geluid-in
  • Ethernet-poort

[i:a09e9b7d7f]Wat is niet handig?[/i:a09e9b7d7f]

• Beeldscherm van 1024x600 kan soms wat buiten het beeld vallende menu’s opleveren
    Daarvoor hebben we: ScreenScale Droplet

Ik dacht dat op OMT niet over Hackintosh gesproken mocht worden?

Als je KW zijn eerste zin even leest...

naar EEN eigen topic.

Als Windows installeren op OS X mag. Als het kraken van je iPod en iPhone mag en actief wordt ondersteund. Dan gaat dit ook mogen.

Ga uit van betaalde en legale versies van Windows XP en OS X en er is weinig aan de hand.
Het is niet de bedoeling hier verder een discussie over te openen.

Proberen we on-topic te blijven?
Anders word dit net zo’n chaos als het topic waar ik verwezen werd naar het openen van een eigen topic. :wink:

@Jeffrey,

KarelWillem heeft waarschijnlijk ergens een reactie geplaatst waarop de moderator antwoordde dat KW naar een eigen topic moet gaan hiervoor denk ik.

Dat heeft hij dus gedaan. Niks mis mee.

@KW,

Groot gelijk. Ik vind ook dat je hier best mag praten over OSX op PC. Niets mis mee vind ik persoonlijk.

Joehoe.... de mijne is al op 50% 8)

[quote:ca92dda3ab="me.com"]@Jeffrey,

KarelWillem heeft waarschijnlijk ergens een reactie geplaatst waarop de moderator antwoordde dat KW naar een eigen topic moet gaan hiervoor denk ik.

Dat heeft hij dus gedaan. Niks mis mee.

@KW,

Groot gelijk. Ik vind ook dat je hier best mag praten over OSX op PC. Niets mis mee vind ik persoonlijk.[/quote:ca92dda3ab]

aha, op die manier.
Ik ben opzich niet tegen op OS X op een netbook (aangezien Apple zelf geen Netbook heeft)

Hier een handleiding om OS X op een Dell Mini 9 Netbook te installeren

http://tinyurl.com/qc4kdy

HELP

Ik heb de installatie te vroeg afgebroken en nu doet ie helemaal niks meer?? wat moet ik nu doen??
Van windows opstarten doet ie niet, recovery doet ie ook niet meer? help

Jongens begin er niet aan.

Ik heb het ook geprobeerd op mijn asus netbook.
Mac Osx draait er super langzaam op en liep vaak vast.
Gelukkig heb ik de netbook kunnen herstellen met windows
en heb hem toen meteen verpatst.

Hmm, op mijn Acer Aspire One werkt alles wel goed. Erg snel zelfs. Je moet ook de goede drivers installeren voordat alles prima werkt. Had je dat ook gedaan?

[quote:14caa78dca="Oortjes"]... Ik heb de installatie te vroeg afgebroken en nu doet ie helemaal niks meer?? wat moet ik nu doen?? Van windows opstarten doet ie niet, recovery doet ie ook niet meer? help[/quote:14caa78dca] Dat is een.... beetje dom? Ach, je moest eens weten wat ik allemaal fout deed de eerste paar keer.

Die Windows-recovery kun je vergeten. Dat is me nog nooit gelukt.

Gewoon helemaal opnieuw beginnen dus.

• Schijf formatteren met je Windows opstart DVD
  • Windows opnieuw installeren
  • Diep ademhalen en het hele circus nog een keer doen

[quote:14caa78dca=“koolenboer”]Jongens begin er niet aan.
Ik heb het ook geprobeerd op mijn asus netbook.
Mac Osx draait er super langzaam op en liep vaak vast…[/quote:14caa78dca]
Je Asus (eee PC 1000?) is niet 100% de beste optie voor installatie van OS X.

Dat is ten eerste de Dell Mini 9 en daarna de MSI en Akoya (en een heleboel klonen hiervan).

En OS X is retesnel hierop, dat kan ik je wel zeggen.
Vastslaan heb ik nog niet ervaren. En dat terwijl ik toch heel vaak hele enge dingen doe.

Samsung NC10 en N110: http://www.mystiquemac.com/forum

Een van de meer compatibele, alles werkt, behalve de Wifi. Zo opgelost met een schroevendraaier en een Airport-kaartje vanop eBay voor £15.

Heb je daar zelf ervaring mee, of roep je maar iemand na? :wink:

Er zijn best wel wat dingen die niet werken op die Samsungs (sleep, ethernet, wifi, microfoon).
Net als op elke redelijk compatible Netbook is een aantal zaken hiervan wel op te lossen met drivers van goedwillende hobbyisten.

Maar op de MSI werkt de ‘WiFi’-kaart tenminste wél zonder er een nieuwe in te moeten schroeven. :smiley:

Iedereen die roept dat ALLES werkt op zijn netbook, vergeet voor het gemak wat kleine oneffenheden te noemen.

Ja, ik heb 'm zelf.

Sleep werkte in het begin enkel op batterij, niet op netstroom. Sinds 10.5.7 werkt het plots wel.

Microfoon werkt sinds de nieuwste versie van de VoodooHDA drivers.

Ethernet heeft altijd gewerkt

Wifi werkt zoals gezegd als je er een Airportkaartje inschroeft. Dit heb ik zelf nog niet gedaan, aangezien ik nog een usb-stickje liggen had daarvoor.

Er is een installer te vinden op dat forum die in een keer al die drivers installeert, makkelijk zat dus.

[quote:70c2313739="KarelWillem"][b:70c2313739]Hoe installeer je OS X op de MSI Wind u100 en Medion Akoya Mini?[/b:70c2313739]

• We gaan uit van een MSI Wind u100, 160 Gb met Windows XP geïnstalleerd.

• Hiervan maken we een dualboot machine.

Ik heb gebruik gemaakt van de onderstaande handleiding:
http://forums.msiwind.net/osx-guides/how-install-osx-with-and-without-usb-stick-usb-dvd-t4701.html

Kijk daarna nog even hier naar:
http://forums.msiwind.net/osx-guides/msi-wind-u100-post-install-tweaks-fixs-problems-t9277.html

[i:70c2313739]Systeem wat is geïnstalleerd:[/i:70c2313739]
OS 10.5.4
Windows XP Professional

[i:70c2313739]Op mijn machine werken de volgende onderdelen.[/i:70c2313739]

• WiFi
  • Geluid intern en extern
  • Bluetooth extern (intern moet ik nog even nakijken)
  • Ingebouwde cardreader
  • Trackpad
  • Webcam in iChat
  • USB poorten

[i:70c2313739]Wat niet werkt:[/i:70c2313739]

• Bluetooth intern (maar het kan best dat dat met een sneltoets is in te schakelen)
  • Microfoon en geluid-in
  • Ethernet-poort

[i:70c2313739]Wat is niet handig?[/i:70c2313739]

• Beeldscherm van 1024x600 kan soms wat buiten het beeld vallende menu’s opleveren
    Daarvoor hebben we: ScreenScale Droplet[/quote:70c2313739]

Welke webcam zit er in jouw Wind, bij de mijne doet hij het niet.

Ik zou overigens voor een full retail (vanilla) install gaan. De updates van 10.5.x gaan dan een stuk makkelijker. Ik zou het zelf geen fijn idee vinden om een installatie te doen met een niet-originele installatieschijf… Je weet maar nooit wat voor ‘features’ er aan zijn toegevoegd. :wink:
De update naar 10.5.7 ging soepel en de Wind is boven verwachting snel.

[quote:328a9cc66f="mhrenes"]....Welke webcam zit er in jouw Wind, bij de mijne doet hij het niet.

Ik zou overigens voor een full retail (vanilla) install gaan. De updates van 10.5.x gaan dan een stuk makkelijker…[/quote:328a9cc66f]

• BisonCam 0.03
    [i:328a9cc66f]Er schijnen twee versies te zijn; 0.02 en 0.03. 0.02 werkt vrijwel overal in, 0.03 alleen in iChat.[/i:328a9cc66f]
    [i:328a9cc66f]Je weet dat je hem met F6 kunt aan- en uitzetten neem ik aan?[/i:328a9cc66f]

• Helemaal gelijk in.
    [i:328a9cc66f]Maar je moet ergens beginnen. Dit was net iets eenvoudiger. En ik vind het wel even goed.[/i:328a9cc66f]

[quote:04176dbe6d="KarelWillem"] [i:04176dbe6d]Er schijnen twee versies te zijn; 0.02 en 0.03. 0.02 werkt vrijwel overal in, 0.03 alleen in iChat.[/i:04176dbe6d] [i:04176dbe6d]Je weet dat je hem met F6 kunt aan- en uitzetten neem ik aan?[/i:04176dbe6d] [/quote:04176dbe6d]

Ik zal eens kijken welke versie de mijne is. Als ik de camera aanzet dan wordt het beeld [color=green:04176dbe6d]groen[/color:04176dbe6d] en daar blijft het dan bij :cry: