Installeer OS X op een Netbook

Een vriend van me is momenteel aan het proberen om osx op zijn pc te zetten. Na 1 keer zijn hele bootsector verklooit te hebben loopt zijn pc nu weer en hij gaat het weer proberen. Alleen om Final Cut te kunnen draaien.

@mhrenes: zou je aan ons willen vertellen hoe je osx hebt geinstalleerd?

[quote:fcc4591cde="piddy4888"]Een vriend van me is momenteel aan het proberen om osx op zijn pc te zetten. Na 1 keer zijn hele bootsector verklooit te hebben loopt zijn pc nu weer en hij gaat het weer proberen. Alleen om Final Cut te kunnen draaien.[/quote:fcc4591cde]

En dan nog mazzel hebben dat de juiste drivers beschikbaar zijn voor die machine…

[quote:3a48181f9a="Oortjes"]@mhrenes: zou je aan ons willen vertellen hoe je osx hebt geinstalleerd?[/quote:3a48181f9a]

Ik heb het niet zelf verzonnen, het staat hier.

Het enige ‘lastige’ is dat je tijdens de installatie een Mac keyboard (bedraad) moet gebruiken omdat het interne keyboard het niet doet. Ook moet je een USB muisje gebruiken omdat je trackpad (nog) niet werkt.
Verder eigenlijk geen problemen tijdens installatie.

Het meest lastige was om een Triple Boot configuratie te krijgen (Mac OS X, Windows 7 en Windows XP). Maar dat is uiteindelijk wel gelukt. Mijn truc was om de boot loader van Windows 7 te gebruiken. Die geeft een menuutje waarin ik kan kiezen tussen XP, Win7 en Mac OS X (Met EasyBCD een peuleschil).

Als ik de bootloader voor Mac OS X gebruikte kreeg ik of alleen Win7 of alleen WinXP werkend. Waarom precies is me nog steeds niet duidelijk.

[quote:2f1a424fc1="KarelWillem"]En dat terwijl ik toch heel vaak hele enge dingen doe.[/quote:2f1a424fc1]

KW, hoe eng zijn die dingen die je ermee doet? Zit namelijk zelf ook een Mini 9 te overwegen en mijn MBP in te ruilen voor een iMac.

Gewoon alles downloaden en installeren wat maar los en vast zit. En er dan achter komen dat je dat beter niet had kunnen doen.

Je moet nu eenmaal niet denken dat je ongestraft de hele rij software-updates van Apple zomaar over je systeem heen kunt jagen.

Je moet je een beetje leren beheersen en pas updaten als je zeker weet dat dat werkt en dat de juiste driver beschikbaar zijn.

Net als op een gekraakte iPhone of iPod touch dus.

Ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. De mini 9 is een leuk dingetje om voor de grap OS X op te installeren, maar voor de rest is het bij lange na geen alternatief voor een MacBook.

Wat zijn jouw ervaringen waarop je dat baseert? Scherm van de Mini is wel érg klein?

Afgezien van snelheid en formaat van scherm, zie ik verder echter niet zo heel veel nadelen?

De reden waarom wij deze keus hebben gemaakt.

• Prijs
  • Formaat; ideaal voor de krappe vakantiebagage
  • Aardige harddisk
  • Gebruik maken van ons bekende systeem
  • Legen van camera’s op de vakantie en gelijk kunnen catalogiseren en bewerken
  • Syncen van iPods en telefoons op vakantie
  • De OS X kinderspellen kunnen mee
  • Een hele zwik Apple TV films die lekker draaien in Quicktime
  • Eenvoudige dualboot
  • Intel-processor (verder hebben we uitsluitend G4 en G5 in huis)
  • etc.

Voor 5 tot 600 euro minderprijs is dit de overstap naar een MacBook zeker niet waard.

Wat ook handig is:

• MSI mee naar bad- of slaapkamer en daar gebruik maken van de drie muziekbibliotheken in huis. :wink:

Leuk om je eigen topic hierover te maken, maar hoort dat niet in een ander onderdeel dan "Algemeen"? het gaat toch over software?

Nee?

Het gaat over hardware, over software, over hacken, over het zoeken naar hard- en softwareoplossingen.

Maar niet over Mac’s of iApps of OS X uitsluitend. [b:539ca4f7f4]Algemeen[/b:539ca4f7f4] is het dus geworden.

Met de huidige zoekfunctie maakt het toch geen reet uit waar wat staat. :wink:

En in Google** vind je alles netjes terug, in welke rubriek het ook hangt. Dus wat is je probleem? :stuck_out_tongue: :smiley: :evil:

**
http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=VK7&q=Installeer+OS+X+op+een+Netbook&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

Gewoon Linux erop installeren met compiz. Dan kan je er een even mooie desktop van maken als OSX ook als is het net even anders.

Maar Linux leent zich er eenmaal beter voor met name ondersteuning voor drivers.

Ik vind het een goed idee! Ik heb het laatst geprobeert op een EEEBox pc, liep eigenlijk best geinig moet ik zeggen en da installatie liep ook heel erg vlotjes. Inmiddels heb ik daar Win 7 op draaien en dat werkt ook hartstikke goed. En prima dat er een apart topic voor is, want dan hoef ik niet weer heel Google af te struinen of weer lid worden van tig andere fora...

[quote:64a3b0caa1="KarelWillem"]Gewoon alles downloaden en installeren wat maar los en vast zit. En er dan achter komen dat je dat beter niet had kunnen doen.

Je moet nu eenmaal niet denken dat je ongestraft de hele rij software-updates van Apple zomaar over je systeem heen kunt jagen.

Je moet je een beetje leren beheersen en pas updaten als je zeker weet dat dat werkt en dat de juiste driver beschikbaar zijn.

Net als op een gekraakte iPhone of iPod touch dus.[/quote:64a3b0caa1]

Ah, okee. Ik had namelijk begrepen dat de Mini 9 juist wel zonder problemen systeemupdates verorbert.

[quote:5fd15bb471="KarelWillem"]Afgezien van snelheid en formaat van scherm, zie ik verder echter niet zo heel veel nadelen?[/quote:5fd15bb471] Het zijn wel DE twee dingen waar je je op de lange termijn enorm aan gaat ergeren Dat, en de kleine schijfruimte van de mini 9... Ik raak mijn mini 9 bijna niet meer aan, de witte MacBook werkt uiteindelijk gewoon veel lekkerder.

Je moet een Netbook absoluut niet aanschaffen als je dit denkt te zien als een goedkope vervanging van een MacBook. Dat is een denkfout. Het is geen vervanger. Het is een aaanvulling.

Ik zou dan weer nooit een MacBook kopen. Wegens te groot en veel te duur voor het beperkte gebruik.

Thuis ga ik ook niet op de netbook zitten frutsen als er een iMac vlak achter me staat.
Maar dat zou ik op een MacBook ook niet doen.

Op vakantie echter wel.
De 10" netbook is net groot genoeg om alles goed te kunnen doen en nét klein genoeg om makkelijk mee te sleuren.
De harddisk van 160 Gb is meer dan voldoende en de snelheid van 1.6 Ghz is ook snel zat.
Vrij ideaal dus. Even met die MSI de tuin in en het balkon op is ook best fijn.

Op een netbook hoef ik ook niet de laatste updates van elke twee maanden te hebben.
Ik werk nog met een iMac G5 en ben daar na vijf jaar nog steeds meer dan blij mee.
Dus die netbook met 10.5.4 blijft die 10.5.4 lekker dit jaar uitdienen. Dan zien we wel eens verder.**

[i:7ac72dd970]*** Of ik moet me een keer lekker vervelen en Snow Leopard willen installeren.[/i:7ac72dd970]

Je moet ook geen netbook kopen als een desktopvervanger. Het gaat mij puur om de draagbaarheid, en natuurlijk ook voor de lol (zijn we nou computerliefhebbers of niet?).

Zo is dat. Je gaat toch ook niet zeuren omdat het scherm van je iPhone zo klein is en dat die 16 Gb wel érg znel vol is?

Het is een aanvulling. En i.d.d. ook nog eens gewoon leuk.

En met een MacBook heb ik beneden in de slaapkamer vrijwel geen bereik, met de MSI echter een behoorlijk sterk signaal. :smiley:

[quote:771cf34965="KarelWillem"]Ik moest van één van de moderators naar een eigen topic. Bij deze dus.

Hier bespreken we het installeren van OS X op een netbook.[/quote:771cf34965]
En hier Kleine draagbare laptop bespreken we dan weer die nieuwtjes over de netbook, zoals dat het binnen kort toegestaan is om de zelfde CPU die voorheen alleen in een notebook mochten geplaatst worden nu ook in een netbook te vinden zijn. :slight_smile:

Ik snap het tweede deel van je zin niet helemaal. 8)

Volgens mij mogen fabrikanten van netbooks er in proppen wat ze willen.
Maar omwille van kosten, formaat en energieverbruik word er gekozen voor een bepaald model (bijvoorbeeld Intel Atom).

Maar als een netbook-fabrikant er graag een 1.8 Ghz G5 in wil proppen en ze denken dat dat nuttig is, zal niemand ze een strobreed in de weg liggen toch?

[url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138277&postdays=0&postorder=asc&start=225]Kleine draagbare laptop[/url] :wink: