Installeren Mac OS X Tiger

ik heb hier een iMac (model met zo een gekleurd CRT scherm ingebouwd) met OS 9 en nog iets op - nu heb ik Tiger gekocht (volledige versie, niks upgrade of zo moest dat al bestaan) maar de iMac wil niet opstarten van de dvd - ik vermoed dat er geen dvd lezer in dit toestel zit, maar ben een leek wat betreft Mac's - weet iemand vanaf wanneer er standaard dvd-lezers (en/of writers) in Mac toestellen zitten?

En indien dat het probleem is, weet iemand een oplossing? ik heb al geprobeerd met een externe dvd-writer van een PC aan via een firewire to IDE connector aan te sluiten op die iMac en dan de toets ‘t’ ingedrukt te houden bij het starten, maar dan blijft hij een teken van firewire geven zonder ervan op te starten - de interne lezer (tijdelijk) vervangen door een dvd (die niet passen, maar gewoon even kabels aansluiten om te installeren) zie ik minder zitten - vanuit OS 9 zelf de installatie starten lukt wel, maar vanaf hij terug gaat opstarten wordt weer gewoon OS 9 gestart

ik dacht eens gelezen te hebben dat je cd’s kon aanvragen bij Apple, maar ik vind in de doos nergens hierover iets noch papieren wat dat betreft

iemand een oplossing om Tiger op die computer te krijgen? zonder een nieuwe iMac te kopen :slight_smile:

alvast bedankt!

Je moet geen T indrukken. Als het goed is moet dit de Alt(option) zijn en dan krijg je de mogelijkheid om te kiesen via wat je wil opstarten.

Weet alleen niet of dit ook met een externe dvd lukt.

[quote:5253eb99f5="Racingcars"]

ik dacht eens gelezen te hebben dat je cd’s kon aanvragen bij Apple, maar ik vind in de doos nergens hierover iets noch papieren wat dat betreft
[/quote:5253eb99f5]

http://www.apple.com/nl/macosx/mediaexchange/

heb je wel de laatste firmware geïnstalleerd voor dat je osx gaat installeren?

Die firmware komt wel in orde,de mac zal dat gedurende de instlatie zelf wel vragen. Wat je eerst zeker moet weten is dat de Ma ceen dvd speler heeft. Je kan ook eventueel bij een bevriend macgebruiker langsgaan met je mac en em daar opstarten in t-modus en dan met een fifre-wire aan de bevriende mac hangen. Installatie dvd in bevriende mac en instalatie starten,als doel schijf kies je dan niet de bevriende mac maar de jouwe,en installeren maar. Als er een dvd speler in je mac zit en je wil opstarten van die dvd moet je de ctoets indrukken,of de option toets dan kan je kiezen.

ik heb al jullie tips doorgenomen en het is gelukt! volgens de methode van Ismisch was het makkelijkst - heb gewoon een Mac mini aangesloten via firewire, daar dvd in opgestart, doelstation de iMac gekozen en dat liep als een speer :)

die firmware update, is dat nodig? alles blijkt goed te werken - heb wel alle updates van operating system zelf gedaan, maar dus geen firmware update

nog een klein vraagje - vroeger bij Windows 98 moest je de cab bestanden mee kopieren naar de harddisk als je later niet wilde riskeren dat je bij installatie van 1 of ander apparaat je cd moest gaan zoeken - bij Windows XP worden standaard alle cab bestanden mee gekopieerd, maar is dat ook zo met OS X? want nu staat OS X 10.4 wel op die iMac, maar ik kan nog steeds die dvd niet lezen natuurlijk - is er een mogelijkheid dat ik die achteraf toch terug nodig heb? want ik heb niet altijd een Mac mini bij de hand :slight_smile:

bedankt alleszins voor alle tips!

In pricipe zal je mac blijven werken dus zijn die drivers of andere dingens nergens meer voor nodig. En als je probs hebt staat er wel altijd iemand om de hoek die je wel wil helpen.Belgie is niet groot en er zijn maccers genoeg.

Dat je mac nu werkt is een teken dat je firmware ok is,dus geen zorgen erover.