Installeren van MACOSX

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten .. waar ik voordeel uit ken halen etc etc....

Ja, ergens in de installatieschermen, staat een knopje "speciaal", daar kun je wat dingen die je niet nodig hebt wegvinken, zoals talen die je niet gebruikt, en eventuele printerdrivers die je niet nodig hebt, en Aziatische fonts heeft een doorsneemaccer ook niet nodig. Spreekt allemaal erg voor zich, maar is voor een newbie een beetje verborgen. Succes.

Whwa bedankt :P

Straks even dit topic uitrpinten en het ken beginnen :stuck_out_tongue:
Hebben jullie nog truks…

toen k nog me PC ha was k nix anders aant doen dan tweaen enso

Truuks zat... http://www.macosx.nl/?p=tips

:) welke mac en welk systeem?

hoe staat het er nu mee?

[quote:26b579b3af="viv"]:) welke mac en welk systeem?

hoe staat het er nu mee?[/quote:26b579b3af]

Apple PowerPC 600Mhz 1.25GB geheugen… Superdrive …

Kijk of de firmware in orde is, anders zal de installatie niet lukken.

kun je iets specifieker zijn wat het model betreft.. iMac, eMac, iBook, G3, G4...

[quote:502dc7f1cf="wjgmspeedy"]Kijk of de firmware in orde is, anders zal de installatie niet lukken.[/quote:502dc7f1cf]

serieus is dat een mogelijk probleem dan??

Hoe kan ik het beste alles bekijken??
((nogmaals ben nog maar 1 dag met MAC bezig srrie)

PowerPC G4

geen "sorrie" toch? Wees welkom en stel je vragen... Welke OSX versie heb je? Heeft ie al aangestaan, staat er nog helemaal niets op? en vertel ons nu welke mac het precies is.

Met 600 mhz en zoveel ram kun je in iedergeval osx draaien.
Je moet het juiste model benoemen om te weten of je een
firmware upgrade moet doen.

[quote:e38a3bb219="viv"]geen "sorrie" toch? Wees welkom en stel je vragen... Welke OSX versie heb je? Heeft ie al aangestaan, staat er nog helemaal niets op? en vertel ons nu welke mac het precies is.

Met 600 mhz en zoveel ram kun je in iedergeval osx draaien.
Je moet het juiste model benoemen om te weten of je een
firmware upgrade moet doen.[/quote:e38a3bb219]

Ik heb versie MACOSX 10.3.9 nu geinstalleerd.
Maar ik heb hier MACOSX 10.4 Tiger… eerste versie geoof ik., Die wil ik graag installeren.

Volgens mij, maar dat moet maar iemand bevestigen, zit het dan met de firmware wel ok. 10.3 en 10.4 hebben meen ik dezelfde firmware eisen.

[quote:bcf3119420="wjgmspeedy"]Volgens mij, maar dat moet maar iemand bevestigen, zit het dan met de firmware wel ok. 10.3 en 10.4 hebben meen ik dezelfde firmware eisen.[/quote:bcf3119420]

Ik zal even rondvragen etc… mogt dat nou niet so zijn hoe kan ik mijn firmware updaten?

Dan is de firmWare ook niet van toepassing... dat geldt (volgens mij) alleen voor de oudere OS

Firmware is in orde. Niet zo'n paniek, jongens. De installer geeft vanaf versie 10.3 al aan of de firmware uberhaupt ge-update moet worden. Gewoon vanaf cd opstarten (met de c toets ingedrukt totdat je de cd-drive duidelijk hoort werken), dan gaat ie vanzelf de installer in. Je kiest of je alles eraf wil, of dat ie alles gewoon update, of dat ie naast je ouwe 10.3.9 een nieuwe 10.4 installeert. Verder kan je je schijf helemaal op nul zetten (zit in opties geloof ik) en je kan, vlak voor de installatie onder de knop speciaal, aangeven wat je wel en niet wil installeren. Extra talen en printerdrivers kan je bijvoorbeeld weglaten voor extra ruimte. Als de boel geinstalleerd is even software herstel (restore) draaien om classic te herstellen en eventuele spelletjes erop te zetten, als je dat wil. Na dit hele gebeuren wel even de permissies herstellen (vind je hier genoeg over).

Ook mischien een relevante opmerking: er is weinig speciaals in te stellen aan Mac OS X. Het systeem weet priecies wat voor hardware je hebt, er zijn geen megalange lijsten met producten en drivers en gekke tweaks. Er zijn zelfs hele windows tijdschriften met alleen tips en tweaks om je installatie beter te maken. Omdat Apple ook de hardware maakt is dat bij de mac allemaal een beetje overbodig. Als je switcht moet je wennen aan het feit dat je over het algemeen weinig hoeft in te stellen. De kreet voor de mac is niet voor niets lang "it just works" geweest.

Maar nu niet meer :P

wat bedoel je xServe?

als je schoon begint met die mac zou ik een compleet versie installatie van OSX Tiger 10.4 doen. daarna spotlight even laten indexeren en daarna de software updater gebruiken onder het blauwe appeltje (linksboven in de menu balk). en dan ook gelijk de rest van de updates erbij gooien.

Dankje