Installeren van Quark (jaja Indesign is even better)

Goedenavond allemaal! Daar ben ik weer....toen ik nog stage liep dacht ik een slimme meid te zijn door de programma's te kopieëeren want als mijn macje zou crashen dan....Goed, dat is dan ook gebeurd dus. Maar ja, helaas pindakaas en hoe dom, had ik lekker niet aan de installers gedacht hahahah! Ja dus daar zit je dan met je nutteloze programma's...goed, ik dacht; laat ik eens gewoon Quark kopieren naar mijn map programma's en verrek! Hij doet het ook nog..maar zooo eenvoudig kan het niet zijn aangezien alles altijd moet worden geinstalleerd...mijn vraag is dan ook of ik hier zo tijdelijk mee kan werken???Bedankt alvast! En ik hoop ooit een expert te worden op het gebied van Apples!

Volgens mij kan het gewoon hoor! In ieder geval he ik altijd deze 'truuk' uitgehaald...

Grtz Aljo

oke dan vertrouw ik er maar op :wink: Als ie maar niet weer systeem problemen gaat aangeven...maar is Quark 4 geen upgrader voor 3.3.? Ik weet nog dat ik heel vroeger 3.3 had en die moest upgraden met 4.1 maar goed toen had ik geloof ik ook geen serienummer nodig

amber, als het werkt dan werkt het lijkt mij. Die oude versies van Quark die draaien gewoon op een kopie. Ik draai zelf 3.3, ook van het gla mee genomen. werkt prima hoor. Indesign niet. Die gaat vervelend doen m.b.t. serial nummers. Dus daar heb je wel een installert voor nodig. 8)

wat een ontzettend lief vogeltje is dat!

gewoon doorgaan in Quark en als je er klaar voor bent, overstappen

waarom loopt mijn mac serieus 4 keer(!) vast terwijl ik iets simpels doe? ik sta nu echt op het punt om hem kapot te smijten! aaarrgggh!

Wat is simpel?? Iets in Kwark doen en dan het systeem over zijn nek? En dat steeds weer? ooid an de findervoorkeuren weg (systeemmap->voorkeuren) én de XPress voorkeuren (in de XPress map)

Start XPress op en die maakt een nieuw voorkeurenbestand aan. Stel al je printerintellingen, documentinstellingen, taalinstellingen en de hele rataplan opnieuw in en bewaar een kopie van het voorkeurenbestandje (in de XPress map) op een handige plek. Je zult het nog nodig hebben.

XPress verklooit namelijk eens in de zoveel tijd de boel.

Ben het met Deskman eens, Kwark raakt beschadigd... Mijn ervarting is overigens dat gekraakte versies minder aan slijtage onderhevig zijn, dan originelen. Ik moest onder vier en vijf van Kwark eens in de twee-drtie maanden het programmabestand vernieuwen. Onder Zes heb ik daar geen last meer van.

@ Alexis: [quote:1b893af8eb]waarom loopt mijn mac serieus 4 keer(!) vast terwijl ik iets simpels doe? ik sta nu echt op het punt om hem kapot te smijten! aaarrgggh![/quote:1b893af8eb]

Welliicht dat het aan je systeem ligt… als je dit soort problemen wil aankaarten op dit forum, dan is het handig om er even bij te vermelden welk systeem je gebruikt (Apple-menu → Over deze Macintosh).

De handigste methode om veelvoorkomende fouten op te sporen is door in de Extentiemanager (regelpaneel) eerst de huidige set te bewaren en hem dan op Mac OS Basis te zetten, daarna alleen extenties aanzetten (stuk voor stuk) die exht noodzakelijk zijn, of waar je van weet wat ze doen. Telkens herstarten, tot je weer problemen krijgt. Je kan ook andersom werken, alles waarvan je niet weet wat het is uitzetten, tot je geen problemen meer hebt.

Aparte post, omdat het iets anders is. Wat Alexis zegt over Kwark en InDesijn, heeft te maken met beveiligingen. Somige programma's hebben externe beveiligingen (zoals een stekkertje, dat Quark altijd meeleverde), of een softwarebeveiliging.

Omdat het Grafisch Lyceum veel werkstations heeft, hebben zij een versie die niet met de hardwaredongle-controle werkt, die werkt dus op elke Mac. Ook zijn er extenties in omloop die dit soort beveiligingen omzeilen.

InDesign (en eigenlijk alle Adobe) maakt gebruik van preferences-bestanden die (al dan niet zichtbaar in de finder) het serienummer controleren, deze bestanden staan vaak buiten de programma-map, nl. in de systeemmap. Dus om een kopie te maken van een programma, zou je ook deze bestanden moeten kopiëren, maar dan moet je ze wel eerst werten te vinden (Installer-logs zijn er niet voor niets!). Tip voor Adobe-gebruikers: zorg dat de map Web (Application-support > Adobe > Web) leeg is, deze map vreet bandbreedte op je internetaansluiting :innocent: :innocent: :innocent: :innocent: :innocent:

Wil je het jezelf makkelijk maken qua back-ups, kopieer dan de installer en maak een teksdocumentje of een mapje met als naam het serienummer. Stop dat samen in een map en geef dat een logische naam. Problemen met een programma als QuarkXPress los je op door een zip-versie van het programmabestand in de map te zetten van het programma -en het dan een afwijkende naam te geven, crasht je QXP, dan is het een kwestie van unzippen, naam wijzigen en klaar is Klara.

Waarom deze beveiligingen??? Simpelweg omdat hhet illegaal is om software te kopiëren en niet alle burgers en bedrijven even braaf zijn. Het meenemen van (vaak te dure) programma’s van scholen en/of bedrijven gebeurt door te hoge prijzen, die weer komen door het vele gekopiëer.

Voor de goede orde: Dit forum werkt niet mee aan het illegaal verkrijgen van software, waarschijnlijk ook niet aan het ongeoorloofd modificeren van software.