Installeren via firewire

Mijn vader heeft een iBookje 600Mhz G3 geloof ik, zonder dvd speler. Nu wil hij daar tiger op hebben.

Ikzelf heb een iMac G5 met daarop tiger.
Nu wou ik via firewire tiger vanaf mijn iMac naar mijn vaders ibookje kopiëren maar weet niet precies hoe of wat. Ik heb al op het forum gezocht en kreeg meer dan 1200 resultaten.

Wie kan mij dit even in het kort uitleggen?

Alvast Bedankt!

Groeten,
Marthijn

Als ik mij niet vergis, beide computers opstarten met T (target) ingedrukt . Maar ik heb zoiets nog nooit gedaan, dus wacht maar eerst een fatsoenlijk antwoord af :).

Of dat legaal is weet ik trouwens niet.

niet beide computers: de ibook opstarten met T (fire-wire-kabeltje tussen beide macs) dan verschijnt de HD van de iBook op het bureaublad van de iMac en kan je met de installatiewizard vanaf je iMac installeren op je iBook....

Oké bedankt!

Dan had ik nog een vraagje, blijven de huidige documenten na de installatie nog steeds op de iBook staan. En zou die erg langzamer worden dan 10.3.9

is trouwens een iBookje G3 500 Mhz, 256 Mb

Het is inderdaad al veel vaker behandeld. Je start de doel-computer (laptop van je vader) op in target-modus, dwz bij het starten houdt je de letter "t" ingedrukt. Er verschijnt dan een firewire symbool op het scherm van de laptop. Maak dan de verbinding tussen de Mac met dvd-lezer en de laptop en je zult het symbool van de target schijf zien verschijnen op je desktop. Start nu de installatieprocedure en je kunt dan de target schijf selecteren als doelvolume.

Ik heb overigens wel eens ergens gelezen dat het niet verstandig zou zijn tiger van een G5 op naar een G3 te installeren ivm 64bits systeem en 32 bits systeem. In hoeverre dit waar is weet ik niet.

Ik heb onlangs bij een zelfde iBookje besloten 10.3.9 erop te zetten en dat draait lekker. Reden was o.a. dat tiger 10.4 meer aanspraak maakt op het interne geheugen. Die oudere iBookjes hebben dan vaak toch niet zo veel aan boord.

Dus advies? 10.3.9 erop laten staan of toch tiger installeren.....

[quote:c5c4fba5fa="Prohibit Art"]Dus advies? 10.3.9 erop laten staan of toch tiger installeren.....[/quote:c5c4fba5fa]

Advies: Tiger nemen, maar Spotlight niks laten indexeren en Dashboard erafsmijten.

Waarmee je dus gewoon de functionaliteit Panther hebt, alleen heb je nog eens extra voor Tiger moeten betalen.... niet doen dus,.

[quote:b34d53b6e8="à la Mac"][quote:b34d53b6e8="Prohibit Art"]Dus advies? 10.3.9 erop laten staan of toch tiger installeren.....[/quote:b34d53b6e8]

Advies: Tiger nemen, maar Spotlight niks laten indexeren en Dashboard erafsmijten.[/quote:b34d53b6e8]

Is dat een standaard oplossing? Geldt dat ook voor een iMac G3 400 MHz met 512 MB aan boord?
En wat gebeurt er als je gewoon Tiger installeert?
Werkt Dashboard dan niet? En Spotlight?
Deze draad komt net op tijd voor mij lijkt het. :mrgreen:

Trouwens: kan Spotlight en Dashboard eraf smijten ook achteraf?

[quote:930fd033d9="Sikko"]Het is inderdaad al veel vaker behandeld. Je start de doel-computer (laptop van je vader) op in target-modus, dwz bij het starten houdt je de letter "t" ingedrukt. Er verschijnt dan een firewire symbool op het scherm van de laptop. Maak dan de verbinding tussen de Mac met dvd-lezer en de laptop en je zult het symbool van de target schijf zien verschijnen op je desktop. Start nu de installatieprocedure en je kunt dan de target schijf selecteren als doelvolume.

Ik heb overigens wel eens ergens gelezen dat het niet verstandig zou zijn tiger van een G5 op naar een G3 te installeren ivm 64bits systeem en 32 bits systeem. In hoeverre dit waar is weet ik niet.[/quote:930fd033d9]

Ik probeer nu Tiger weer op mijn G4 powerbook te installeren, maar nu begrijp ik 1 ding niet:
“Maak dan de verbinding tussen de Mac met dvd-lezer en de laptop en je zult het symbool van de target schijf zien verschijnen op je desktop.”

DVD-Lezer? Wat is dat?

[quote:a33f2dac38="unSOUND"]Waarmee je dus gewoon de functionaliteit Panther hebt, alleen heb je nog eens extra voor Tiger moeten betalen.... niet doen dus,.[/quote:a33f2dac38]

Ten eerste :|:

HIj heeft al Tiger

Ten tweede:

In 10.4 is heus wel wat meer nieuw dan Spotlight en Dashboard. Tegenwoordig wordt veel software al niet meer ontwikkeld voor Panther.

heb zelf een ibook G3 900 mhz werkt perfect, instaleren via firewire geen probleem conect ze met elkaar start de laptop opnieuw op, houd t ingedrukt tot het scherm blauw wordt, vervolgens ziet de andere comp hem als externe Disk. instalatie cd der in. en instaleren maar.

mocht dat niet werken kan je de ibook nog opstarten via de andere computer…
:apple: → systeemvoorkeuren → startup disk → em dan de ibook hd systeem map selecteren, en opnieuw opstarten via de laptop.
vervolgens start de comp op via je laptop en gebriukt dan de dvd-lezer van je groote comp en niet die van je laptop. zo kan je ook het systeem instalen of updaten. (zelf vindt ik prettiger een schone instal)

Hallo allemaal.

Met veel belangstelling het voorgaande gelezen en ook eens een poging gewaagd om mijn G3 B&W te upgraden via mijn G4. Geen idee wat ik fout doe maar het werkt niet.

De G3 opgestart in target mode (t ingedrukt bij opstarten). Geen blauw scherm langs zien komen: start normaal op. Op de G4 geen gedeelde schijf te zien. Firewire is OK (getest met externe HD). Heb ik een ander kabeltje nodig? Tijdens de hele operatie is de G4 aan blijven staan. Moet ik daarvoor nog wat dingen aanpassen in bv het netwerk ?

Eise

Kleine aanvulling: volgens Apple is dit niet mogelijk (zie http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58583). Hoe kan ik dan toch Tiger op m’n G3 krijgen ? Opstarten via mijn Pather CD’s lukt niet (cd rot of cd speler rot)

Moet je effe andersom proberen ;)

G4 opstarten in Targetmode met de install DVD er in. dan zie je em staan, dubbelklik de installer op de G3 en volg de instrukties :wink:

@ Prohibit Art: Ik kan me niet voorstellen dat je vader daar lekker meer werkt. Met een g3 iBook op 600mhz. en dan met maar 256mb. Ik zou hem eerst volstouwen met geheugen en er dan pas over gaan nadenken of ik er wel Tiger op wil.

Wat meer geheugen dan 256mb zou idd welkom zijn, zeker voor Tiger.

Dank voor de snelle reactie !

[quote:d850181227=“jeroenimo”]Moet je effe andersom proberen :wink:

G4 opstarten in Targetmode met de install DVD er in. dan zie je em staan, dubbelklik de installer op de G3 en volg de instrukties ;)[/quote:d850181227]

Je hebt volkomen gelijk. Een van de HD’s van de G4 is nu zichtbaar, maar de DVD niet. DVD zi erin en heb ook al pogingen gedaan om de DVD als opstart te gebruiken.

Eise

[quote:50dcb2eb0e="à la Mac"][quote:50dcb2eb0e="unSOUND"]Waarmee je dus gewoon de functionaliteit Panther hebt, alleen heb je nog eens extra voor Tiger moeten betalen.... niet doen dus,.[/quote:50dcb2eb0e]

Ten eerste :|:

HIj heeft al Tiger

Ten tweede:

In 10.4 is heus wel wat meer nieuw dan Spotlight en Dashboard. Tegenwoordig wordt veel software al niet meer ontwikkeld voor Panther.[/quote:50dcb2eb0e]
Tenzij je FrontRow wilt installeren (wat waarschijnlijk toch al niet draait op een 8 MB videokaart…) hoef je zeker geen Tiger te hebben. Voor de meeste software (ook nieuwe!) is 10.3.9 een vereiste. Dus…
Ik zou er ook gewoon Panther op laten staan, met 256 MB lijkt me dat genoeg.