instellen ondertiteling handbrake

Gezien het feit dat mijn plex server te traag is om mkv te spelen ben ik genoodzaakt om mijn mkvs naar mp4 (m4v?) om te zetten. Mijn Synology 214play is te traag om te transcoden en een pc neerzetten met 50 tot 100 watt kost mij jaarlijks te veel.

Ik heb indertijd van mijn oude Starwars verzameling mijn Blu rays ooit omgezet naar .mkv en daar zitten nederlandse ondertitels in. Ik heb via Handbrake een poging gewaagd om de films te converteren. Er blijkt nu echter een dubbele ondertiteling in te zitten, en jammer genoeg ook door elkaar lopend.

Ik heb eerst mijn benaming aangepast omdat de titels kennelijk niet geaccepteerd worden en dus nu ingekort tot het jaartal

Op mijn server heb ik staan:
Star Wars Episode I - The Phantom Menace (1999 map
Star Wars Episode I - The Phantom Menace (1999).mkv
Star Wars Episode I - The Phantom Menace (1999).srt
Star Wars Episode I - The Phantom Menace (1999).nfo

Dat laatste zal niet zo boeiend zijn maar de srt is een aparte titel geval.

Ik had Handbrake ingezet op nederlandse ondertitel in het eerste vakje (waar cijfers voor staan, vervolgens vinkje onder burned in Dat gaat dus fout.
Net klein stukje geconverteerd (want hele film heeft wel bijna 2 uur nodig) met instelling default. forced is niet te kiezen. Volgende optieblok is een pull down voor .srt maar dat blijft grijs.

Wie weet de oplossing? Zie bijgevoegde printscreen van mijn laatste ingreep

Ehm. Een dubbele ondertiteling?

Dan zitten er dus titels in de MKV, en er staat ook nog een losse srt bij. Dat maakt twee toch?

Dus: converteren zonder ondertitels, en gewoon die srt los blijven gebruiken(?)

Ook al geprobeerd en dan … heb ik helemaal geen ondertitels.

Ik doe dit zelf vaak via handbrake en gaat altijd goed. wat ik anders doe: ik kies niet voor ‘burned in’ waardoor de ondertiteling gewoon als keuze beschikbaar wordt in het eindresultaat.

ik denk dat het daar fout gaat eerlijk gezegd. Tip: probeer het eens zonder ‘burned in’.

Ga ik dat nog eens proberen. Plex is ook heel vervelend want dan denk ik slim te zijn door maar een klein stukje te converteren als test maar dan ziet Plex de film niet. Je bent eigenlijk verplicht de volle 2 uur te converteren om dan te zien dat het weer mis is.
Dan moet je ook nog eens even de .mkv hernoemen want anders pakt plex toch die .mkv in plaats van de m4v (en waarom dat laatste niet gewoon mp4 is).

Waarom gebruik je plex?

Ik moet er wel bij vertellen dat ik handbrake (preset ATV3) om de film om te zetten in mp4 ondertiteling. Daarna sleep ik het mp4 bestand naar iTunes en kijk vervolgens via Apple TV de film op mijn TV.

Mischien zit het dilemma van de dubbele ondertiteling wel in Plex. Dat je de ondertiteling (bedoeld of onbedoeld) via Plex over de burned in ondertiteling te zien krijgt.

@fliereffluiter:

Waarom ik plex gebruik > vanwege het feit dat ik soms ook op andere locaties muziek of films wil zien. ik heb dankzij de Synology 214 play ook de DSVideo optie maar die is wat beperkter met zijn info bij de film en wat het belangrijkste is:

Zodra ik op mijn TVBox de mini M8S ii bij DSVideo een film kies wordt direct naar Kodi gesprongen om daar de film af te spelen. Ik heb al eens de standaardinstellingen gewist maar dat had uiteindelijk geen resultaat. Jammer want DSVideo is sneller dan Plex.

Geconverteerd zonder inbranden, namen zijn exact gelijk Op mijn Mac mini wil hij via DSVideo wel draaien met Nederlandse ondertitels maar in Plex verschijnt de film niet.

Welke preset heb je in Handbraje gebruikt?

Al gekeken naar Infuse?

Yep echter was dat niet echt geweldig, in ieder geval helemaal niet gebruikersvriendelijk, de eerste keer dat ik er wat mee probeerde lukte het mij niet om lijsten te maken, je hebt er echt een handleiding bij nodig.

Inmiddels is het wel gelukt met de films op Plex. Ik had mappen met de naam van de films maar daaronder nog een map en die heb ik weggehaald. Nu worden de films gewoon herkent in Plex. En inderdaad gewoon wel kiezen voor Nederlandse titels in Handbrake maar geen optie aanvinken en zeker geen forced burn in.

Infuse is ook geen Streamer en werkt volgens mij meer zoals Kodi.

Nou, gelukkig opgelost.

May the Force be with you…