Instellen security op Belkin wireless router

Heb sinds gisteren eindelijk mijn iBook draadloos lopen, maar wat moet ik allemaal doen om het zo veilig mogelijk te maken? Firewall staat aan, maar moet ik ook iets doen met WPA of WEP??? En wat is een passphrase?

Antaeus

Ik zou in ieder geval wep encryptie en/of mac filtering toepassen.

Je kunt het beste de volgende acties uitvoeren: - De naam van je netwerk niet bekend maken (gesloten netwerk) - Beveiling op "WPA (persoonlijk)" zetten en een wachtwoord (de passphrase) kiezen - Onder Toegangscontrole het MAC adres van je Airport kaartje opnemen.

Dan heb je ervoor gezorgd dat mensen van buitenaf niet kunnen zien dat jij een draadloos netwerk hebt. Is het draadloze verkeer goed gecodeerd en mag alleen jouw iBook op het netwerk.

Dat zijn de drempels die je kunt opwerpen om je netwerk te beveiligen.

En hoe doe je dat? Ben wat dat betreft een leek!!!!

Antaeus

Airport hulpprogramma starten Dan het basestation selecteren en klikken op configureer Klik op knop "Toon alle instellingen" Zet vinkje bij "Maak gesloten netwerk aan" aan Klik op knop "WIjzig draadloze beveiliging..." Kies "WPA (persoonlijk)" Voer een wachtwoord tweemaal in (bijvoorbeeld: ohjee,ikbenmijnwachtwoordvergeten) Klik op "OK" Klik op tab "Toegangscontrole" Klik rechts op [+] Geef Airport-ID (*) van iBook op Vul een omschrijving in bij beschrijving. Klik op "OK" Klik op "Werk Bij"

C’est tout!

(*) De Airport-ID is het MAC adres van je Airport kaartje. Die kun je vinden onder Systeemvoorkeuren > Netwerk. Kies dan de optie Airport en je ziet de ID staan.

Ok maar ik heb geen basestation maar een Belkin router! Werkt het dan hetzelfde???

Antaeus

Weet niet, wep zal misschien niet lukken. Mac filtering meestal wel.

Gebruik even de zoek optie... Er zijn genoeg draadjes over dit onderwerp.

Zoek naar bv : ssid

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=11830&highlight=ssid

[quote:8b2b03b4d1="macpro"] [knipperdeknip]

Kies “WPA (persoonlijk)”

[ookweerknip]
[/quote:8b2b03b4d1]

Is WPA beter dan WEP?

En hoe stel je WPA of WEP in?

Moet je de hex zelf invoeren? En de passphrase??

Antaeus

[quote:edea82c025="imar"][quote:edea82c025="macpro"] [knipperdeknip]

Kies “WPA (persoonlijk)”

[ookweerknip]
[/quote:edea82c025]

Is WPA beter dan WEP?[/quote:edea82c025]

[typerdetyp]

Ja, WPA is de opvolger van WEP en biedt een veel betere vorm van beveiliging. De ins en outs ken ik niet, maar WEP kunnen ze bij wijze van spreke tijdens het voorbijrijden al kraken.

Dus als je kunt kiezen tussen WPA en WEP, altijd voor WPA gaan.

In het geval van Apple Airport Base Stations betekent dat dat je een Extreme base station moet hebben. De Graphite en Snow versies ondersteunen geen WPA.

[/typerdetyp]

Ik heb dus een iBook G3 en een Belkin 54g router. Kan ik dan WPA en/of WEP instellen en hoe doe je dat?

Bij voorbaat dank

Antaeus

Heeft echt niemand een idee hoe ik, met een iBookie G3 en een airport kaartje erin en een wireless router van Belkin, de beveiliging activeer?

Heb de firewall aan staan, de Mac filtering en het netwerk verborgen…

Maar hoe zet ik die andere beveiliging aan?
De WPA of WEP…

Bijvoorbaat dank,

Antaeus

Lees de manual van de Belkin als je wilt weten hoe het moet. De wireless router is verantwoordelijk voor de beveiliging dus moet je het ergens in je Belkin instellen.

[mod:a16d3f7d25=“Colpolyp”]Ik heb de titel van je post aangepast en hem in “internet en netwerken” gezet, dan heb je al meer kans op een antwoord.[/mod:a16d3f7d25]

Je logt in op de belkin via je browser. Daar kies je de WAP of WEP beveiliging op 128 bits. Voor de beveiliging vul je bovenaan een woord of een zin in en laat deze encrypteren. Als dit is gebeurt zie een een pak cijfertjes en letters staan. Dit is je paswoord voor je netwerk. Maak er voor de veiligheid een screenshot van. In je netwerkinstellingen en bij je airportkaart zie je ook het macadres staan van je airportkaart. Dit vul je ook in en kies er voor om alleen deze kaart toe te laten. Na afsluiten en saven, dien je bij je airportkaart terug dat nieuwe geencrypteerd paswoord in te vullen om op het net te kunnen.

Zie ik.... [url=http://catalog.belkin.com/IWCatSectionView.process?Section_Id=200753]hier[/url] iBooks en een Powerbook? :lol: