Instellingen Airport express

Mijn situatie:

Ik heb een wireless adsl verbinding. Via een antenne op het dak komt mijn wireless adsl signaal binnen op een wireless bridge. Uit die bridge komt een utp kabel met het adsl signaal.

Eerst had ik de Airport express aangesloten, maar ik kon mijn download server niet aan de gang krijgen. Toen heb ik een wireless router van Lynksys gekocht, maar die ben ik nu helemaal zat. Ik heb de Airport er weer tussen gehangen, en ik ga een wireless kaart kopen voor die download bak.

Maar! Ik merk dat de snelheid anders is dan met de Lynksys router. MEt name de internet pagina opbouw is anders en gaat niet zo vloeiend.

Zijn er cruciale dingen waar ik op moet letten bij het instellen van de Airport express??

Haperen van je Airport? :o

Geen teken van herkenning bij mij.

Wel wat vragen:

1. Hoe ver staat je mac van de Airport?
  2. Wat is de maximale doorvoersnelheid van je kaartje in je mac (11Mbps of 54Mbps)?
  3. Is er misschien ergens een instellingenfout te vinden?

De volgende antwoorden staan mij voor jou ter beschikking:
antw. 1. Plaats je Airport of mac eens dichter bij elkaar.

antw. 2. Het kan zijn dat je ergens in je systeem een 11 mb/s kaartje hebt ingesteld. Je Airport probeert altijd zo snel mogelijke verbinding tot stand te brengen (54 Mbps). Daarna bouwt hij af tot 11 Mbps. Dat kost tijd en kan haperingen veroorzeken. Dit type haperingen haal je weg door alles handmatig in te stellen op een vaste verbindingsnelheid van 11 Mbps of het kaartje te vervangen door een 54 Mbps.

antw. 3. Is van bovenstaand punt geen sprake dan is er misschien een instelling niet helemaal goed.

• ga helemaal terug te gaan naar af. Met andere woorden gebruik het resetknopje van je Express door deze 5-10 tellen in te drukken.
  • gebruik vervolgens de Airport assistant (crusiaal punt bij de Airport express :)) en geef je netwerk desgevraagd een nieuwe naam.
  • stel geen beveiligingsinstellingen in totdat je verbinding goed en stabiel werkt.
  • gebruik vervolgens de normale configuratietool om je beveiligingen (WPA, Mac-adres etc.) instellen.

Tot zover mijn bijdrage, misschien heeft iemand anders een beter idee!
Groet en succes
Douwe-Jan 8)

Mijn Airport staat welgeteld: 2 meter van mijn iMac, en 5 meter van mijn iBook

Het rare is ook, dat als ik Skype gebruik en aan het down/uploaden ben of gewoon pagina’s browse, ik gewoon NIET meer fatsoenlijk kan Skypen. Met die Lynksyss kan ik dat wel.
Dat vind ik zo vreemd. Een 129 euro Router moet toch zeker wel kunnen wat een 50 euro router kan?

Ik wordt er een beetje simpel van.

Nogmaals je probleem komt onbekend voor. Skype werkt bij mij probleemloos. Het moet dus aan je instellingen liggen. Bovendien maakt het de airport in principe niet uit uit welke bron de informatie afkomstig is. Probeer bovenstaande tips eens.

Verder dan dat kan ik je helaas niet helpen. :frowning:

waar kan ik de snelheid van de netwerk kaarten zien trouwens?

11 of 54?

Het probleem is nu opgelost.

Stom, maar het was echt het laatste waar ik aan kon denken.

Ik moet elk nieuw IP uitdelend apparaat aanmelden bij mijn internet hoster (het wireless netwerk is ietwat professorisch, maar het is het beste wat ik kan krijgen en ik ben er ook heel erg gelukkig mee).
Als ik dat niet doe, krijg ik een snelheid van ISDN toegewezen, en dus haperende pagina’s, niet goed functionerende Skype etc etc etc…als mijn probleme dus. Op dit moment werkt het top!

Bedankt voor de moeite :wink: