instellingen Apple Laserwriter 16/600PS aanpassen in OS X

wie kan mij helpen?

Ik heb sinds kort een :apple: Laserwriter 16/600PS printer, ik print over een netwerk en dat werkt allemaal prima.

Het probleem is dat ik nergens in OS X de printerinstellingen kan wijzigen, met als gevolg dat iedere keer wanneer de printer opnieuw aangezet word hij een infoblad over de printer uitpoept, hartsikke mooi natuurlijk, maar ik hoef dit niet de hele tijd te hebben.

Ik weet dat er voor Classic zoiets is als Apple Printer Utility waarmee de instellingen van de printer kunnen worden gewijzigd. Ik heb het hele internet al afgezocht, maar ik kan nergens zoiets voor OS X vinden.

Misschien zie ik wel iets heel stoms over het hoofd, maar ik kom er niet uit, ook op de printer zelf kun je niks aan de instellingen veranderen.

Als iemand een oplossing weet hoor ik het graag.
Ook vraag ik me af of er online ergens een manual voor deze printer te downloaden is.

Alvast heel erg bedankt!

SaSk!a

je moet inderdaad het programma "laserwiter beheer" hebben. Het zat op een floppy bij de printer, en werkt niet onder OSX , wel onder OS9 of classic. Je kunt daarmee het printen van de testpagina uitzetten. De instellingen blijven behouden tot je ze weer verandert.

Hoi SuperS@S,

ik heb een Apple Laserwriter 16/600 PS draaiende onder OS X. Hopelijk schrik je niet van alle technische termen die nu even langs zullen komen
Ik neem aan dat je begrepen hebt dat je de Apple Laserwriters alleen via ethernet (in dit geval LPR/LPD voor IP printing) kan gebruiken in OS X. Je hebt hiervoor een AAUI Transciever nodig om de printer aan te kunnen sluiten op een CAT LAN (de normale kabels). De verbinding met de printer zal dan 10 Mbit zijn. Je kan de printer direct aansluiten op je Mac via een crossover kabel of via een HUB met een straight kabel als je een netwerk hebt met meerdere macs. Via een HUB kan je de printer dan ook delen met de andere computers zonder dat er een computer tussen hangt die het voor je doet.

Volgens mij zijn AAUI transcievers ook te vinden op de Klokhuisdag deze zaterdag, over prijzen durf ik geen uitspraak te doen. HUB’s voor netwerken zijn niet zo duur maar goed ik ga er wel een beetje van je verhaal uit dat je al een netwerk, hub, transciever en benodigde kabels hebt.

In eerste instantie heb je wel OS 9 nodig voor de basis setup van de printer.
Hier is een link naar de handleidingen van alle Laserwriters, hoe je een Laserwriter voor IP printing instelt en een link naar Laserwriter software 8.6.1 wat volgens mij de meest recente versie is voor MacOS.
Ik geloof dat in de handleiding ook staat hoe je de printer moet instellen voor LPR zodat de printer een IP en een wachtrij heeft. Ik kan het zelf niet helemaal meer voor mij halen hoe ik het gedaan heb nu maar ik hoop dat deze links je de hulp kunnen bieden die je nodig hebt.

Apple Laserwriter manuals
Setting up a Laserwriter for IP printing
Laserwriter 8.6.1 software

Het enige wat je hoeft te doen om de printer werkende te laten maken is om in printerbeheer in OS X een LPR printer aan te maken met het juiste IP adres en de juiste PPD (postscript printer description) file te selecteren.
Vervolgens moet je de wachrij naam van de printer invullen en dat is alles geloof ik als je het allemaal goed hebt ingesteld in OS 9.

bedankt allemaal! ik ga het allemaal eens op mijn gemak uitvissen

groeten,
SaSk!a