Instellingen Apple TV 2010 en VPN (internet sharing)

Vanmiddag belde de UPS-man aan met de nieuwe Apple TV. Wat een ontzettend mooi ding!
Kwaliteit van de filmtrailers zien er via Apple TV beter uit dan dat ik ze bekijk vanaf de iPad via een composiet kabel naar de TV.
Alleen, ik krijg Netflix niet aan de praat. Ik heb alle ingrediënten denk ik, alleen het recept nog niet...

Wie-o-wie...

Mac:
-hangt via ethernet aan een homeplug netwerk (en uiteindelijk via een ethernetpoort aan mijn modem/router)
-kan ook via airport verbinden met wireless router
-openVPN geïnstalleerd (met verbinding naar blackvpn)

Apple TV:
-hangt via ethernet aan het homeplug netwerk (wireless kan alleen wanneer ik ethernet verbreek)

Internet sharing, de keuzes:
-share from ethernet
-share from airport
-share from blackvpn
....to computers using
-airport
-ethernet

Netwerk settings:
- ethernet, staat nu 'connected' (ip 192.168.1.70, sub 255.255.255.0, router 192.168.1.254), dns 192.168.1.254
- blackvpn, staat nu 'connected' (ip 172.161.21.15, router 172.161.22.0 (onder advanced), dns 172.161.21.1
- airport, staat nu uit, maar connecteren kan

Apple TV vraagt om:
-IP
-subnet
-router
-dns

Het liefst heb ik dus dat alles via de ethernetkabel gaat, terwijl alles gewoon in het netwerk blijft hangen. Let wel, er is dus géén directe ethernetkabel tussen Apple TV en Mac. In principe kan dat wel, dan haal ik mijn Devolo kastje aan de router los en is de Apple TV zogenaamd direct verbonden met de Mac en de Mac wireless aan de router. Deze oplossing heb ik op een Duits forum al ergens gelezen

Hoe krijg ik voor elkaar dat de Apple TV zijn verbinding ophaalt bij de Mac?

Heb al wat zitten prutsen maar de verbinding werkt óf niet, óf loopt toch via de router (en passeert de VPN verbinding)

Wie heeft het recept ?

Oh, dit ben ik vergeten te vermelden: ik heb Netflix al maanden prima werkend, het is dus alleen het 'voor de gek houden' van de ATV2 wat niet wil lukken.

De atv maakt toch zelf verbinding met netflix ? Dus als je geen VPN op de atv kunt ingeven dan lijkt me dat niet te gaan werken , of ik begrijp je verkeerd

Inderdaad. Je moet zo-wie-zo Het Land op VS zetten om de Netflix optie in het menu te krijgen. Je kunt ook gewoon inloggen en Netflix geeft netjes aan wat je al gezien hebt of waar je was gebleven.

Wil je dan de film starten dan wordt de Netflixdouane wakker.

Vooralsnog moet je dus de verbinding gebruiken van een apparaat dat gebruik maakt van een VPN-tunnel.
ATV2 kan dat zelf (nog) niet.

Typo....Inderdaad, ATV2 maakt zelf verbinding met Netflix maar je kunt niet kijken zonder Amerikaans IP adres.

hmmmmm. ik zit inmiddels met hetzelfde probleem. Wél (met VPN geactiveerd) netflix kunnen kijken op de ipad. Maar dat lukt, zoals hierboven omschreven, niet op de ATV2.

Vraag: bestaat er een simpele router (oid) waar je je VPN account kunt invoeren, zodat ik de ATV2 via die router het VPN in stuur?Ik heb zo'n VPN waardoor ik een Amerikaans IP adres krijg (en dus netflix kan kijken).

Om met je laatste vraag te beginnen: ja er bestaan routers waarbinnen je VPN kunt instellen. Een goedkope heb ik echter nog niet gevonden.

In ieder geval is het niet mogelijk om binnen één (!) LAN netwerk de ATV2 via de Mac te laten lopen.
Als je 2 netwerken maakt lukt het wel.

Ik heb het volgende gedaan: Mijn Mac maakt verbinding met het Internet via ethernet. Hiervoor gebruik ik een Devolo Homeplug 200 AV systeem. Dus internet via het stopcontact. Werkt erg goed.

Vervolgens maak je via je Mac een volledig nieuw (!) draadloos netwerk aan waarbij de Mac dus het acces-point wordt.

In je Mac zet je dus de VPN verbinding aan en je verbindt de ATV2 draadloos met je nieuwe draadloze netwerk. Je moet wel internet sharing aanzetten waarbij je dus je verbinding via ethernet deelt met het nieuwe draadloze netwerk.

Het werkt eigenlijk probleemloos en simpel in te stellen. Wachten is natuurlijk op een app voor de ATV2. Maar voorlopig werkt het zo prima.

bedankt voor de uitgebreide uitleg. Helaas gaat jouw opzet met mijn macbook en imac niet lukken. Ik wacht wel op de ontwikkelingen zodat ik op de ATV een VPN kan configureren. heb vanmiddag in ieder geval de jailbreak uitgevoerd op de apple tv. en Plex geinstalleerd. Dat werkt goed.

Hoe is de kwaliteit van Netflix op de apple TV? HD?

Kwaliteit van Netflix vind ik prima op mijn 42" Panasonic plasma (720P). Als ik het goed begrepen heb heeft Netflix een soort dynamische compressie/bandbreedte en hangt de kwaliteit ook een beetje af van je internetverbinding.

Na een film gezien te hebben krijg je van Netflix een mailtje met de vraag hoe je de kwaliteit vond. Ik geef nooit aan dat ik helemaal tevreden ben :-)

Netflix via ATV2 geeft een betere beeldkwaliteit dan dat ik mijn iPad aansluit op de TV (composiet).

In ieder geval is de Blu-ray speler hier de deur uit :-)