Intel? Help!!!

Als ik het forum zo eens doorblader, dan lees ik enorm veel vragen over de intelmacs en het draaien van bestaande software. Rosetta kan dit maar dat weer niet, sommige software is reeds klaar voor, andere niet ... enz ... Wel, hoe meer ik lees, hoe meer het angstzweet me uitbreekt. Als ik in de toekomst een nieuw Macje wil kopen, wat dan met al mijn (dure) software? Ik kan toch geen fortuinen uitgeven aan updates e.d. Een Mac is zo al een hele investering. Of loopt het allemaal niet zo'n vaart?

Hmm. Rosetta kan toch zo goed als alle software draaien die gemaakt is voor PowerPC Mac's ...

Tja, ga er vanuit dat de bestaande software opnieuw moet worden aangeschaft wil je er op een Intel Mav helemaal van kunnen profiteren. Wellicht hebben softwarefabrikanten hier speciale aanbiedingen voor. Wellicht zou je bij een normale update meteen kunnen overgaan van IBM naar Intel compatible versies. Maar dat tik ik hier nu neer.. heb geen idee of ze daar daadwerkelijk zin in hebben.

Rosetta vertaalt PPC naar Intel en omgekeerd. In ieder geval, zodat PPC programma's kunnen draaien op Intel. Ik zou me er geen zorgen over maken. Ook qua snelheidsverlies denk ik niet dat het zo'n vaart maakt aangezien de Intel's uiteindelijk wel weer sneller zullen zijn dan de PPC's. Maar volgens mij staat dat ook in andere topics 8)

Aangezien Apple's eigen pro-apps niet werken op Rosetta, heb ik ook een hard hoofd in andere zware jongens. De nieuwe intel-iMac is versneld uitgebracht (ik klets uit mijn nek) als ideale machine voor ontwikkelaars (die krijgen hem voor een zacht prijsje) Wat betekent dat over een half jaar a een jaar de softwarewereld voorzover belang bij de mac wel up-to-date zal zijn.

Volgens mij is Rosseta niet wat je wil…
Je wilt alles zo snel mogelijk upgedate hebben als je een intelmac koopt
En dat gaat je geld kosten.

Ik heb hier ergens anders op het forum gelezen dat de apple pro-apps toch echt gewoon werken onder rosetta. Alleen niet native onder intel en daar wordt aan gewerkt.

[quote:ee2d503765="Geedee"]Wel, hoe meer ik lees, hoe meer het angstzweet me uitbreekt.[/quote:ee2d503765] Hoe meer van deze (vrij zinloze) draadjes geopend worden, des te harder zul je zweten. Wacht nou eerst maar eens tot er mensen zijn die uit eigen ervaring spreken.

[quote:122a1f86e6="Esquare"][quote:122a1f86e6="Geedee"]Wel, hoe meer ik lees, hoe meer het angstzweet me uitbreekt.[/quote:122a1f86e6] Hoe meer van deze (vrij zinloze) draadjes geopend worden, des te harder zul je zweten. Wacht nou eerst maar eens tot er mensen zijn die uit eigen ervaring spreken.[/quote:122a1f86e6]

Wel, eigenlijk heb je gelijk en hoop ik dat de toekomst zal uitwijzen dat ik m’n zuurverdiende centjes aan wat anders kan besteden dan aan dure upgrades of nieuwe software. Oftewel moet ik maar snel een G5 kopen, voor deze uit de handel gaat. We zien wel.

[quote:85d178caa8="Geedee"]Wel, eigenlijk heb je gelijk en hoop ik dat de toekomst zal uitwijzen dat ik m'n zuurverdiende centjes aan wat anders kan besteden dan aan dure upgrades of nieuwe software. Oftewel moet ik maar snel een G5 kopen, voor deze uit de handel gaat.[/quote:85d178caa8] Na de introductie van Intel PowerMacs wordt de tweedehands markt ongetwijfeld overspoeld met G5's. Is er specifieke software waar je je ongerust over maakt?

Eigenlijk begin ik me zorgen te maken over alles: van MS Office naar PhotoShop of InDesign, maar ook Toast en Stuffit en ... ach, te veel dingetjes die iedereen wel dagelijks gebruikt en nu prima draaien op m'n G4. Ik ben bang dat de Mac weer een dure onderneming wordt qua software, zeker nu iedereen weer alles netjes draaiende heeft. Bij pc raak je makkelijk aan goedkope sw via gemeenschappelijke bedrijfslicenties bv.

[quote:b11ec46812="Geedee"]Eigenlijk begin ik me zorgen te maken over alles: van MS Office naar PhotoShop of InDesign, maar ook Toast en Stuffit en ... ach, te veel dingetjes die iedereen wel dagelijks gebruikt en nu prima draaien op m'n G4.[/quote:b11ec46812] Tja, kijk hier maar eens: http://arstechnica.com/reviews/hardware/imac-coreduo.ars/4

Photoshop en Office werken zeker in Rosetta, maar boeten wel aan snelheid in (soms flink). Final Cut Pro, Logic en Virtual PC werken zeker niet, en ‘zware’ games zijn ongetwijfeld ook problematisch.

Het is eigenlijk vrij simpel: als je nog lang met de bestaande versies van je software wilt doen en je huidige hardware nog snel genoeg is, zou ik er niet van wakker liggen en gewoon alles ‘opgebruiken’. Er komt toch een moment dat je Photoshop, Office en Toast om andere redenen (nieuwe features bijvoorbeeld) wilt upgraden. Normaal gesproken zullen dat Universal Binaries zijn en kun je later naadloos op de Intel Macs overstappen.

Ook als je NU snellere hardware nodig hebt en je oude software wilt blijven gebruiken, is er weinig reden voor twijfel: koop de beste/snelste PPC Mac die je je kunt veroorloven. Daar kun je dan zeker drie jaar mee vooruit en tegen die tijd is je bestaande software absoluut aan vervanging toe.

Waarschijnlijk kom ik voor jullie met oud nieuws, maar deze link kreeg ik laatst doorgestuurd, er wordt iets verteld over de mac met intell en de combinatie met rosetta. Misschien dat jullie er wat aan hebben. Rosetta komt ter spraken na ongeveer 1 uur en 10 minuten.

hier de link: http://macworld.apple.com.edgesuite.net/mw/index.html

Groeten Vincent

Tnx!!! Goede artikels. Ik kijk de kat uit de boom...

Voor mij is het al helemaal duidelijk. - Alles werkt voor mij nog prima en snel genoeg. - Ik begin die audiosoftware net lekker onder de knie te krijgen. - Ik heb m'n geld op dit moment wel aan wat anders te besteden dan aan computerspul. M'n vleugel begint het loodje te leggen. Dus voorlopig nog geen Intel Mac voor mij. Het zou wel leuk zijn om wat sneller spul te hebben dan een iBookje, dus denk ik dat ik later dit jaar me een tweedehands G5 aanschaf. De prijzen zullen wel gaan dalen (ik hoop het maar!) en dan heb ik een machine die er nog jaren tegen kan. Bovendien vond ik de overstap van 9 naar X al niet goedkoop en ben ik veel te snel overgestapt. Dat heeft me met al die updates veel teveel geld gekost, dus dat doen wij niet meer, ook al wil meneer Jobs zo graag dat wij aan al dat nieuwe spul gaan. Ik hoop vooral dat de backwards compatibility nou eens een keer beter wordt, want die vind ik nog steeds om te janken bij Apple. Zo, even een kritische noot...

[quote:401f4aca84="vogel"]Voor mij is het al helemaal duidelijk. - Alles werkt voor mij nog prima en snel genoeg. - Ik begin die audiosoftware net lekker onder de knie te krijgen. - Ik heb m'n geld op dit moment wel aan wat anders te besteden dan aan computerspul. M'n vleugel begint het loodje te leggen. Dus voorlopig nog geen Intel Mac voor mij. Het zou wel leuk zijn om wat sneller spul te hebben dan een iBookje, dus denk ik dat ik later dit jaar me een tweedehands G5 aanschaf. De prijzen zullen wel gaan dalen (ik hoop het maar!) en dan heb ik een machine die er nog jaren tegen kan. Bovendien vond ik de overstap van 9 naar X al niet goedkoop en ben ik veel te snel overgestapt. Dat heeft me met al die updates veel teveel geld gekost, dus dat doen wij niet meer, ook al wil meneer Jobs zo graag dat wij aan al dat nieuwe spul gaan. Ik hoop vooral dat de backwards compatibility nou eens een keer beter wordt, want die vind ik nog steeds om te janken bij Apple. Zo, even een kritische noot...[/quote:401f4aca84]

Ik kan me hierin helemaal vinden. Ook ik was en ben uitermate tevreden met de G-toestanden. Bovendien hoop ik dat de G5 nog een tijd naast de Intel zal blijven bestaan en als ik dan een nieuwe aanschaf, zal het wellicht een G5 zijn.

En als software updates over een jaar al niet meer werken op die G5, dan switch ik terug naar Windows. Dat zal ze leren! :evil: :wink:

[quote:921cd35f2b="vogel"]En als software updates over een jaar al niet meer werken op die G5, dan switch ik terug naar Windows.[/quote:921cd35f2b] Tuurlijk, ze gaan de software voortaan nog maar maken voor 10 procent van de gebruikers. :?

Even tussen de regels doorlezen, Esquare.

[quote:edfbfa8844="vogel"]Even tussen de regels doorlezen, Esquare.[/quote:edfbfa8844] Ja, dat snap ik wel. Maar voor je het weet gaat een of andere onbenul dit hier weer als 'voorspelling' verkondigen. Hebben we al eerder meegemaakt.