Intel iMac of toch maar niet?

Gutentag Leute,

Ik loop al ongeveer een half jaar te wachten op het geld dat mijn pa van zijn werk krijgt voor een nieuwe computer. Dat we daar niet een complete Mac van kunnen betalen was ons allang bekend. En we zijn dan ook meer dan bereid om geld bij te leggen. :innocent:
De reden dat we overgaan op Mac: ik monteer als hobby video’s, en heb één keer de eer gehad om bij een vriend (op een stokoude iMac G3) te mogen monteren. WAUWIE! Wat een eer!

We wisten ook al welk model het zou worden: een iMac (toen nog G5) 17". Vorige dinsdag de Special Event: iMac met Intel! JOEPIE!

Maar: nu komt het, hoe vertraagd is Final Cut Studio onder Rosetta? Moet ik wachten met het kopen van een Mac totdat de universal binary uit is? Moet ik nu nog snel een oude PowerPC kopen?
Wij weten het niet. Kunnen jullie helpen?

Alvast bedankt, ook namens Pa…

Als ik mij niet vergis, worden de nieuwe intel macs worden vanaf februari geleverd. Ik zou nu nog even afwachten: op dit forum zul je de resultaten en ervaringen zeker terug kunnen lezen. Vanaf april (?) worden de pro applicaties geupdate (beschikbaar gemaakt) voor de intel macs. Omdat je nu nog geen mac hebt, heb je ook geen oude software die problemen zou moeten geven. Dit zou een overstap naar een intel mac makkelijker maken. Apple zegt zelf dat de nieuwe intel imac tot 2 keer sneller is dan de powerpc imac: ik zou het wel weten: nog even afwachten naar ervaringen en dan zo'n intel imac kopen!

edit: in dit draadje http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67964&highlight= wordt gezegd dat een intel imac bijna evensnel is als een quad G5 power pc. Als dit waar is, is de intel imac een zeer snelle machine!

Verkoper in Apple Center kon bevestigen dat de Intel Mac veel sneller is. Hij raadde me tevens aan nog even te wachten met de aanschaf, totdat Final Cut native onder Intel kan draaien. Dus zonder tussenkomst van Rosetta. Anders zou je niets aan de snelheidswinst hebben, Final Cut onder Rosetta is werkt namelijk een stuk trager.

Zodra Final Cut & MS Office native voor de Intel Macs beschikbaar zijn, ga ik ook overstappen op een intel iMac. (eindelijk van windhoos af :P)

HMMM... bij mijn weten draaien all Aplle pro apps NIET onder Rosetta. In Maart komen DB versies uit.

Wrong.

Ze draaien juist via Rosetta. Dat werkt als een soort superemulator. De versies voor IntelMacs komen later uit.

[quote:3a790556b9="ifeelfine"]Wrong.

Ze draaien juist via Rosetta. Dat werkt als een soort superemulator. De versies voor IntelMacs komen later uit.[/quote:3a790556b9]

Ook fout.

Ze draaien NIET in Rosetta (volgens Apple alleszins).

[quote:66a1bbd020="à la Mac"][quote:66a1bbd020="ifeelfine"]Wrong.

Ze draaien juist via Rosetta. Dat werkt als een soort superemulator. De versies voor IntelMacs komen later uit.[/quote:66a1bbd020]

Ook fout.

Ze draaien NIET in Rosetta (volgens Apple alleszins).[/quote:66a1bbd020]

Nu denk dat dit ook fout is :roll:
Namelijk de Pro versies kunnen nativly draaien zonder Rosetta in maart
En nu draaien ze op de emulator

Ipv van welles-niets zou je beter gewoon een bron plaatsen :P [quote:b66950f14d="www.apple.com/rosetta"]Apple Applications If you already own Final Cut Studio 1.0, Aperture, or Logic Pro 7.1, these applications are not supported to run on Intel-based Macs with Rosetta, but a Universal version will be available for $49. Logic Express will be $29.

If you own a Final Cut Studio application that used to be available individually, you can upgrade to Final Cut Studio for these prices:[/quote:b66950f14d]

Pro Apps van Apple draaien NIET onder Rosetta, vanaf maart/april komen de universal versies uit, die kun je draaien op je Intel.

Hm, maar ik kan wel in februari (dan komt het geld) een iMac-Intel kopen als ik zorg dat ik voor de UB's geen montages hoef te doen?

[quote:3691d9e455="mvdenberg"]in dit draadje http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67964&highlight= wordt gezegd dat een intel imac bijna evensnel is als een quad G5 power pc. Als dit waar is, is de intel imac een zeer snelle machine![/quote:3691d9e455] Dan mag jij aan mij uitleggen waarom hij in Xbench bijna dezelfde score haalt als de huidige iMac. De test in het topic waar jij naar verwijst is ook erg twijfelachtig. Ik heb mijn twijfels over die test ook in dat topic vermeld.

Goed,

en dan nu eigen ervaring. Ik heb het geluk mogen hebben om gisteren met een Intal Imac te werken. Het opstarten en het in OS werken gaat lekker snel, eigenlijk geen verschil met m’n eigen Imac 2.1 Ghz.

Programma’s als firefox, adium, amsn, bits on wheels ea gingen bedroevend langszaam bits on wheels werkte amper. Ik ben blij dat ik m’n huidige heb gehouden en niet heb omgeruild (hij was 4 dagen oud voor de keynote).

Laat andere mensen maar als proefkonijn dienen maar mij niet gezien. Mijn Imac heeft z’n reputatie meer als waar gemaakt. Hier zal Intel nog aan moeten werken.

Das mijn persoonlijk advies en ervaring.

[quote:31c8a539d8="unSOUND"][quote:31c8a539d8="mvdenberg"]in dit draadje http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67964&highlight= wordt gezegd dat een intel imac bijna evensnel is als een quad G5 power pc. Als dit waar is, is de intel imac een zeer snelle machine![/quote:31c8a539d8] Dan mag jij aan mij uitleggen waarom hij in Xbench bijna dezelfde score haalt als de huidige iMac. De test in het topic waar jij naar verwijst is ook erg twijfelachtig. Ik heb mijn twijfels over die test ook in dat topic vermeld.[/quote:31c8a539d8]

Hmmm… Ik had het nog niet opgezocht in Xbench. Maar bijna dezelfde score als de huidige iMac? Dat is vreemd. Ik ben benieuwd of dat met bijvoorbeeld iLife 06 is: dan heb je een intel geschikt programma op de intel mac, en iLife 06 draait ook gewoon een PPC. (met een krachtige render actie in iMovie zou je het kunnen testen).
Ik ben benieuwd welke reacties hier te lezen zijn in februari.

[quote:bd49de1f8c="-nickx-"]Goed,

en dan nu eigen ervaring. Ik heb het geluk mogen hebben om gisteren met een Intal Imac te werken. Het opstarten en het in OS werken gaat lekker snel, eigenlijk geen verschil met m’n eigen Imac 2.1 Ghz.

Programma’s als firefox, adium, amsn, bits on wheels ea gingen bedroevend langszaam bits on wheels werkte amper. Ik ben blij dat ik m’n huidige heb gehouden en niet heb omgeruild (hij was 4 dagen oud voor de keynote).

Laat andere mensen maar als proefkonijn dienen maar mij niet gezien. Mijn Imac heeft z’n reputatie meer als waar gemaakt. Hier zal Intel nog aan moeten werken.

Das mijn persoonlijk advies en ervaring.[/quote:bd49de1f8c]

En ik twijfelde alleen maar een [u:bd49de1f8c]beetje[/u:bd49de1f8c] :oops:

[quote:7e7885472f="mvdenberg"]Hmmm... Ik had het nog niet opgezocht in Xbench. Maar bijna dezelfde score als de huidige iMac? Dat is vreemd.[/quote:7e7885472f] Nou, er is zelfs een topic over... http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67865

En zie hier een vergelijk tussen de G5 en de Intel ( rood = intel )
http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc1=150801&doc2=149207

[quote:7e7885472f=“mvdenberg”]Ik ben benieuwd of dat met bijvoorbeeld iLife 06 is: dan heb je een intel geschikt programma op de intel mac, en iLife 06 draait ook gewoon een PPC. (met een krachtige render actie in iMovie zou je het kunnen testen). [/quote:7e7885472f]
Xbench is zelf al universal, dus het draait native op beide. Daarbij komt dat iLife nog geen dual processor ondersteund, maar wel 64 bits en Altivec. Ik denk dus dat de rendertijden in iMovie wel eens in het voordeel van de G5’s zou kunnen zijn.

[quote:637220acbb="-nickx-"]Programma's als firefox, adium, amsn, bits on wheels ea gingen bedroevend langszaam bits on wheels werkte amper. Ik ben blij dat ik m'n huidige heb gehouden en niet heb omgeruild (hij was 4 dagen oud voor de keynote).[/quote:637220acbb]

Nu noem je allemaal programma’s die waarschijnlijk onder Rosetta draaiden en bovendien voor hun snelheid erg afhankelijk zijn van het netwerk. Weet je zeker dat er niet toevallig iets mis was met de netwerkverbindingen van de Intel iMacs die je hebt kunnen testen (waar was dat trouwens)? En heb je misschien ook de snelheid van Universal Binary programma’s getest (bijvoorbeeld iPhoto, Safari, iDVD, BBEdit, OmniGraffle, etc.)?

Programma's als IDVD - Iphoto (volledige Ilife 06) draaide goed maar niet merkbaar sneller. Absoluut niet ik ervaar mijn huidige Imac (nieuwe model) het zelfde als snelheid dit was bij een dealer in Antwerpen.

[quote:a10e4c5bea="-nickx-"](...)dit was bij een dealer in Antwerpen.[/quote:a10e4c5bea]

Als ik dat aan het begin van het weekend had geweten was ik naar Antwerpen gegaan om het verschil te zien! :stuck_out_tongue:

Maar even ontopic: kan ik nou het beste wachten, of maakt het niet veel uit? En met het oog op de toekomst: tot hoever in de toekomst blijven programma’s op PowerPC’s draaien? Wanneer vervalt de term “Universal Binary”, en wordt het “Intel-Only Binary”? Dat zijn eigenlijk meer de vragen waar ik mee zit.

Excuses, ik had in het begin misschien al iets duidelijker moeten zijn… :innocent:

Reposte: Omdat je Final Cut Pro wil gebruiken raad ik je aan om in ieder geval nog te wachten tot na Maart. Tot die tijd kan je dat programma toch niet gebruiken op je Intel Mac. Als de Universal Binaries van Final Cut Pro uit zijn zullen er vast en zeker besprekingen van op Internet te vinden zijn, en op basis daarvan kan je dan een weloverwogen beslissing maken. Misschien zijn er tegen die tijd zelfs ook al meerdere nieuwe Intel Mac modellen uit.

Een einddatum van Universal Binaries is er niet. Software bedrijven zullen waarschijnlijk Universal Binaries blijven produceren zolang er nog mee verdiend kan worden, dus zolang er nog een groepje mensen bestaat met PowerPC Macs die bereid zijn om geld uit te geven aan nieuwe software. Software makers hoeven voor het maken van Universal Binaries namelijk nauwelijks meer moeite te doen, in vergelijking met het maken van “Intel-Only Binaries”, dus die Universal Binaries maken ze voorlopig nog graag. Waarschijnlijk zal de eerste software die “Intel-Only Binary” wordt meteen ook de eerste software zijn die een snellere machine dan de Quad-PowerMac in de systeemvereisten heeft staan. Ik zou je daar dus niet al te druk om maken.

Mijn advies is wederom persoonlijk.

Als ik het niet gezien had zou ik mijn machine die nu 1 week oud is retour gebracht hebben. Omdat ik mijn emoties (overdreven) heb weten te bewaren en effectief ben gaan kijken besloten om mij niet druk te maken. Volgend jaar kijk ik wel verder als er een 30" Imac uitkomt (zou 't?)

Ik moet je derhalve ook eerlijk bekenne dat als ik er nu een zou moeten gaan kopen ik wellicht voor de Intel zou gaan maar dan wel 1 maand zou wachten. Het is allemaal afwachten wat de Intel effectief gaat doen. Ik hoor nu al wel geruchten dat ze of slecht leverbaar zijn of zelfs helemaal niet. En dat heeft niet te maken met de vraag maar de beschikbaarheid van het product.

Wil je echt uitsluitsel en niet het gevoel hebben dat je een miskoop hebt gedaan (wat sowieso niet is bij apple) wacht dan dat ze beide bij de leverancier staan en ervaar de snelheid.

Wil je gaan werken met final pro en logic bijvoorbeeld dan ga voor de Motorola PPC ze hebben hun sporen verdiend, GSM menu’s kunnen ze niet maken maar PPÇ’s toch maar al te goed!

Succes en laat ons wat weten!

-Nickx-