Intellectueel eigendom - iPad verhandelen in Benelux niet toegestaan?

Apple is klaarblijkelijk een actie gestart om ruim voor de lancering in de Benelux import uit de US of elders tegen te gaan.
Onderstaande tekst kreeg ik n.a.v. de verwijdering van een advertentie op marktplaats van de advocaat van Apple.

Het is niet toegestaan om producten te verhandelen die niet door of met toestemming van de rechthebbende (in dit geval Apple Inc) in de EEA in het verkeer zijn gebracht (zogenaamde parallel import). Door het in de EEA importeren van producten van Apple, zonder dat daarvoor toestemming door Apple is verleend, maakt u derhalve inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van Apple. Als gevolg daarvan is uw advertentie verwijderd.

Als jij je in Amerika gekochte iPad weer wilt verhandelen, kan Apple hoog of laag springen, maar dat is je goed recht.
Geen advocaat die je dat gaat verbieden.
Helaas is Marktplaats nogal halsstarrig wat dat betreft en komt het maar zelden voor dat je je kunt verweren tegen dergelijke verwijderings-praktijken.
Even je advertentie in een wat andere vorm gieten helpt vaak echter prima.

die heb ik ook ontvangen ja......................
heb ook even naar de vriendelijk meneer gemaild met de vraag naar de gedachte hier achter
dit was het antwoord :

[i]Geachte heer,

Ik treed op als advocaat namens Apple Inc.

Het is niet toegestaan om producten te verhandelen die niet door of met toestemming van de rechthebbende (in dit geval Apple Inc) in de EEA in het verkeer zijn gebracht (zogenaamde parallel import). Door het in de EEA importeren van producten van Apple, zonder dat daarvoor toestemming door Apple is verleend, maakt u derhalve inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van Apple. Als gevolg daarvan is uw advertentie verwijderd.

Ik ga ervan uit dat u dergelijke advertenties niet meer zult plaatsen en bovendien dergelijke inbreukmakende producten niet meer zal verhandelen. Zo niet, dan zal ik Apple adviseren verdere gerechtelijke stappen jegens u te ondernemen.[/i]

Op mijn reactie daar op :

[i]Hoi

ik wil hier toch even tegenin gaan , ik verhandel geen apple producten ik heb er ook maar 1 van mijzelf
Deze is eerlijk gekocht en na een dag gebruik toch als overbodig bevonden , ik mag dan mijn spullen gewoon verkopen op marktplaats natuurlijk[/i]

kreeg ik geen antwoord meer terug

Hoezo is dit inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van Apple? Jij hebt em toch gekocht voor verkoop? Hoezo is dti dan inbreuk op intellectuele rechten? Het is niet alsof je em sloopt en nabouwt voor wenag?

Volgens mij heb je volledig gelijk. Marktplaats is toch van ebay? Ebay maakte nog onlangs bekend dat er duizenden iPads via E-bay waren verkocht. Ook de mijne is een zo goed als nieuwe die via ebay is gekocht.

Trouwens in de Benelux is er nog geen sprake van parallel-import, want de ipad is nog niet verkrijgbaar. Of is deze stelling juridisch niet juist?
Het aardige is, dat ik juist de advertentie vandaag of morgen wilde verwijderen, omdat ik had besloten deze zelf te houden en volledig in te richten incl. jailbreak en natuurlijk met de nodige vulling van ibooks, zodat ik met de vakantie in zicht geen stapel boeken hoef mee te nemen.

Oh ja en hoe zit dat met het vrije handelsverkeer?

Ik vrees dat dit de stupide logica is van Marktplaats en weinig te maken heeft met Apple zelf. Sinds het in handen is van Ebay gaat de site in rap tempo er op achteruit. Vage regels, stellige werknemers en slechte communicatie lijken zowat het beleid van Marktplaats.

In dit geval maakt het niet uit of Apple/Marktplaats gelijk heeft of niet. Als zij vinden dat dit niet mag en een rechtszaak dreigen te beginnen haakt iedereen af. Dit wordt dan puur een geld kwestie. Apple/Marktplaats knallen er in zo'n geval een paar duizend euro tegen aan en dan haakt 99% van de mensen af omdat ze het zonde van het geld vinden. En wil je toch door gaan dan doet apple dat ook net zo lang totdat je stopt.

Heeft niks met gelijk of ongelijk te maken.

Waarschijnlijk puur een image verhaal.

Het is krom maar heb soort gelijke verhalen ook van andere bedrijven gehoort

[quote=klerks1986 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/intellectueel-eigendom#post-1970450 time=1274990683]In dit geval maakt het niet uit of Apple/Marktplaats gelijk heeft of niet. Als zij vinden dat dit niet mag en een rechtszaak dreigen te beginnen haakt iedereen af. Dit wordt dan puur een geld kwestie. Apple/Marktplaats knallen er in zo\'n geval een paar duizend euro tegen aan en dan haakt 99% van de mensen af omdat ze het zonde van het geld vinden. En wil je toch door gaan dan doet apple dat ook net zo lang totdat je stopt.
Heeft niks met gelijk of ongelijk te maken.
Waarschijnlijk puur een image verhaal.
Het is krom maar heb soort gelijke verhalen ook van andere bedrijven gehoort[/quote]

Dus dit is gewoon machtsmisbruik!

Het begrip 'parallelimport' is ooit eens bedacht om de belangen van grote, Amerikaanse bedrijven te beschermen. Vanuit economisch perspectief gezien is het een vrijwel pure vorm van protectionisme. Helaas is dat inderdaad vastgelegd dat het 'verboden' is. Het verwijzen naar een volgens Amerikaans recht vastgestelde EEA kan je hikkend van het lachen opzij leggen. Dat doet Apple tenslotte ook als het gaat om het Europese garantierecht bijvoorbeeld.

Maar... Apple moet in deze wel kunnen aantonen dat je je schuldig maakt aan parallel import. De definitie die wordt gehanteerd is dat je op een 'bedrijfsmatige manier' bezighoudt met het importeren van goederen die in Europa nog niet op de markt zijn verschenen. En dat is niet eenvoudig, tenzij je een BTW nummer gebruikt en een inschrijving bij de KvK - of natuurlijk adverteert dat je flinke hoeveelheden iPads hebt.

De email is dan ook nauwelijks serieus te nemen. Het is de bekende agressieve tactiek die Amerikaanse bedrijven zo kenmerkt. Als je dus een ipad te koop zet, en dat als particulier persoon doet, en je doet het niet bedrijfsmatig, dan is er uiteraard niets aan de hand.

Wat natuurlijk wel zal gebeuren, bij volharding van de advertentie, is dat 'de ene broeder, de andere helpt'. Lees: marktplaats zal je advertentie verwijderen en zelfs overgaan tot een IP-ban. Want uiteraard: dezelfde agressieve mail die jullie krijgen, zal marktplaats/ebay ook krijgen. Welkom in de wereld van het Angelsaksisch economisch denken, kinders.

[quote=d.denkers url=http://www.onemorething.nl/community/topic/intellectueel-eigendom#post-1970514 time=1275021785]Het begrip \'parallelimport\' is ooit eens bedacht om de belangen van grote, Amerikaanse bedrijven te beschermen. [/quote]

als dit begrip al is bedacht dan zeker niet hiervoor maar om de marge van Europese retailers te beschermen.

Vanaf vandaag is de iPad in Europa te koop en er zijn geen regels die je verbieden om iets uit het ene land in een ander land te verkopen. Zolang je niet zegt dat het een Amerikaanse is neem ik aan dat je in de toekomst weinig problemen hoeft te verwachten.

Als Marktplaats vervelend blijft doen raad ik ja aan om het eens te proberen op een van de Appleforums waar je (niet commercieel) spullen mag verkopen.

Zijn toch rare jongens bij marktplaats. Heb er ooit een advertentie geplaatst van een Playstation 2 met ruim 50 spellen. Die advertentie werd doodleuk verwijderd (iets met illegaal als reden gaven ze op).
In de advertentie stond vermeld : origineel PS2 NIET omgebouwd en alle spellen origineel.
Volgens mij laten ze zich heel snel bang maken en kijken niet verder dan hun neus lang is, maar final cut pro nieuw in de doos voor 23 euro mag wel en daar zet ik dan mijn vraagtekens bij.:)[url=http://verkopers.marktplaats.nl/14488054]voorbeeld[/url]

[quote=4iam url=http://www.onemorething.nl/community/topic/intellectueel-eigendom#post-1970546 time=1275025902][quote=d.denkers url=http://www.onemorething.nl/community/topic/intellectueel-eigendom#post-1970514 time=1275021785]Het begrip \\\'parallelimport\\\' is ooit eens bedacht om de belangen van grote, Amerikaanse bedrijven te beschermen. [/quote]
als dit begrip al is bedacht dan zeker niet hiervoor maar om de marge van Europese retailers te beschermen.[/quote]

Daar gaan we dan, omdat je erom vraagt. Parallel import is verboden in Europa in 1996 toen het nieuwe merkenrecht werd ingevoerd. De Europese Merkenwet heet het ding, vastgesteld op 1 april, jawel.

Moet je mij dan toch eens uitleggen hoe de belangen van de winkeliers (da's Nederlands) 'beschermt' worden terwijl zij het product nog niet eens mogen verkopen?

Lijkt me dat iedere iPad die op die manier is geïmporteerd, een omzetderving betekent voor de Nederlandse resellers.

Alsof Apple heel erg begaan is met het lot van de resellers. Lijkt er vaak op dat ze ze meer als concurrenten beschouwen.
Voor de resellers die wachten tot ze het ding ook kunnen gaan verkopen is het jammer dat het inderdaad zo lang moet duren.
Maar ik geloof nooit dat Apple daar wakker van zal liggen.

Omdat het Apple ook om de grote getallen gaat, is de introduktie in de Benelux een van de laatste. Of dan ook in juli de bookstore genoeg te bieden heeft is maar afwachten. Helaas, dan lok je het ook uit dat de inventieve Nederlander toch probeert eerder een iPad binnen te krijgen en op alternatieve manieren de iPad optimaal te benutten.
Ik ga binnenkort op vakantie met een 64 GB iPad gevuld met een vijftal films, circa 200 NL boeken en circa 650 muzieknummers. Ik ben benieuwd wat met het beste bevalt. Gezien alle geplande activiteiten is het maar de vraag of ik de iPad echt benut, maar dat zien we dan wel weer. Als gadgetfreak zal ik echter optimaal gebruilkmaken van mijn iPhone (met geinstalleerd mywifi), zodat ik met de iPad lekker kan surfen en e-mailen. De uitdaging is dan de kosten laag te houden, dus maar een prepaid-kaartje in het buitenland gebruiken.
Oh ja, intellectueel eigendom. Apple is nu klaarblijkelijk financieel groter dan Microsoft. Op zich een mijlpaal, maar Apple, als Amerikaans bedrijf, loopt ook het gevaar buiten de schoenen te gaan lopen met alle negatieve tendenzen vandien.