Interactief maandblad voor iPad

Sinds drie jaar maak ik een interactief dialectmaandblad dat je kunt lezen op de iPad. De lezers slaan dit op mijn advies op in ‘Boeken’. Helaas doet zich tegenwoordig het euvel voor dat zowel het bovenste stukje als dat onderaan niet zichtbaar is. Onderaan staat een regel waarop je kunt bladeren. Die neemt dus een deel van de pagina weg. Boven staat ook onbelangrijke info. Ik maak het blad in InDesign en schrijf het weg als .pdf. Daarbij vermijd ik uiteraard het insluiten van miniaturen op de pagina.

iBooks trekt zich hier echter niets van aan en maakt zelf een soort miniaturen.
Weet een van de geleerden hoe dit te voorkomen is?
Vast bedankt en goedgaon.

Kan je in plaats van een PDF geen ePub gebruiken? Ik vermoed dat die zich beter aanpast aan het scherm.

Dank voor je advies.
Ik heb het getest, maar ook daar krijg je steeds onderaan de gehele inhoud als kleine paginaatjes te zien. Eigenlijk best een aardiger service, maar in mijn geval ben ik een behoorlijk stuk van de layout kwijt. Omdat het merendeel van mijn lezers bestaat uit Windowsgebruikers blijft de .pdf gewoon de eenvoudigste manier om te delen.

Kan je zelf niet voor de onderste regel een harde pagina-einde invoeren?

Heb je al geprobeerd middenin het scherm te tikken op je iPad, wanneer dit euvel zich voordoet?

Volgens mij was dat inderdaad de oplossing!, maar dat werkt nu niet meer.

Ik had enkele maanden geleden nooit last van de extra plaatjes onder en boven en hoefde enkel op het scherm te tikken om volledig beeld te krijgen.

Het ging altijd goed met een pdf. Veel lezers gebruiken een Samsung-‘iPad’ en die gebruiken ws Acrobat raeder. Kan natuurlijk ook op een echte iPad, maar Boeken is zo mooi om alle afleveringen op te slaan.

Op een oudere iPad (Air1) is er niets aan de hand. Ik vermoed dat de softwareversie van mijn Air2 (15.0.2) er debet aan is dat onder en boven een pdf van meerdere pagina’s in ‘Boeken’ ruimte wordt ingepikt. Boven door een extra balk en beneden door minipaginaatjes. Eerder kon je dit inderdaad met een tik op het scherm verwijderen.

Ik heb dit bestand omgezet naar epub.

In boeken zie je de icoontjes dan niet.

Hier converteren.

https://convertio.co/nl/pdf-epub/

Wellicht ook een duidelijker bestandsnaam?

Goed idee Wyodor. Tot voor kort was dit probleem er echter niet. Toevallig heb ik ook een oude iPad Air en ter vergelijking hierbij een foto van de verschillen. Op de Air kan ik klikken en dan komen de pagina-icoontjes te voorschijn en na klikken zijn ze weer weg. Bij de Air2 lukte dit eerst wel, nu niet meer.

De meeste lezers zijn 65+ en ik heb geen idee of niet Apple-gebruikers met een epub om kunnen gaan op bijv. een Samsung tablet. Daarop werkt de pdf wel prima, zonder ‘Boeken’ uiteraard.
Voor computer- laptopgebruikers is er een versie met twee pagina’s naast elkaar.
https://www.janmac.nl/Blad/Blad.html

In Boeken, klik op AA en zet vertikaal scrollen aan.
Dan veeg je de pagina’s van beneden naar boven vv.
Je ziet dan nog wel de miniaturen, maar die zitten niet meer in de weg.

Een andere optie kan ook zijn om een online bladerversie (HTML5) aan te bieden. Dit is platform onafhankelijk, te bekijken op alle devices. Wat je hiervoor kunt gebruiken als app is bijvoorbeeld Flip PDF.

Dit is een zeer bruikbare tip! Ik hoop echter dat er een update komt voor ‘Boeken’ waarin de optie om op het scherm te tikken om alle toeters en bellen weg te laten, weer terugkomt.

Het blad is gratis, maar om nu ook nog tenminste 37 euro per maand te betalen gaat me net iets te ver naast een volledig AdobeCC-abo. Dit is een uit de hand gelopen hobby, maar tot hier en niet ‘duurder’.
Wel bedankt voor je tips.

Er is een 'spread’pdf voor computer of laptop en een 'pagina’pdf voor tablet. Vandaar de naam.

Ik weet niet waarom het niet werkt bij jou, maar op mijn iPad (met iOS 15) doet dat het gewoon, hoor.

Nu vind ik Boeken niet het meest betrouwbare programma (het crasht bij mij veel te vaak als ik PDF’s probeer te lezen) dus misschien dat er iets misgegaan is. Heb je Boeken al eens gestopt en opnieuw gestart? Druk twee keer snel achter elkaar op de thuisknop van de iPad, zo krijg je een overzicht van alle programma’s die openstaan; veeg Boeken dan naar boven toe uit beeld. Daarna kun je het opnieuw openen en kijken of het nu wel werkt als je middenin beeld tikt.

Flip PDF is een éénmalige aanschaf. Je kunt je blad/magazine online laten draaien of een offline .app of .exe bestand ervan maken en deze doorsturen naar je leden.

In 15 werkt het ‘tikken’ inderdaad nog prima. In 15.0.1 niet meer. Zal spoedig hersteld worden door Apple (hoop ik dan maar). Ik lees het liefst pdf’s met meerdere pagina’s in ‘Boeken’. Op de website kunnen de lezers kiezen voor twee of één pagina tegelijk. Voorlopig heb ik aan het publiceren in het Nedersaksisch meer dan een dagtaak maar .exe klinkt me niet lekker in de Apple-oren. Verder werk ik met een Mac (LC) vanaf 1990 en ook had ik al een iPad vanaf het eerste model. Heb ook nog geen klachten gehad over deze bug, maar was op onderzoek gegaan omdat het mij was opgevallen. Allemaal bijzonder bedankt voor alle tips en trucs.

Met „iOS 15” bedoelde ik die hoofdversie in het algemeen, inclusief subversies. Op die van mij staat 15.0.2, heb ik trouwens net even voor je opgezocht.