interessante programmaatjes voor onderhoud OSX?

Misschien een beetje rare vraag, maar ik lees hier zonet over een programmaatje MacJanitor. Blijkbaar helpt dit OSX te onderhouden. Ik ben nog maar een recente Mac gebruiker (+- 1jaar) :oops: en vraag me af of er nog meer van dergelijke programmaatjes zijn, waarmee ik geregeld mijn mac een onderhoudsbeurt geven.

ik draai momenteel OS 10.2.3

kijk hier maar eens http://www.mkd.cc/

“quote”
System Optimizer X is een shareware programma dat het systeem verbetert, de programma’s versnelt, en de internet connectie sneller maakt. SOX maakt het systeem sneller door “update_prebinding” en/of door venster-buffers te comprimeren om RAM (werkgeheugen) vrij te maken. SOX kan de internet connectie sneller maken door de netwerk-buffers te wijzigen naar de basis snelheid van je connectie. Je kan ook “Application Prioritizing” gebruiken om bepaalde programma’s meer (of minder) “aandacht” te geven zodat ze sneller zijn. Onthoud wel dat je je computer moet herstarten nadat je de instellingen veranderd hebt. Nadat je de “System Optimization” (eerste tab) uitgevoerd hebt zal de computer langzamer zijn totdat je hem herstart. Ik beveel aan dat je de “System Optimization” op z’n minst één keer per maand uitvoert, maar één keer per week is ook goed ;-). En nee, System Optimizer X is niet het zelfde als “MacJanitor.”
[b:a5c4440b58]

succes[/b:a5c4440b58]

In mijn ervaring loopt OS X het soepelst als je het gewoon zijn gang (ook 's nachts) laat gaan en er verder géén systeemapplicaties erop loslaat. Classic geeft een hoop stroop in het systeem, dat achterblijft nadat Classic is afgesloten. Dus zo min mogelijk gebruiken en herstarten als je het hebt gebruikt.

Zeker applicaties als System Optimizer X hebben niet voor niets een discutabele reputatie. Macjanitor beperkt zich idd, maar dat is imho juist goed. Verder is de filosofie ‘if it ain’t broke don’t fix it’ niet onaardig voor X.
Zeker SO X en Disc Doctor niet om de 2 weken gaan runnen; troublemakers.

Ik ben ook niet geweldig te spreken over SOX (SystemOptimizer) en over DiskDoctor (Norton) al helemaal niet.

MacJanitor en Schijfhulpprogramma kunnen absoluut geen kwaad. Verder is DiskWarrior een absolute redder in nood. Als iets niet helemaal goed loopt of het loopt helemaal niet meer… DiskWarrior is dan voor mij (en voor velen) het Topprogramma! Een tip: nog even wachten op versie 3!! En af en toe eens een keertje je harde schijf optimaliseren kan ook geen kwaad, zeker als je een kleine harde schijf hebt! Ik ken mensen die niets meer met hun schijf konden, geen opstartmogelijkheden en geen reparatieprogramma kon er wat aan doen…

Verder is TechTool Pro een goed programma, dit test je hardware, maar als het goed is heb je het niet nodig, bovendien heb je met AppleCare TechTool Deluxe speciaal voor je hardware. Ook test TechTool Pro je software en vindt dan heel soms serieuze, maar vaak (net als Norton) onbelangrijke zaken als bepaalde datums die niet kloppen, wat eigenlijk helemaal niet uitmaakt en bundlebits die aan staan of uit en ach…

MacJanitor is een programmaatje wat een must is, wanneer je je computer 's nachts uit hebt staan en helaas is het herstellen van je privileges/permissies/bevoegdheden ook nodig… (beide gratis)

DiskWarrior (in februari komt versie 3 (Mac OS X))is een enorme aanrader en TechTool Pro (in april komt versie 4) is niet persé nodig, maar het kan geen kwaad als je die in je kast hebt liggen… :wink:

[url=http://homepage.mac.com/mar0588/maintain1/Menu16.html]Maintain1[/url] is ook een onderhoudsprogje. Lees eerst grondig de informatie door.

:) hartelijk dank voor de vele reacties. Ik denk dat ik eruit ga besluiten dat ik goed bezig ben. na elke installatie: schijfhulpprogramma en mac jan ook frequent. Op disk warrior ben ik ook aan het wachten. ik vrees er een beetje voor de vorige versie vanuit 9 te gebruiken. Tech tool pro. daar zal ik misschien nog even wachten.

thx again.

:smiley: