Goedemorgen,
Ik heb op internet rond gezocht naar de oplossing voor mijn probleem, maar het lijkt vooral iets te zijn wat anderen hebben met externe schijven of USB sticks, dus hoop dat iemand hier mij van dienst kan zijn:
Laptop van mijn zus (macbook pro 13" van een jaar of 3-4 oud) was bij het kijken van een serie ineens vastgelopen. Na 15 minuten heeft ze hem “hard” uitgezet waarna het beestje niet meer aan wil gaan. Het grijze scherm met het Apple logo en de draaiende bol eronder is waar het blijft hangen. Verder komt het niet.
Nou heb ik met een USB stickie met daarop OS X opgestart en gepoogd de harde schijf te formateren. Kreeg eerst de melding dat de schijf niet te deactiveren was, via Finder de schijf geforceerd en kreeg vervolgens de melding “unable to write to last block of this device.”
Vervolgens heb ik de SSD uit de laptop gehaald, in een externe bakkie gestopt en op mijn laptop aangesloten. Hier kon ik de schijf wel formateren, een nieuwe kopie van OS X erop gezet en opgestart vanaf de SSD op mijn laptop.
Nu ik vervolgens de SSD weer in de laptop van mijn zus heb geplaatst heeft deze nog precies hetzelfde probleem. Lijkt er dus verdacht veel op dat de hardware van de laptop die verantwoordelijk is voor het lezen van de harde schijf kapot is of iets dergelijks.
Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat het zou kunnen zijn?
Bedankt.
EDIT Schiet mij zojuist nog iets te binnen wat wellicht van belang kan zijn: Ik heb, terwijl de SSD nog in de Macbook van mijn zus zat deze volledig leeg kunnen trekken. Dus deze was wel benaderbaar om te kopiëren.
Toch denk ik zelf dat het aan de hard drive kabel ligt.