Interne harddisk uitschakelen

De fusion drive van mijn iMac is deze week gecrasht. Omdat ik voor een deadline zat heb ik voor de snelste oplossing gekozen; schijf wissen / opnieuw formatteren en Timemachine backup terugzetten. Uiteindelijk bleek het HDD deel (2Tb) van de fusiondrive niet te herstellen; het SSD deel (120 Gb) functioneert nog goed. Externe 2Tb SSD gekocht en Timemachine backup teruggezet. De nieuwe externe SSD = opstartschijf. Bij opstarten mount de interne SSD (kan ik in de toekomst een ouder systeem op laten draaien) maar na verloop van tijd volgt telkens het bericht dat de HDD niet gerepareerd kan worden. Hij mount wel, maar ik kan er niets op zetten. Hoe kan ik die HDD (softwarematig) permanent “afkoppelen” zo dat niet telkens dat proces wordt doorlopen ?

Ik werk zo ook al een paar jaar, met de interne schijf uitgeschakeld en start op van een X5 externe thunderbolt schijf.

Ik schakel de interne schijf uit doormiddel van het plaatsen van een regel in /etc/fstab
fstab heeft standaard volgens mij geen file in /etc staan in Macos, dus die moet je even aanmaken.
Dan verwijzen naar je interne schijf via de UUID zoals ik hieronder heb gedaan.

UUID=F907525B-B6F0-3781-8369-20D7D50A4122 none hfs rw,noauto

Daarmee activeert hij niet meer bij het opstarten van Macos.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Ga het uitproberen, dank