Interne HD

Ik heb zojuist een extra HD in mijn G4 dual MDD gebouwd. Het gaat om een 120 Gb Maxtor DiamondMax PLUS9 Harddisk IDE - 8mb cache, (7200 rpm) UDMA 133.(is dit een ultra ATA 133?) Nu gaat het opstarten ineens heel traag. Wel verschijnt het blauwe scherm "normaal" maar dan slaat de vetraging toe. Al geprobeerd PR-ram te zappen en permissies hersteld, jumper op CS (cable contol? en zonder jumper(=slave) maar niets helpt. In welke bay moet deze schijf? Heb hem in de achterste gezet, bij de originele, want in de bay onder de DVD drive mag alleen een Ultra ATA 66? Wie weet wat er loos is?

Bij IDE zijn de regels bij gebruik van 2 devices op één bus (één kabel): 1 HD op master en 1 HD op slave, of beide op Cable Select.

Je kan ook in je systemlog kijken of er wat gemeld wordt. Dit doe je met het programma ‘Console’ in je Utilities folder (in Applicaties). Selecteer dan ‘system.log’ en zoek naar de eerste datum+tijd waar je opstarte met de nieuwe schijf geïnstalleerd. Misschien vind je eronder een mededeling die je wat zegt.

Bedankt voor de reactie. Meer iets meer geluk dan wijsheid denk ik dat ik het voor elkaar heb. Op de originele schijf kon ik nl geen CS positie vinden voor de jumper. Dus maar op de zelfde plaats als de andere en jawel.....!