Interne Sata in raid

Als ik de twee interne sata schijven (maxtor 250 GB 16mb) in mijn G5 in Raid striped schakel wat, zou de max read en write snelheid kunnen worden? Het is dan de bedoeling om van een externe firewire 800 te gaan opstarten.

euhm, waarom zou je dat gaan doen? Je interne raid gaat zoveel malen sneller zijn dan je externe fw 800.

Kijk anders naar wat professionelere raid inbouw-systemen voor in je G5, dat zal je een pak betere performantie opleveren.

update: check barefeats.com voor meer info en tests

Wat wil je gaan doen? Video ,3d, 2d? Je kunt beter een derde schijf intern plaatsen voor je system, dan een externe. Helemaal met Klaus eens.

Het is de bedoeling om vanaf de raid schijven met video te gaan werken (uncompressed 10 bit) De externe is niet snel genoeg om een aantal lagen video te handelen. Intern wil ik gebruiken van de snelle sata bus en dus een raid schakelen. Een raid controller in de PCI heeft weinig zin omdat de MAC geen PCI-X sloten heeft maar PCI -sloten en die zijn beduidend trager (scheelt de helft aan doorvoersnelheid). Vandaar dat ik de oplossing zoek in de satabus. De externe schijf is uitsluitend bedoeld om het systeem en prog's van te draaien. Dat werkt want dat heb ik al getest. Ik vroeg mij allen af of ik in het raid systeem een doorvoersnelheid van bv 120 mb/sec zou kunnen halen. Kan natuurlijk een nieuw MAC kopen maar dat lijkt me iets te ver gaan.

[quote:24d649e4ba="MacBlade"]Een raid controller in de PCI heeft weinig zin omdat de MAC geen PCI-X sloten heeft maar PCI -sloten.[/quote:24d649e4ba] Dat ligt er maar net aan welk model je hebt...

Er zijn G5 modellen met PCI, PCI-X en met PCI express.

Ik haal 220MB/sec.

G5, 2.5Ghz Dual, 7GB Ram. 2 x 250GB extra met een kit van Maxupgrades.
Nog ruimte voor een derde,… maar die is nu nog niet nodig.

:smiley:

een dual 1.8 tweede generatie

http://www.maxupgrades.com/istore/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=135

Daar staat een overzicht van de snelheden. De kits zijn niet duur, snel geleverd.
Mijn snelheid zou dus zelfs hoger liggen dan 220MB/sec.

:stuck_out_tongue:

Jouw machine heeft 3 x PCI-X. 1 x op 133Mhz, 2 x op 100Mhz.

http://www.maxupgrades.com/istore/index.cfm?fuseaction=category.display&category_id=306%20

Volgens mij kun je op deze site bijna alles vinden,… voor een onafhankelijk(er.) overzicht van dergelijke mogelijkheden kun je kijken op www.barefeats.com

Als je de MAC openmaakt zou het onder op de balk moeten staan of er PCI-X sloten inzitten.(volgens het instructieboekje) Bij mij staat dat er niet dus ik denk dat ze er dan ook niet inzitten. Ik heb de MAC in jan 2005 nieuw gekocht.

Kijk even in de link van mijn bericht van 21:57 uur. Daar staat maar één 1.8 Dual. Dan blijft er niets over... Dezelfde PCI-X sloten als in mijn 2.5 Dual.

Dan heb je waarschijnlijk de PowerMac 7,3 Bij dat model heeft de dual 1.8 PCI, en de dual 2.0 PCI-X.

Bij model 7,2 heeft de dual 1.8 wel PCI-X.

Ik heb even gekeken maar die van mij staat er niet bij. Hij is volgens mij van de generatie juni 2004 en heeft ook maar 4 RAM sloten. Ik vrees dat de door jouw genoemde raid configuratie daarom voor mij niet gaat werken.

Ik zou ze een mailtje sturen,.. ze hebben voor vrijwel elke ooit geleverde G5 PowerMac een oplossing.

MacBlade, klik in je menubalk eens op "over deze Mac", en klik in dat venster op "meer info"

Daar krijg je een venster, en daar staat rechts bovenin “computermodel”.
Als het 7,2 is heb je PCI-X, als het 7,3 is niet.

het is 7.3....

Dan heb je dus inderdaad "gewone" PCI sloten.

Maar iemand enig idee wat voor een snelheid de door mij voorgestelde combinatie zal opleveren?

Ik heb pas ook een RAID setup gemaakt, gewoon software matig met Disc Utility, met 2 normale HDs ( 160gb+120gb, mis wel 40gb, maar buyend:P ) en ja hoor, een hele verbetering, waar ik normaal 30mb/s haal met lezen, haal ik nu ruim het dubbele, en met schrijven wel het 3 dubbele, zoals hieronder te zien:

[img:d4fe3ef706]http://www.darkraver.net/images/apple/test1.png[/img:d4fe3ef706]

[img:d4fe3ef706]http://www.darkraver.net/images/apple/test2.png[/img:d4fe3ef706]

Spelletjes laden sneller, programma’s starten sneller op, super verbetering :slight_smile:

PS: Ik hoor dat je speciale programma’s nodig hebt om RAID setups te defragmenteren ? Is dat waar? en zo ja… weet iemand een goed programma om RAID setups te defragmenteren ?

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ben weer wat wijzer geworden, mede door het staatje van darkraver. Hoewel ik op iets meer snelheid had gehoopt ga ik toch maar eens de raid optie proberen.