Interne schijf op de rem

Ik heb onlangs een totale backup gemaakt van 250GB naar een Externe Firewire schijf van Lacie, eveneens 250GB. Het gebruikte programma heet SuperDuper. Na de kopie bleek de Finder bijna een minuut nodig te hebben (G5 Dual 2,5Ghz met 1GB RAM) om de applicatie map te vinden.

Netjes gerestart, kreeg vervolgens de waarschuwing dat ik de powerknop een paar seconden moest indrukken; hij wilde uit zichzelf niet meer afsluiten.

Na het herstarten geen verandering. Ik heb (na lang laden) het programma Disk Utility gestart en geprobeerd de permissies te herstellen. Het leek er de eerste drie keer op dat het programma gecrasht was, en heb telkens weer m’n computer moeten herstarten. Ik heb uiteindelijk maar gewoon heel veel geduld gehad. Na 1uur was ie eindelijk klaar met herstellen, niets gevonden… :o Ik heb van de extra software CD de hardware test laten draaien. Er schijnt niets mis te zijn met de interne hardware.

M’n interne schijf blijft maar aan het werk. Ik kan “Mail” vrijwel niet gebruiken. Om de paar tekens moet ie een halve minuut laden. De Finder werkt inmiddels iets soepeler, maar is nogsteeds te traag. De meeste programma’s hebben drie keer zoveel tijd nodig om op te starten als normaal.

Waar kan m’n schijf mee bezig zijn? De Activity Monitor geeft niets vreemds aan. Ik kreeg al van iemand de suggestie dat Spotlight mogelijk aan het indexeren is, maar doet ie dat ook als m’n externe schijf gewoon uitstaat? Daarbij kon ik bij de eerste indexering nog prima werken (de interne schijf was toen voor 200GB vol).

Probeer dit eens: [url=http://applejack.sourceforge.net/#top]AppleJack[/url]

En dan rebooten met Appletje + S

[quote:9e6c87972d="Jesper"]Probeer dit eens: [url=http://applejack.sourceforge.net/#top]AppleJack[/url]

En dan rebooten met Appletje + S[/quote:9e6c87972d]

Dank,
Ga het vanavond direct uitproberen!

Foute boel.

Programma schrijft 3x onder elkaar I/O disk error. Retry to restore your harddisk… herhaling levert hetzelfde resultaat op. Wat nu?

Activity Monitor geeft toch een melding:

Zodra ik een map probeer te openen met de Finder hoor ik het geluid dat m’n hardeschijf blijft hangen (klinkt als een floppy die gekopiëerd wordt). De Activity Monitor toont: Finder (Not Responding) dat duurt een tijd… na een minuut of 2 verwijnt de melding (not responding) en opent de gekozen map.

[quote:7de19c826c="Undaunted"]Zodra ik een map probeer te openen met de Finder hoor ik het geluid dat m'n hardeschijf blijft hangen (klinkt als een floppy die gekopiëerd wordt). [/quote:7de19c826c]

Een klikkend geluid? Dat doet toch erg sterk denken aan een harde schijf die de geest aan het geven is. Welke SMART-status laat Schijfhulpprogramma voor die schijf zien (rechtsonderin)?

Is die backup op de externe schijf helemaal OK?