Interne SSD ziet MacOS niet, alleen windows

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en nog een groentje met MacOS. Ik heb een Macbook pro retina 13 uit 2015 met een interne SSD van 1 TB. Naast MacOS draait Windows ook op dit systeem, maar dit werd eigenlijk nooit gebruikt.

Het probleem: uit het niets is MacOS gestopt met werken en kan er alleen in Windows worden opgestart. Ik heb geprobeerd om via Disk Utilities de SSD te formatteren, maar hier is de SSD niet zichtbaar, ik zie slechts 2,1GB voor, ik gok, systeemherstel via internet.

Als ik de originele SSD met minder geheugen installeer start een oudere versie van MacOS netjes op.
Ik vermoedde dat de SSD was overleden, maar dat verklaart niet waarom Windows wél opstart vanaf de zelfde SSD.

Wat kan ik doen om MacOS vanaf de nieuwere SSD weer aan de praat te krijgen?
Heeft het bijvoorbeeld zin om de SSD bij een computerzaak te laten formatteren?

Dank en groet,
Peter

Wat zie je als je de Mac met Cmd-R opstart? (zie Apple artikel)

Ik heb even wat fotootjes gemaakt, maar als nieuw lid mag ik er maar 1 plaatsen. Als ik kies voor macOS opnieuw installeren, is er geen schijf zichtbaar om te selecteren:

Na CMD + R:

Ik vermoed dat je eerst met Disk Utility aan de slag moet om de partitie, waarop macOS stond, eerst te wissen. Maar het kan ook zo zijn dat de Dual Boot hier roet in het eten gooit.

Mocht je de Bootcamp wel kunnen missen en staan er verder geen belangrijke documenten op de Windows partitie, kun je er ook voor kiezen om de héle disk te wissen (inclusief alle andere partities en daarna macOS opnieuw te installeren. De recovery partitie zal dan wel opnieuw worden aangemaakt, maar de dual boot zal verdwenen zijn, alsook de gehele Windows installatie.

Thanks @Night, dat vermoed ik inmiddels ook. Het probleem is alleen dat Disk Util de schijf niet ziet. Hoe kan ik hem formatteren?

Disk Utility vanuit Recovery Mode (scherm hierboven) ziet de interne disk niet? :thinking:

Zie je disk wel in System Information (met ⌥ toets ingedrukt gehouden op  linksboven klikken)?

Heb je al geprobeert om op te starten met “option” toets ingedrukt houden en dan kijken welke opstartopties (lees schijven) er staan

@Night ik heb een paar pogingen gewaagd met die knop en combinaties daarmee, maar ik krijg alleen de volgende opties te zien onder het Apple menu (waarschijnlijk doe ik iets verkeerd):

Startup Disk…
Restart
Shutdown

@biertje1150 dit is wat ik daar te zien krijg:

Als ik daar Mac kies krijg ik een foutmelding en vervalt hij in een restart loop.

Je moet eerst opstarten in Recovery Mode

Dat heb ik dus gedaan… mijn screenshots laten bijna alles zien wat ik kan doen. De SSD moet toch gewist worden denk ik, maar dat gaat niet via recovery, omdat de schijf dus niet gezien wordt

Wat krijg je te zien als je Disk Utility opstart? (Nadat je met Cmd-R bent opgestart, eerste foto)

Misschien begrijp ik je niet goed, maar als Kim opstart met cmd + R zie ik de tweede foto, na het selecteren van disk utility zie ik de eerste foto.

Kun je wel vanuit Windows opstarten trouwens? Dat zou nl. erg knap zijn, want als de disk niet getoond wordt in Recovery Mode → Disk Utility is dat meestal een indicatie dat de schijf is ‘overleden’. Naar een computerzaak gaan om de drive opnieuw te formatteren heeft dan ook weinig zin.

Wel is bekend dat Samsung EVO 870 SSD’s met een bepaalde firmware hetzelfde resultaat kunnen opleveren, dat echter met een firmware update verholpen kan worden. Ik weet echter niet of jij zo’n SSD in jouw Mac hebt zitten.

Als het goed is zit daar 1TB PCIe-flashopslag in.

Ik kan inderdaad wel vanaf Windows opstarten, dat is het verwarrende eraan…

De betreffende SSD is de Transcend Jetdrive 850 met 960 GB.