Internet bandbreedte slecht benut

Sinds enige tijd is mijn ADSL-abo opgewaardeerd naar 2 megabit per seconde. Wat me daarbij opvalt is dat de filmpjes / clips etc. van RealOnePlayer en WindowsMediaPlayer niet verder dan 500 kbps gaan. Dan laat je dus zo'n driekwart van de bandbreedte onbenut. Alleen sommige movietrailers van Quicktime doen het goed (Spiderman-2 bijvoorbeeld). Waar zou dat aan liggen? Zitten ze te slapen bij Real en Windows, of zou er nog te weinig vraag zijn naar streaming media met 2 of 4 MB/sec? Zeker in het licht van de discussie dat heel Nederland zo snel mogelijk een supersnel glasvezelnet zou moeten krijgen, is het wel vreemd dat we de huidige mogelijkheden al niet eens benutten.

Zou misschien ook wel eens te maken kunnen hebben met hoeveel bandbreedte ze [i:1f43677af7]aanbieden[/i:1f43677af7]. Bandbreedte kost immers geld en ik kan me ook voorstellen dat streaming media-servers nou niet aan een paar downloaders de volledige bandbreedte gaan weggeven.

ππ

Er zit een groot verschil tussen een grote en een kleine 'b'

Kb/s is niet gelijk aan KB/s

Stel je zou 10Mbit hebben dan kon je ongeveer met 1,2MB per seconden downloaden. Jij heb een internet lijn van 2Mbit, dat betekend dat je maximaal ongeveer met 250Kb per seconden kunt downloaden. Wat is er dus zo gek?

ππ

Anyway, hoe snel je internet lijn is, zegt nog niet hoe snel de rest van de wereld is. Ook al heb je een T1 lijn, als aan de andere kant van de wereld jouw file staat die je moet hebben en die persoon heeft een modempje, dan zit je traag te downloaden.

En voor games is de ping snelheid belangrijker dan de data transfer rate. Een paar kilobytes per seconde is zat voor games, tenzij je de server bent.

Bedankt voor jullie reacties. De verklaring zal inderdaad wel zijn dat het aanbieden van bandbreedte ook geld kost. Voorlopig zullen we dus op postzegelformaat de uitzendingen moeten blijven bekijken. Wat betreft de bits en de bytes: van mijn 2 megabit-verbinding blijft feitelijk zo'n 220 kByte/sec over, ofwel zo'n 1750 kilobits per seconde. Als die streaming media nu een snelheid hebben van 500 kilobits/sec dan blijft volgens mij 70% onbenut. Of zie ik nu iets heel erg over het hoofd? Rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest.

Of de stream is zo ingesteld dat ie nooit meer dan 500kbit/s verstuurd: Dat kan toch ingesteld worden op de server?

Anyway, je hebt altijd iets kwaliteits verlies, ook met ADSL. Je hebt immers wel een gegarandeerde snelheid tot aan de server van KPN, maar daarna verlies je altijd wat aan kwaliteit.