Internet beveiliging, Newbie vragen

Greetings,

Newbie on Mac hier heeft voor eerst dat ding opgestart. Vanuit mijn Windows ervaring wil ik eerst de boel dichttimmeren en heb een aantal basic vragen:

• Is de ingebouwde firewall van OSX voldoende voor firewall beveiliging?
  • Zoniet, zijn er firewalls aan te raden?
  • Heb je voor werken osX of in Classic (dual bootable) twee aparte firewalls/programmatuur nodig?
  • Is een virusscanner aan te raden (ik heb verderop gelezen dat deze op de mac alleen via Office macro’s binnenkomen, dus lijkt mij niet echt relevant).

Bijgaande mijn specs:
PM4/1,25
OSX 10.2/9.2 Dual bootable
Kabel
Geen router

Dank in deze,
BlueRose_76

[quote:3b888dab04="BlueRose_76"]- Is de ingebouwde firewall van OSX voldoende voor firewall beveiliging?[/quote:3b888dab04]

Meer dan! In tegenstelling tot Windows gooit Mac OS X niet zomaar al je poortjes open. Een Firewall op de Mac is dus eigenlijk helemaal niet nodig…

[quote:3b888dab04=“BlueRose_76”]- Heb je voor werken osX of in Classic (dual bootable) twee aparte firewalls/programmatuur nodig?[/quote:3b888dab04]

Classic maakt gebruik van de internet verbinding die Mac OS X tot stand heeft gemaakt… Je hebt dus geen andere Firewall programmateur nodig.

[quote:3b888dab04=“BlueRose_76”]- Is een virusscanner aan te raden (ik heb verderop gelezen dat deze op de mac alleen via Office macro’s binnenkomen, dus lijkt mij niet echt relevant).[/quote:3b888dab04]

Klopt, er zijn naar mijn zeggen geen virussen voor Mac OS X. Het is dus ook zeker niet nodig om een Virusscanner te installeren.

Hi,

De ingebouwde firewall is bij gewoon gebruik voldoende. Als je top-secret stuff op je comp hebt staan zou ik het branden en in een kluis gooien.
Mocht je toch een andere firewall willen gebruiken is netbarrier misschien een goede (dure?) optie of Brickhouse een goedkope.
De firewall in OSX beschermt ook OS9 als je die als ‘classic’ draait. Als je opstart in OS9 berschermt je OSX firewall je systeem niet. Is immers softwarematig.
Je kan een virusscanner aanschaffen, maar ik heb in al die jaren dat ik een mac heb nog geen virus gehad. Maar goed, het is theoretisch mogelijk dat er een virus op de mac komt…

tsja Adriaan, daar was je me net voor

Dank voor reactie. Dat is duidelijk.

Sorry voor deze vragen hoor, maar ik moet ergens beginnen:

[quote:c6a657eea9]De firewall in OSX beschermt ook OS9 als je die als ‘classic’ draait. Als je opstart in OS9 berschermt je OSX firewall je systeem niet. Is immers softwarematig. [/quote:c6a657eea9]

Als ik goed begrijp is de aanduiding “Classic” de os9 emulator in OSx (met behoud van de X settings in achtergrond) en als je boot in OS9, je OS9 ook alleen hebt draaien als opzichzelfstaand systeem? En dat ook alle ingestelde profielen/identities niet gelden?

Nogmaals dank

Inderdaad Classic emuleert OS 9.2 en als je opstart in 9 dan is er geen sprake meer van X (of van de firewall van X, maar zelfs dan zit je nog veilig aangezien de poorten mooi dicht blijven).

Probeer de securitycheck bij Symantec eens. Die laat zien hoe goed je mac dicht zit (onderaan de pagina) http://securityresponse.symantec.com/

een gemiddelde PC gebruiker begint dan te stamelen en begrijpt niet dat je dan nog kunt internetten als alles dicht zit…

Thanks, het ziet er allemaal redelijk dicht uit.