internet delen op een relatief grote afstand

Een vriend en ik hebben beiden een nieuw huis gekocht, deze worden met de tijd gebouwd. Ja letterlijk nieuw dus, dus veel beton en steentjes. :-) Nu willen we geld gaan besparen door ons internet te gaan delen. Echter, hij woont vier huizen verderop. Er zitten dus 3 huizen tussen. waarvan twee hoekwoningen. Hoe kunnen we dit op een leuke manier oplossen? Een kabeltje trekken behoort niet tot de mogelijkheden, dus we zijn aangewezen op wifi, echter met al dat beton zou dat problemen moeten geven. Tevens is hij een verwent windows gebruiker, ja verder is hij wel gezond en aardig, en ik heb een imac. :-) Overigens wordt mijn imac spoedig vervangen door een ibook/powerbook icm een dell pc. ik wil namelijk een vaste pc op mijn kamer hebben als fileserver etc. etc en een pb/ibook als main computer. Welke ik dan wel weer moet kunnen aansluiten op het scherm van de dell en met het toetsenbord en muis. Soort switch box denk ik dus, maar goed ben ik nog niet goed uit.

je zou een straalverbinding of een wat sterkere antenne kunnen gebruiken (dan wel buiten monteren natuurlijk).. zie anders ook even [url]http://www.gandalf.nl/[/url]

succes!

Ik zou het laten zitten, het gedoe wat je je op de hals haalt, en tegenwoordig heb je voor 20 euro per maand al een prima adsl verbinding.

Binnen je huis kun je nog eens makkelijk je router of modem resetten, hoe doe je dat als je buurman niet thuis is of het midden in de nacht is???

Wie gaat de eventuele problemen oplossen?

hm problemen, het wordt een situatie dat wij waarschijnlijk elkaars sleutel in de kast hebben liggen. En problemen, ach we werken beide in de ict. ;) We delen nagenoeg altijd alles al met elkaar, behalve elkaar vriendin dan. Al zijn we beide momenteel single, dus die vlieger gaat dan nu ook niet op.

Een straalverbinding??

[quote:e3793df2f6="Ganymedus"]We delen nagenoeg altijd alles al met elkaar, behalve elkaar vriendin dan. Al zijn we beide momenteel single...[/quote:e3793df2f6]

Waarom gaan jullie dan niet lekker samenwonen. :stuck_out_tongue: Bespaar je nog veel meer kosten dan alleen die Internet verbinding. :wink:

[quote:c2eac70a62="iRuben"][quote:c2eac70a62="Ganymedus"]We delen nagenoeg altijd alles al met elkaar, behalve elkaar vriendin dan. Al zijn we beide momenteel single...[/quote:c2eac70a62]

Waarom gaan jullie dan niet lekker samenwonen. :stuck_out_tongue: Bespaar je nog veel meer kosten dan alleen die Internet verbinding. :wink:[/quote:c2eac70a62]
Omdat de internetverbinding in het ene huis ligt en ze dan net (je zult het zien) in het andere huis samenwonen…

Ik weet van een knutselaar die WIFI kastjes ombouwde en er een ander antennetje aan maakte (zelfbouw) waarmee hij met een handvol WIFIkastjes op strategissche plekken in het dorp overal bereik had… Ik vermoed dus dat dat heel wel mogelijk is.

Ben er om eerlijk te zijn al een tijd niet meer geweest, maar wellicht kun je op http://www.hubhop.com wat meer info vinden. Die waren destijds ook bezig met experimentjes en wedstrijden om zo groot mogelijke afstanden te overbruggen met WiFi.

Bij http://www.wifishop.nl/ hebben ze ook veel draadloze oplossingen.

Men neme gewoon 2 D-Link AP's externe antene op het dak en klaar is kees....

Wel ff op letten dat je een model neemt die oa. AP, Bridge en client mode heeft…
Hier werkt het redelijk goed, al is een UTP-kabel of nog beterz glas veel beter…

[quote:3c30045c02="Ganymedus"][...] Een straalverbinding??[/quote:3c30045c02] Weet je niet wat een straalverbinding is of vind je het gewoon een loze opmerking? :P

En tja…zo als hierboven eigenlijk al genoemt is, voor 20 euri heb je al een ADSL abbo en 2 AP’s kosten al gauw 150 euri en dan moet je er misschien ook nog antenne’s bij hebben (hoe ver is het? LOS dus)

Leuk bedacht…maar niet erg kostenbesparend wat nu juist de insteek was :wink:

[quote:33bf09c30b="Tomaat"] Leuk bedacht...maar niet erg kostenbesparend wat nu juist de insteek was ;)[/quote:33bf09c30b]

Tja, heb hier dus een setje wat toen zo’n 600 euro heeft gekost…
Werkt redelijk, teminste als je geen 100% uptime hoeft tehebben…

Het weer gooit hier gegelmatig roet in het eten,
Zomers tussen 12:00/13:00 en 21:00 ligt de bridge gewoon helemaal plat… :expressionless:

Dus heb ik nu thuis ook een klein lijntje naar iNet toe…
En gebruik de bridge alleen s’avonds laat en s’nachts om op het “bedrijfsnetwerk” tekomen.

Ik heb wifi van punt A naar punt B uigevoerd als bridge met een afstand van 6 km, werkt perfect 24 uur p/d

[quote:195a96bbe6="jackgr"]Ik heb wifi van punt A naar punt B uigevoerd als bridge met een afstand van 6 km, werkt perfect 24 uur p/d[/quote:195a96bbe6]

Ligt er ook aan waar en wanneer,
Ik zit hier in Spanje en als zo rond de 30 graden is beginnen de probl’s pas (echt).

Voor de rest is ook afhankelijk van bebouwing enzo, verschilt dus veel per situatie.
Maar voor de topic starter zie ik weinig problemen… :slight_smile:

Ja, het vervelende is natuurlijk dat je, omdat de huizen denk ik nog niet af zijn, niet goed de situatie kunt inschatten. Als je een beetje uit je raam gaat hangen, en je vriend ook, zouden jullie elkaar dan kunnen zien? Zo wel dan is een straalverbinding een makkelijke en erg goede manier om het te delen. Voor 400 euro inclusief alles ben je klaar. En als je zelf niet de stekker eruit trekt, tussen de 2 zenders gaat staan, of de software verkeerd insteld, heb je vrijwel zeker 100% uptime.

www.wifishop.nl is inderdaad wel een goede, en ook nog eens bijzonder goedkoop!

Idd ken ik de werkelijke situatie nog niet. Maar misschien hebben jullie wel gelijk dat per persoon een los abbo beter is. Maar daar ik binnen de regio verhuis, en ik wel een lager abbo wil, moet ik weer giga veel bijbetalen bij de provider. Ik wil mijn maandelijkse lasten gewoon enorm drukken. :) En tja ik neem geen telefoon, dus dan zal adsl wel erg moeilijk worden

[quote:3c13710302="Ganymedus"]En tja ik neem geen telefoon, dus dan zal adsl wel erg moeilijk worden[/quote:3c13710302] wij hebben hier ook ADSL, maar geen telefoon... :D

gaat dan wel lekker vaag,… eerst telefoonlijn aanvragen, laten omzetten naar adsl, telefoonlijn weer opzeggen, en internetten :slight_smile:
dit was echter een deal via de universiteit, en ik weet niet of dit bij KPN zelf ook mogelijk is… (we hebben wel een lijn via KPN, en adsl is dan weer van Eager Telecom…)

ingewikkeld iig…

hmm dat is misschien wel een onderzoekje waard :) Want ADSL komt in onze omgeving goed naar voren. Men is er goed over te spreken.

Dat werkt zo voor de providers die niet via KPN draaien, maar bijvoorbeeld met BBNed of Versatel werken. Dan moet je nog steeds een KPN aansluiting hebben die darna niet meer vooor telefonie gebruikt wordt. Je mag dus een aansluiting aanvragen en daarna de (verplichte 1 jaar) dienst, namelijk telefonie, weer opzeggen. Het gebruik van het koperdraadje wordt dan door KPN overgedragen aan je provider. Voordeel: je betaalt niet meer je vaste ADSL-kosten aan KPN. Nadeel is dat je wel een aansluiting moet kopen. En wat kost dat tegenwoordig?

leen wat meer geld en neem allebei een ADSL verbinding. Advies: WANADOO voor de prijsbewuste Maccer. Tevens goede Mac compatibiliteit en goede service.

Advies XS4all... Gratis serverside spam en viruskiller volledige ondersteuning Mac (ook helpdesk) en erg zuinig op je privacy. Alleen de boekhouding is matig toebedeeld...