Internet delen via Airport. Kan dat alleen zonder firewall??

Ik heb sinds gister ook een airport kaart in mijn eMac. Mijn setup is als volgt:

• een iBook met Airport Extreme kaart. OSX 10.3.4
  • een eMac met Airport. OSX 10.3.4
  • géén basisstation

Nu wil ik met mijn iBook draadloos internetten waarbij de eMac als basisstation fungeert. Op eMac ‘Internet delen’ aangezet. Op iBook ‘Open Internet connect’ gekozen en herkent netjes de eMac. Als ik Safari open op de iBook gebeurt er niets.

Daarna heb ik van alles geprobeerd en uiteindelijk internet aan de praat gekregen op mijn iBook door de firewall op de eMac uit te zetten. Ik heb heel wat posts doorgenomen maar dit heb ik nergens teruggelezen. Is dit normaal? Zo ja, kan nu iedereen met een airport-kaart of WIFI gemakkelijk op mijn eMac komen en bestanden zien e.d.?

ik zou ook graag hetzelfde doen terwijl ik een firewall aanzet en ip's & macadressen kan blocken e.d. :)

als iemand een oplossing heeft…

graag…

Als je in systeem voorkeuren bij "Delen" je webserver aanzet, op de machine waar het internet signaal vandaan komt, kun je gewoon internet doorlussen via airport, ook al staat de firewall aan.

Maar daar heb je heel die internet connect toch niet voor nodig ? Alleen op de ontvangende iBook op het ethernet icoon klikken, en daar op het netwerk klikken wat de eMac gemaakt heeft, dan heb je al signaal.

[quote:0fc07614d9]Als je in systeem voorkeuren bij "Delen" je webserver aanzet, op de machine waar het internet signaal vandaan komt, kun je gewoon internet doorlussen via airport, ook al staat de firewall aan.[/quote:0fc07614d9]

Wat bedoel je precies met ‘webserver’ aanzetten? In de map Sharing zie ik nergens ‘webserver’ staan.

Als ik op de eMac de firewall aanzet, zie ik idd op de iBook het netwerk en heb ik signaal. Maar als ik wil internetten gaat dat dus niet. Of bedoel je dat niet…?

[quote:855807ec17="unSOUND"]Als je in systeem voorkeuren bij "Delen" je webserver aanzet, op de machine waar het internet signaal vandaan komt, kun je gewoon internet doorlussen via airport, ook al staat de firewall aan.

Maar daar heb je heel die internet connect toch niet voor nodig ? Alleen op de ontvangende iBook op het ethernet icoon klikken, en daar op het netwerk klikken wat de eMac gemaakt heeft, dan heb je al signaal.[/quote:855807ec17]
dit bedoelen we niet…

als je bij sharing kijkt… dan kan je daar internet sharing aanzetten…
maar je kan je netwerk niet afschermen… jammergenoeg…

Uhm, even een "exposé - moment... want ik ben je even kwijt.

Je wilt:

• internet via airport kaarten doorlussen.
  • firewall aan kunnen houden.
  • netwerk beveiligen.

Toch ?

Als je dan bij internet deling, bij de airport opties van de eMac de web-encryptie aanzet, dan heb je toch een beveiligd netwerk ? Met internet en al ?

[quote:f3b948686f="unSOUND"]Uhm, even een "exposé - moment... want ik ben je even kwijt.

Je wilt:

• internet via airport kaarten doorlussen.
  • firewall aan kunnen houden.
  • netwerk beveiligen.

Toch ?[/quote:f3b948686f]
Nope… ik wil mijn wireless netwerk (via sharing) wil ik met macadressen beveiligen… met wep kan wel… maar de andere opties van een wireless netwerk kunnen niet… (net als het niet zichtbaar maken… e.d.)

Kortom: ik denk weer eens te simpel....

:oops:

Sorry.