internet moet sneller kunnen?

dit ibookje (g4 933) draait het internet met tiger, safari en planet comfort (3200/736). Nu ben ik net terug van een windows gebruiker die met zijn netscape, laptopje en provider snelheid 1600 mij mij toch een beetje eruit racette...

Wat is in mijn configuratie nou de bottleneck voor snel internetten. En hebben dingen als dns nummers enz… daar ook invloed op? Stel ik ga naar de versatel 20 mb verbinding toe; zal ik dat dan merken?

Kan aan meerdere dingen liggen.

Was degeen waar je getest hebt via een draadloos netwerk verbonden met het i-net of via een kabeltje? Dat wil zo af en toe namelijk nog wel eens een beetje schelen. Mijn windows bak is ook sneller dan de ibook, windows bak zit alleen direct op de router en maakt geen gebruik van het draadloos netwerk.

Daarnaast is windows in combinatie met IE op alle fronten sneller dan iedere andere browser met welk besturings systeem ook.
De snelheid waarmee mijn windows bak een pagina op boert is merkbaar sneller dan wanneer ik de ibook pak en de pagina benader via safari of firefox, getest met beide systemen rechtstreeks op de modem.

Je kunt zeggen wat je wil over IE maar tis gewoon de snelste browser die er is.

Wat betreft versatel 20MB lijn, ik heb hem ook aangevraagd en een dikke internet pijp kan natuurlijk nooit geen kwaad en het verschil zul je ook zeker merken.

naja, ik weet niet wat je bedoeld met eruit racen, maar het lijkt me sterker dat zijn downloaden snelheid hoger zal liggen dan die van jou, meestal hangt t af van de kwaliteit van de verbinding en de snelheid van de pc (al is dat niet echt relevant met jou config lijkt me) [quote:5e06645bff] Daarnaast is windows in combinatie met IE op alle fronten sneller dan iedere andere browser met welk besturings systeem ook. [/quote:5e06645bff] hmm, zowel firefox als konqueror (linux) zijn sneller als IE op mn pc, dus die veronderstelling lijkt me wat voorbarig en zeker geen feit..

Dat ligt er ook weer aan, safari op een g3 is allicht langzamer dan IE op een p4 3,2ghz; dat zijn erg moeilijke vergelijkingen om te maken.

[quote:374b5c2c01="remcodb2"]Dat ligt er ook weer aan, safari op een g3 is allicht langzamer dan IE op een p4 3,2ghz; dat zijn erg moeilijke vergelijkingen om te maken.[/quote:374b5c2c01]

Het zou ook aan de afstand van de koperlijn tussen jou huis en de “internet centrale” kunnen liggen… misschien is die afstand bij die windows gebruiker korter

even voor de goede orde..

de versatel lijn is effectief 4Mbit de rest wordt ten alle tijde beschikbaar gehouden voor de TV zelfs als je die niet gebruikt.

langleve de kleine lettertjes.

de bottleneck van surfen ligt boven de 2Mbit (down) niet meer bij de lijn, maar bij de render snelheid van de browser. ik heb zelf een 8Mbit lijn. en browsen gaat met mijn laptop hier thuis niet langzamer dan op mijn werk waar iig 2x een Gbit ligt rechtstreeks op de backbone aangesloten zit. en ook op mijn macmini die in een datacenter staat gaat surfen via 100Mbit niet sneller dan op mijn 8Mbit verbinding.

HS-L

wat is "er uit racette"??

“Racen” is nauwelijks een meetbaar iets te noemen.

Hebben julllie 1 en hetzelfde bestand gedownload en haalde hij hogere snelheden? Internet snelheid is afhankelijk van 50 dingen, niet alleen van wat voor computer/browser/OS je hebt.

Kortom, voordat iemand antwoord geeft: WAT heb je precies gedaan?

Met mijn 8Mbit verbinding download ik met zo'n 800K/s (KiloByte per seconde) via mijn AirPort Express op mijn iBook G4 800Mhz.

Dus aan je iBook zal het niet liggen 8)

wat vooral erg snel bij de windows man ging, was het opbouwen van zijnn pagina's, dus zeg maar surfen, en dan doorklikken.

Ik heb geen idee of het er mee te maken kan hebben, kan het helpen als pagina's voor Internet Explorer geoptimaliseerd zijn? En wellicht al in zijn cache zaten? Etc.? :?

[quote:ca9b8640c2="Reind"]Je kunt zeggen wat je wil over IE maar tis gewoon de snelste browser die er is.[/quote:ca9b8640c2]

Nou, nou, ik heb voor de mac althans nog nooit zo’n ontzettend slome browser gezien als IE
Safari en Firefox zijn echt wel veel sneller……

…… ieder z’n menig toch…… :stuck_out_tongue:

[quote:e76d1ed007="Blieper"][quote:e76d1ed007="Reind"]Je kunt zeggen wat je wil over IE maar tis gewoon de snelste browser die er is.[/quote:e76d1ed007]

Nou, nou, ik heb voor de mac althans nog nooit zo’n ontzettend slome browser gezien als IE
Safari en Firefox zijn echt wel veel sneller……

…… ieder z’n menig toch…… :P[/quote:e76d1ed007]

Typisch antwoord van een die hard mac gebruiker :wink: (alles is tenslotte beter op een mac volgens sommigen).

Mensen schoppen nogal graag tegen microsoft aan en zeiken nogal graag over de producten van MS, Echter is er geen enkele andere browser die alle website’s opent, er wat van weet te maken en nooit ligt te zeiken dat ie iets niet snapt en nog snel is ook.

Ik heb Firefox ook op mijn normale windows PC staan en je merkt het verschil duidelijk bij het openen van pagina’s. Waar firefox nogal moeite heeft met het ineens op het scherm toveren van afbeeldingen is IE al lang en breed klaar.
En dan kan mijn normale pc wel een 3Ghz P4 met hyperthreading zijn, mensen met een mac weten het toch altijd zo mooi te brengen dat een Mac zoveel sneller is als een pc blablablabla…
Daarnaast zal het beetje mega hertzen verschil geen reet uit maken want ik durf te wedden dat bij het laden van een pagina van beide processor’s nog geen fractie van de processor snelheid word gebruikt en de winst vooral te behalen is met de browser.

Ik heb het op zowel de ibook als de normale pc gemeten en firefox is gewoon strontje traag als het gaat om het opbouwen van pagina’s vergeleken bij de rest. Safari loopt te zeuren en te miepen bij streaming media en loopt gewoon vast (en dat bij een schone install van tiger) op http://www.whatson.com/kiss/

Ik heb dus ondertussen maar gewoon IE op mijn mac gezet, scheelt een hoop gezeur en werkt altijd. Heel leuk al die exotische browsers maar ik wil iets wat altijd werkt, snel is en niet loopt te zeuren.

Reind zegt: Typisch antwoord van een die hard mac gebruiker ;) (alles is tenslotte beter op een mac volgens sommigen).

Heb je niet al m’n topicjes gelezen, denk ik! :stuck_out_tongue:

Ik geef grif toe dat internetten op een Pc sneller gaat dan op een Mac. Nou en? Alsof ik Safari niet snel genoeg vind...hoe snel moet de concurrent gaan om je eigen browser als traag zijnde te ervaren? Verder laadt Safari in mijn ervaring alle pagina's en doet ie niet moeilijk bij streaming media, zoals daarnet werd opgemerkt...Real en Windows Media Player vangen de niet-Quicktime en niet-VLC compatible streams op...geen problemen voor deze jongen in internetland.

Ik begin een beetje moe te worden van die snelheidsvergelijkingen.

[quote:ece733b8f4] Mensen schoppen nogal graag tegen microsoft aan en zeiken nogal graag over de producten van MS, Echter is er geen enkele andere browser die alle website's opent, er wat van weet te maken en nooit ligt te zeiken dat ie iets niet snapt en nog snel is ook. [/quote:ece733b8f4] Vergeet ook niet dat er veel websites zijn die alleen gemaakt zijn met IE in het achterhoofd en dus simpelweg alle opmaak regels aan de laars lappen, dan kun je dus niet ineens andere browsers die wel alle functionaliteit hebben die je in een moderne browser verwacht verantwoordelijk houden voor het feit dat ze de code zo parsen als deze bedoeld is (want meer doet een browser niet, als de code ruk is zal een compatible browser de fouten precies zo renderen als de code aangeeft)

daarnaast is IE juist de enige browser die fout op fout weet te stapelen, als website bouwer (xhtml/html/css/xml) bouw ik mn sites zoveel mogelijk volgens de regels en ik ben altijd extra tijd kwijt omdat ik legacy support voor IE moet aanbieden aangezien IE niet in staat is om een netjes gecode website fatsoenlijk te renderen, dit doen veel meer devvers omdat het gros van de n00bs nog met die brakke browser (of internet zoals sommige het zien) werken, IE loopt vele jaren achter op opera en gekco (firefox/mozilla) en zelfs op khtml (konqueror/safari), zelfs IE 7 lijkt nog niet echt bij te gaan komen, dus dat je er in het dagelijks gebruik niets van merkt (dat is dus niet de verdienste van MS) betekent niet dat IE geen brak product is…

wat betreft het renderen: firefox/mozilla laat de site over het algemeen pas zien als deze klaar is terwijl IE idd alvast begint aan de opbouw, technisch gezien is er dus geen snelheidsvoordeel voor IE maar gevoelsmatig kan dat soms wel zo zijn (nu is mijn pc/verbinding gelukkig snel genoeg om daar geen last van te hebben), overigens kun je firefox er ook wel voor laten zorgen dat ie laat zien wat hij op dat moment heeft ipv de pag in 1x te tonen

[quote:a62a16e408="Reind"]

Ik heb dus ondertussen maar gewoon IE op mijn mac gezet, scheelt een hoop gezeur en werkt altijd. Heel leuk al die exotische browsers maar ik wil iets wat altijd werkt, snel is en niet loopt te zeuren.[/quote:a62a16e408]

Dat ie op de windows misschien sneller is dan safari op de mac wil ik nog wel geloven (alhoewel ik zelf niet echt een verschil opmerk), maar ie op de mac komt nog niet eens in de buurt van safari. Ik vind op de mac safari de enige geschikte browser, firefox vind ik ook als stroop aanvoelen.
Dat ie meer opent dan safari heb je helemaal gelijk in, dan maakt het niet uit of dat nou aan de browsers ligt of aan luie programmeurs (de waarheid zal ergens in het midden liggen); het probleem is er.
En sja, dat safari vastloopt op die ene site is ook beetje stom, maar tijdje geleden stond hier een pagina waar je hele systeem crasht (windows dan) als je daar met ie een bepaalde pagina opent. Niet dat dat het safariprobleem oplost maar toont aan dat ook ie verre van perfect is.

[quote="sgaap"][quote:1786e85353] Vergeet ook niet dat er veel websites zijn die alleen gemaakt zijn met IE in het achterhoofd en dus simpelweg alle opmaak regels aan de laars lappen, dan kun je dus niet ineens andere browsers die wel alle functionaliteit hebben die je in een moderne browser verwacht verantwoordelijk houden voor het feit dat ze de code zo parsen als deze bedoeld is (want meer doet een browser niet, als de code ruk is zal een compatible browser de fouten precies zo renderen als de code aangeeft)[/quote:1786e85353]

Klopt en dat is iets wat je in ruim 65% van de gevallen tegen komt, en dan houd ik het nog laag aan ben ik bang.

Ik ben zelf ook een voorstander van standaarden en het zou allemaal een stuk makkelijker zijn als programmeurs het eens zouden laten om het ene na het andere stukje ranzige code weg te werken in een site.

Maar dat neemt niet weg dat IE gewoon zelfs van een website die barstensvol met ranzige code zit nog iets weet te maken en dat is iets wat ik persoonlijk wel goed vind. Als ik zie hoeveel gezeur je soms kan hebben met andere browsers is het natuurlijk wel erg makkelijk om IE maar te installen en in 1 keer van het gezeik af te zijn. Ik kan tenslotte niets aan de code veranderen op een website, ik kan wel een browser instaleren die met ranzige code om kan gaan…

Ik vind het dus frapant dat een browser als firefox die probeerd het web te veroveren (de slogan van de mozilla crew) niet het gemak heeft als een IE explorer op dit gebied die er gewoon altijd wel iets van kan maken. Natuurlijk kun je er zo links en rechts je vraagtekens bij plaatsen en is geen enkele browser perfect, was IE in het verleden zo lek als een mandje op beveiligings gebied zo had firefox altijd problemen met het renderen van tabellen op een website…

[quote:1786e85353]daarnaast is IE juist de enige browser die fout op fout weet te stapelen, als website bouwer (xhtml/html/css/xml) bouw ik mn sites zoveel mogelijk volgens de regels en ik ben altijd extra tijd kwijt omdat ik legacy support voor IE moet aanbieden aangezien IE niet in staat is om een netjes gecode website fatsoenlijk te renderen, dit doen veel meer devvers omdat het gros van de n00bs nog met die brakke browser (of internet zoals sommige het zien) werken, IE loopt vele jaren achter op opera en gekco (firefox/mozilla) en zelfs op khtml (konqueror/safari), zelfs IE 7 lijkt nog niet echt bij te gaan komen, dus dat je er in het dagelijks gebruik niets van merkt (dat is dus niet de verdienste van MS) betekent niet dat IE geen brak product is…[/quote:1786e85353]

Ik kijk daar dan dus anders tegen aan als jij dat doet, als ik een stukje brakke code voorbij zie komen dan wwil ik graag dat mijn browser er nog wat van maakt, IE kan dat en een gecko based browser vertikt dat gewoon. Voordeel van IE vind ik dus dat je op dat moment niet btegen de onkunde van een zogenaamde progger zit te kijken.

Tevens is een site die volgens de standaarden is gebouwd in vrijwel iedere browser hetzelfde. Mijn site http://www.aboutdj.nl is xhtml transitional (strict is simpelweg niet te doen met een dynamiscche site) en is gewoon cross platform proof. Het maakt dus geen reet uit welke browser je pakt, het enige verschil is de uitlijning van het woordje zoeken in het zoekbalkje op mijn site… nou zullen we dat maar gewoon wijten aan het feit dat niet iedere browser alles hetzelfde interpeteerd.

[quote:1786e85353]wat betreft het renderen: firefox/mozilla laat de site over het algemeen pas zien als deze klaar is terwijl IE idd alvast begint aan de opbouw, technisch gezien is er dus geen snelheidsvoordeel voor IE maar gevoelsmatig kan dat soms wel zo zijn (nu is mijn pc/verbinding gelukkig snel genoeg om daar geen last van te hebben), overigens kun je firefox er ook wel voor laten zorgen dat ie laat zien wat hij op dat moment heeft ipv de pag in 1x te tonen[/quote:1786e85353]

Ik reken vanaf de enter in mijn URL balk tot aan het compleet geladen zijn van de pagina. IE en safari doen dat het snelst en firefox doet daar gewoon langer over. Helemaal als er een beetje gebruik word gemaakt van afbeeldingen.
Nadeel van safari is dat ie nog wel eens op zijn bek gaat bij diverse site’s en daar heeft IE weer geen last van.
Voor dagelijks gebruik pak ik dus 100 keer liever een IE dan een gecko based browser, voor het programeer werk pak ik gewoon lekker een safari of een firefox + IE want een cross browser website is altijd beter dan een website die het een en ander laat liggen op bepaalde fronten.

Overigens ben ik verder heel blij met mijn ibookje en mac os-x hoor :wink: (ik wil alleen heel rap tiger ergens vandaan halen want dat ziet er nog weer gelikter uit als panther :stuck_out_tongue: ) en staat mijn windows bak vanaf het moment dat ik de ibook heb lekker stof te happen.
Grootste voordeel van de ibook vind ik de accu duur en het bereik van het draadloos, met mijn centrino notebook heb ik veel minder bereik dan met de ibook en airport extreme en dat zijn wel 2 heel erg sterke punten van de ibook.

En ik heb ook de indruk dat de safari in tiger meer sites "pakt" ;)

[quote:9cd07ac22b] Maar dat neemt niet weg dat IE gewoon zelfs van een website die barstensvol met ranzige code zit nog iets weet te maken en dat is iets wat ik persoonlijk wel goed vind. Als ik zie hoeveel gezeur je soms kan hebben met andere browsers is het natuurlijk wel erg makkelijk om IE maar te installen en in 1 keer van het gezeik af te zijn. Ik kan tenslotte niets aan de code veranderen op een website, ik kan wel een browser instaleren die met ranzige code om kan gaan.... [/quote:9cd07ac22b] Dat zie ik zelf anders, ik zie juist veel sites met brakke code waar firefox/gecko toch heel netjes wat van weet te maken, het is zelfs zo dat ik hoogstens problemen zie met sites die opzettelijk andere browsers uitsluiten dmv een scriptje (zie gamer.nl met hun IE only reactie script), en dat is nu eenmaal iets waar firefox weinig tegen kan doen behalve even je id string aan te passen (en dan werkt het meestal ook)

maw: ik ben niet echt onder de indruk van IE, zeker niet in strict mode (ik gebruik ook maar transitional)
als IE echt zo flexibel met code om zou gaan en er altijd wel iets van kan maken dan zou dat dus ook opgaan bij validated sites, en die ervaring heb ik zelf niet (en dan met name css support die achterblijft)

IE is verder niet voor alle operating systems, dus “even” installeren is niet voor iedereen een optie, iets wat ik zeker vervelend vind als ik een website gemaakt heb en continue vmware moet hebben draaien om uberhaupt te zien wat IE nu weer fout doet, ik gebruik nu standaard maar 2 stylesheets, een kale voor IE, en eentje om de site eruit te laten zien zoals hij bedoeld is :wink:

[quote="sgaap"][quote:5fccb45929] maw: ik ben niet echt onder de indruk van IE, zeker niet in strict mode (ik gebruik ook maar transitional) als IE echt zo flexibel met code om zou gaan en er altijd wel iets van kan maken dan zou dat dus ook opgaan bij validated sites, en die ervaring heb ik zelf niet (en dan met name css support die achterblijft)[/quote:5fccb45929]

Daar is in de tussentijd ook al het een en ander in verbeterd, neemt niet weg dat het altijd beter kan maar dat geld voor iedere browser.

Ik heb overigens ook een strict content site (althans die ben ik nu aan het bouwen) en dat werkt perfect met IE, HTML4 en XHTML, CSS2 strict leveren geen problemen op. En om nou te zeggen dat ik een goede website bouwer ben… nee (ik geef eerlijk toe dat ik ook wel is ranzige code gebruik om het simpel te houden :wink: )
Nu is HTML4 een verouderd iets en gaan we uiteindelijk als proggers allemaal over op XHTML omdat het simpelweg beter, sneller, overzichtelijker werkt en ik denk ook zeker dat de makers van de browsers daar hun zinnen op moeten zetten totdat we weer met z’n allen over stappen op XML (nog lekkerder werken en nog makkelijker voor een server om alleen maar XML op te boeren)

Met IE werkt alles altijd is mijn ervaring, hoe ranzig je het ook progt, iframes, tabellen niet goed afsluiten e.d… IE weet er altijd iets uit te toveren wat er nog op lijkt. Firefox daarintegen had het nogal moeilijk met mijn eigen website toen ik die deels correct xhtml had. Tabellen die te vroeg stopten, " verkeerde uitlijning " van tekst e.d. Nu is dat mijn eigen onkunde op dat moment, eerlijk is eerlijk maar IE wist er toch een correcte pagina van te maken.

[quote:5fccb45929]IE is verder niet voor alle operating systems, dus “even” installeren is niet voor iedereen een optie, iets wat ik zeker vervelend vind als ik een website gemaakt heb en continue vmware moet hebben draaien om uberhaupt te zien wat IE nu weer fout doet, ik gebruik nu standaard maar 2 stylesheets, een kale voor IE, en eentje om de site eruit te laten zien zoals hij bedoeld is ;)[/quote:5fccb45929]

IE is er alleen niet voor linux voor zover ik weet, ik tik dit nu op mijn ibook in IE tenminste :wink:

Ik moet trouwens even mijn woorden over Safari een klein beetje bij stellen, na zojuist alle safari zut er uit getyft te hebben en de zooi opnieuw gedownload en geinstaleerd hebt werkt ie ineens wel zoals het hoort, althans zo lijkt het… Nog een bijkomend voordeel is dat safari de letters op mijn 12" ibook net ff wat lekkerder weer geeft lijkt het wel.

Naja morgen toch een schone tiger install doen dus hopen dat het dan wel in 1 keer werkt. Ik kan in ieder geval weer lusiteren naar de live set van Soulwax op http://www.whatson.com/kiss/ en een lekker muziekje tijdens het website bouwen is nooit weg :wink:
Firefox laten we er morgen dus maar lekker van af want dat zorgt alleen maar voor frustraties :wink:

Handige van Safari is dat de backspace knop ook weer gewoon als back knop werkt… dat deed ie in firefox niet en dat was redelijk irritant. :wink: