Internet niet allemaal goed te vinden met apple

Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds bezig met orientatie voor een eventuele overstap.
Nu sprak ik vandaag mijn baas over apple door zijn enthousiastme ben ik me in apple gaan verdiepen.
Hij vertelde me rekening te houden dat niet alle internetpagina’s met een mac geopend kunnen worden, was druk dus we hadden niet veel tijd.
Weten jullie hier meer van.
Groet
Macnewbie

Het verschild per browser.

Sommige sites zijn niet goed ontworpen, en bevatten dus foutjes. Maar omdat sites met speciale trucs om in te breken op je computer er ook uitzien als sites met “foutjes”, neemt Safari geen enkel risico, en worden de foute delen gewoon niet geladen. Het is wat bot, maar wel uitermate veilig.

Maar er zijn tientallen andere browsers, en een aantal zoals FireFox en Camino doen bij bijna geen enkele site moeilijk.

Sommige sites zijn met Safari niet te goed te openen, voor die sites kun je Firefox gebruiken. Sommige site zijn op Apple inderdaad slecht te openen, omdat er allerlei windows-based dingetjes inzitten (lees: vaak multimedia appliciaties hebben vaak wat problemen)

Daar heb ik zelden last van. Ik werk altijd met Safari (standaard browser). Indien een site niet goed opent (zoals www.hcw.be) dan kan je altijd Firefox, Camino, Opera, ... gebruiken :)

Klopt, in de dagelijkse praktijk gebeurt het maar zelden dat een site niet wil. Soms zit er een browsercheck op een pagina, maar dat valt gemakkelijk te omzeilen door de user agent in Safari aan te passen, of een andere browser te nemen. In ieder geval zou dit niet de reden moeten zijn om geen Apple te nemen. Dit soort dingen wordt meestal gezegd door mensen die nog nooit een Mac van dichtbij hebben gezien. Ga er maar van uit dat bijna alles wat op een pc kan, ook op een Mac kan.

Als je Firefox en Safari samen gebruikt, en eventueel de nodige plugins installeert zoals Windows Media Player, moeten alle sites kunnen geopend worden. Ik heb nooit problemen.

Maar inzake veiligheid zit je met een Mac oneindig veel beter dan met PC:
geen virussen en geen spyware.

Tot nu toe nog niet veel problemen mee gehad, als een pagina een beetje goed ontworpen is, is het geen enkel probleem!

[quote:c8a675c571="wjgmspeedy"]Klopt, in de dagelijkse praktijk gebeurt het maar zelden dat een site niet wil. Soms zit er een browsercheck op een pagina, maar dat valt gemakkelijk te omzeilen door de user agent in Safari aan te passen, of een andere browser te nemen. In ieder geval zou dit niet de reden moeten zijn om geen Apple te nemen. Dit soort dingen wordt meestal gezegd door mensen die nog nooit een Mac van dichtbij hebben gezien. Ga er maar van uit dat bijna alles wat op een pc kan, ook op een Mac kan.[/quote:c8a675c571]

Sorry even of topic
hoe pas je de user agent aan?

Open Terminal en typ: "defaults write com.apple.Safari IncludeDebugMenu 1" (zonder aanhalingstekens) Dan verschijnt in de menubalk van Safari het debugmenu. De meeste opties zijn niet zo boeiend voor dagelijks gebruik, maar de optie om de useragent aan te passen, kan nogal eens van pas komen.

Het is waar, maar steeds minder.

Een paar jaar geleden was het veel erger. In dit topic hebben we een tijdje bijgehouden welke bedrijven een potje van hun sites maakten. Zoals je ziet: het laatste bericht is alweer 15 maanden oud.
Vooral de [i:d31618203c]Nederlandse[/i:d31618203c] overheid en grote instellingen als NS, de banken, energiebedrijven en zelfs telecombedrijven trokken zich geen ene moer aan van internetstandaarden. Hun reacties op klachten waren wel standaard: “Onze site kunt u alleen gebruiken met internet explorer 6.2 of hoger onder windows 95 of hoger”. Niks daarvan, site aanpassen!

Maar Apple wordt steeds populairder en invloedrijker. Bedrijven kunnen het zich niet meer veroorloven om een hele groep klanten te negeren. En ook de browser worden steeds beter: met Firefox heb ik eigenlijk nooit meer problemen. Het enige waar je last mee zou kunnen krijgen, is dat site-bouwers traag reageren op updates van Apple.
Sites waar ik vroeger veel gedoe mee had, kan ik nu zonder problemen bereiken. Alleen de NS en T-Mobile, dat blijft maar aanmodderen.

Een fout die ook erg vaak gemaakt wordt, is dat mensen die beginnen met Mac Internet Explorer gebruiken omdat ze dat vertrouwelijk icoon meteen opmerken. [img:1e991dc3f9]http://www.zdnet.be/images/nw0503/050316_ie7_kl.jpg[/img:1e991dc3f9] IE is echter verouderd en incompatibel. Gebruik altijd Safari en héél soms FireFox. Nu lijkt de situatie al opgelost want IE zit niet meer bij Tiger denk ik.

Bedankt voor jullie vele reacties TOP!!!!!.

Begrijp ik nu dat je gewoon eventueel twee browsers naast elkaar kunt gebruiken,
Tevens een stukje uit een andere topic van mij maar dat leverd niet zoveel reacties op als hier vandaar dat ik het even kopieer, ik heb hier een beetje haast mee, als het een fout is van mij om het hier te plaatsen wijs me er dan ook rustig op, ben hier om te leren en niet om iemand voor de voeten te lopen.

Komt i
Heren graag jullie expertise,

Ik kan een gebruikte derdehands, imac G5 1.8 ghz 20 inch kopen.
verder 1 gig geheugen en 160 gb harde schijf.
Nu heb ik een vraag, wat zou dit volgens jullie mogen kosten, en ten tweed eigenlijk belangrijker het is er een uit de eerste serie, wat wil zeggen met de begincijfers 84, nu heb ik gelezen dat daar nogal veel problemen mee waren 31 van de 100 vallen uit.
Wat is nu wijsheid, ik twijfel hij zit niet meer in de garantie, en weet iemand van jullie wat de bekende problemen met de transistors met de X moeten kosten als die er eventueel uit vliegen.

Graag spoedig jullie reactie.
Groeten macnewbie

[quote:ebf2d0b75f="macnewbie"]Begrijp ik nu dat je gewoon eventueel twee browsers naast elkaar kunt gebruiken?[/quote:ebf2d0b75f] Je kunt er zelfs 20 naast elkaar gebruiken... wat jij wilt. :)

Wat betreft die iMac G5, weet jij ook waarom die inmiddels al derde-hands is ? Dat is waarschijnlijk niet voor niets. Als je dat niet weet, neem dan het risico niet. Het is een te grote investering om mee te gaan gokken.

[quote:4d80735ab4="macnewbie"]Tevens een stukje uit een andere topic van mij maar dat leverd niet zoveel reacties op als hier vandaar dat ik het even kopieer[/quote:4d80735ab4] Doe dat nou maar niet. Dan lopen 2 onderwerpen door elkaar. Je kunt ook gewoon met een link naar je andere topic verwijzen: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=682329&highlight=#682329 ofwel [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=682329&highlight=#682329]gebruikte imac[/url] Reacties op de derdehands mac graag in dat topic.

Als je wilt weten hoe dat moet, dan kun je op BBCodes in mijn onderschrift klikken.

het grootste probleem dat ik vaak bij sites tegenkom is dat die windows mediaplayer willen en ik die niet op mijn computer heb gezet, soms kom ik ook een verouderde pagina tegen die flash 5 wil hebben en niet wil werken op flash 6 of 7 om een of andere vage reden.

daan.

Volgens mij is het meer een Browser-incompatibiliteit dan platform-incompatibileit!

Nu een browser als Firefox gestaag meer terrein wint (op zowel PC als Mac), houdt bijna iedereen rekening met de geldende internetstandaarden (waarop Firefox is gebaseerd) en zijn er nauwelijks nog (belangrijke) sites die alleen met Explorer kunnen worden bekeken.

Een ander verhaal zijn de plug-ins. Sommige sites maken inderdaad gebruik van plug-ins die niet standaard worden meegeïnstalleerd met je Mac-browser. De meeste zul je gewoon zelf kunnen installeren (Mediaplayer ook, godbetert…). Maar ook daar begint zich het kaf van het koren te scheiden, de standaarden worden of zijn al bepaald (Flash, PDF). Allemaal gewoon in Mac-versie te krijgen.

Alleen het gebruik van Java(script) laat op de Mac naar mijn idee soms te wensen over. Maar hoe meer de site bouwers zich aan de werkelijke internetstandaarden houden, en minder leunen op wrakkige door Microsoft eenzijdig bedachte “standaarden”, hoe minder problemen er op de Mac zullen zijn. Gelukkig gebeurt dat steeds meer!

Ik zou zeggen: sowieso een Mac kopen :wink: (en genieten van OSX en iLife!), 1 browser gebruiken, en daarbij voor Firefox kiezen. 99% van alles wat op internet te vinden is moet dan probleemloos op je scherm komen!