Laat ik beginnen met: ik ben een absolute leek als het gaat om netwerken, ik was al blij dat mn internet het deed..
Graag wil ik internet op zowel mijn mac als mijn pc…
Ik heb hier de volgende setup;
G4/900MHz Powermac
Pc athlon800 met netwerk-kaart
Chello-modem (de standaard Motorola)
Linksys 1port Cable Router (BEFSR11)
Sweex 5port LAN-switch
Alles aangesloten, maar nu?
Draadjes leggen kan ik wel… maar wat moet ik instellen om het internet op te kunnen…
De router heb ik al ingesteld volgens de handleiding… omdat chello variabele IP’s gebruikt (ik zeg ook maar na wat ik lees)
Kijk eerst eens of je op een van die machines een ip krijgt. Wanneer dit het geval is doet dat linksys apparaat iig DHCP. Verder kan je dan een traceroute doen naar een internet adres en kijken hoever ie komt.
Probeer dat eens.
Owja en check ff of die router ook een ip krijgt van Chello
[quote:0b327de780="Thijs"]Kijk eerst eens of je op een van die machines een ip krijgt. Wanneer dit het geval is doet dat linksys apparaat iig DHCP. Verder kan je dan een traceroute doen naar een internet adres en kijken hoever ie komt.
Probeer dat eens.[/quote:0b327de780]
Ik heb al wat lopen “pingen” maar kom alleen op mn router…
Dat kan 2 dingen betekenen, of die router routeerd niet, of hij krijgt geen ip. Ook kan de DNS nog stuk zijn maar dat geloof ik niet. Wat krijg je als je www.macosx.nl ping?
geef bij systeemvoorkeuren/netwerk op dat je dhcp gebruik, dan krijgt je mac een intern ip-adres van je router, waarschijnlijk iets van 192.168.x.x
bij vindows geef je bij de tcp-instellingen eveneens aan dat je een ip adres krijgt via dhcp. in de router zelf geef je de verbindingsinstellingen op. bij adsl is het adres van de server vaan 10.0.0.138 en je netwerk adres iets van 10.0.0.150. verder natuurlijk username en accountnummer. Dan moet het allemaal gaan werken. Voor kabel weet ik de instellingen niet uit mijn hoofd
Ben ook maar een leek ,maar ben wel net 10 min klaar met mijn netwerk.