Laat ik beginnen met: ik ben een absolute leek als het gaat om netwerken, ik was al blij dat mn internet het deed..
Graag wil ik internet op zowel mijn mac als mijn pc…
Ik heb hier de volgende setup;
G4/900MHz Powermac
Pc athlon800 met netwerk-kaart
Chello-modem (de standaard Motorola)
Linksys 1port Cable Router (BEFSR11)
Sweex 5port LAN-switch
Alles aangesloten, maar nu?
Draadjes leggen kan ik wel… maar wat moet ik instellen om het internet op te kunnen…
De router heb ik al ingesteld volgens de handleiding… omdat chello variabele IP’s gebruikt (ik zeg ook maar na wat ik lees)
Kijk eerst eens of je op een van die machines een ip krijgt. Wanneer dit het geval is doet dat linksys apparaat iig DHCP. Verder kan je dan een traceroute doen naar een internet adres en kijken hoever ie komt.
Probeer dat eens.
Owja en check ff of die router ook een ip krijgt van Chello
[quote:0b327de780="Thijs"]Kijk eerst eens of je op een van die machines een ip krijgt. Wanneer dit het geval is doet dat linksys apparaat iig DHCP. Verder kan je dan een traceroute doen naar een internet adres en kijken hoever ie komt.
Probeer dat eens.[/quote:0b327de780]
Ik heb al wat lopen “pingen” maar kom alleen op mn router…
Dat kan 2 dingen betekenen, of die router routeerd niet, of hij krijgt geen ip. Ook kan de DNS nog stuk zijn maar dat geloof ik niet. Wat krijg je als je www.macosx.nl ping?
geef bij systeemvoorkeuren/netwerk op dat je dhcp gebruik, dan krijgt je mac een intern ip-adres van je router, waarschijnlijk iets van 192.168.x.x
bij vindows geef je bij de tcp-instellingen eveneens aan dat je een ip adres krijgt via dhcp. in de router zelf geef je de verbindingsinstellingen op. bij adsl is het adres van de server vaan 10.0.0.138 en je netwerk adres iets van 10.0.0.150. verder natuurlijk username en accountnummer. Dan moet het allemaal gaan werken. Voor kabel weet ik de instellingen niet uit mijn hoofd
Ben ook maar een leek ,maar ben wel net 10 min klaar met mijn netwerk.
Ook pc en een powerbook met een draytek router en chello.
Het probleem is met chello dat het mac nr van je netwerkkaart is gekoppeld aan de modem dus moet je het mac nr in de routersoftware invoeren om met meerdere computers te kunnen internetten.
Weet alleen dat ik daarvoor speciaal de draytek heb gekocht.
[quote:f441a462f2="Thijs"]Dat kan 2 dingen betekenen, of die router routeerd niet, of hij krijgt geen ip. Ook kan de DNS nog stuk zijn maar dat geloof ik niet. Wat krijg je als je www.macosx.nl ping?[/quote:f441a462f2]
[quote:b2ec14256e="looky"]Ben ook maar een leek ,maar ben wel net 10 min klaar met mijn netwerk.
Ook pc en een powerbook met een draytek router en chello.
Het probleem is met chello dat het mac nr van je netwerkkaart is gekoppeld aan de modem dus moet je het mac nr in de routersoftware invoeren om met meerdere computers te kunnen internetten.
Weet alleen dat ik daarvoor speciaal de draytek heb gekocht.
Dat zou inderdaad wel eens kunnen kloppen. Dat van dat Mac adress is overigens alleen voor het krijgen van het IP. Wat dat betreft een beetje nazi praktijken van Chello, daar heb ik echter wel een oplossing voor. Je hangt even een pc met de 'oude' netwerkkaart aan het Chello netwerk. Je krijgt dan een IP en die instellingen schrijf je even op. Belangrijk daarbij is
IP
Netmask
Default Route
evt DNS servers
Daarna sloop je die pc weer weg en stel je je router met bovengenoemde instellingen in. Dan zou het moeten werken, heeft je router wel een statisch ip. Ikzelf heb @home en in de praktijk veranderen die ip’s nooit. Officeel mag het niet maarja meerdere pc’s aan je modem mag ook niet.
PeterK: Die alcatels kan je overigens ook anders instellen door middel van die webinterface op dat dingetje. Mocht je dat willen.
Thijs, dat moet je me even uitleggen, hoe ik die alcatel anders instel.. ik kan die via mijn browser instellen, maar dan moet ik eerst even mijn router er tussen uit halen.. dat begrijp ik trouwens ook niet, want ik zou toch gewoon direct via de router naar 10.0.0.138 moeten kunnen gaan
Ja maar je moet op je browser wel een ander poortnummer instellen. Ben even kwijt nummer dat dat is maar dat staat in je handleiding. Je moet dan verbinden met http://10.0.0.138:poortnummer.
Na, ik heb dat mac-adres veranderd.. was bijna niet te vinden, maar nog geen resultaat..
Chello is behoorlijk lastig lees ik..
In ieder geval bedankt voor alle hulp, ik laat er morgen wel iemand naar kijken, iemand die iets minder leek is als mij. :)
Ik ken het probleem. Heb ook chello en wilde een netwerkje aanleggen met Mac's En PC's. Alleen was de eerste aansluiting via een PC. Dus Chello had het nummer van de kaart (M.A.C.-adres).
Alleen een netwerkje achter het modem is officieel bij chello verboden (zie: Algemene voorwaarden) Dus om het gewoon ‘hetzelfde’ te houden heb ik het nummer van dat MAC-adres opgeschreven en dat heb ik in mijn router (draytek 2200) ingevoerd (volgens stappen in handleiding).
Daarna de Mac’s een eigen ip-adres gegeven (onder 9 en X.2) Ook de pc’s een eigen ip-adres gegeven. Wel opvolgend vanaf de router (dus 192.168.1.1 tot 192.168.1.5) Dat werkt sneller dan dat de router een eigen IP-adres moet uitgeven aan elke aangesloten mac of pc. (=praktijkervaring)
De poort voor internet (HTTP)= 8080.
Op het forum van Draytek werd ik ook het een en ander wijzer wat er allemaal kan. een aanrader (http://www.draytek.nl/phpBB2/)
Maar ook hier op MacosX.nl werd ik en boel wijzer.
hey allemaal.. Het werkt! het had inderdaad te maken met dat MAC-Adres :?
ik zou nog ff melden hoe ik het heb opgelost..
hier staat het hele verhaal:
[url]http://www.chelloo.com/tips/nieuwmacadres.html[/url]
Beetje sneaky dus, maarja…
Ik ben er in ieder geval een stuk wijzer van geworden!