internet sharen via Airport zonder basestation

Ik weet dat het mogelijk is om bestanden te delen met 2 computers en 2 airportkaarten, maar ik vroeg mij ook af of je op dat moment *als je dus geen basestation hebt" je internet verbinding kan delen via airport, want dan zou ik zonder de aanschaf van een basestation gewoon overal in huis kunnen internetten!!

groeten HS-L

dit zou toch wel te mooi zijn, waar denk je dan een verbinding mee te maken??? nee dit kan gewoonweg niet, het basisstation functioneert ook als router en verdeeld IP adressen aan de verschillende 'ontvangers', ook moet een afstand overbrugt worden wat zonder de 'sterke' zender van het basisstation niet kan, tussen twee toestellen die kort bij elkaar staan lukt dit wel degelijk (mits beide een airportkaart hebben). Ik las onlangs wel dat je internetsharing kan aanzetten in je netwerkvoorkeuren en op deze wijze je internetverbinding kan delen tussen verschillende toestellen in je netwerk (met hubje) misschien kan dit dan ook met twee airportkaartjes en 'dicht bij elkaar'.

vg

"do no underestimate the power of the Mac"

edoch,het kan wel.Je kunt met twee macs en twee airportkaart,zonder basistation verbinding maken, en vervolgens een mac als doorgeefluik van internet laten fungeren.Bij het sysprefs/sharing tabblad internet sharing starten.verder moet je een directe verbinding van airport naar airport  gemaakt hebben. :slight_smile:

Nog even ter aanvulling:

Over dit item is een artikel verschenen in de Mac world US edition van oktober.Wat je naast de twee airport kaarten nodig hebt is Brickhouse.Brickhouse fungeert als Gateway ip adress.Dit geld voor 10.1
voor 10.2 is dit niet nodig.

Torz

[quote:post_uid0="helix"]Ik las onlangs wel dat je internetsharing kan aanzetten in je netwerkvoorkeuren en op deze wijze je internetverbinding kan delen tussen verschillende toestellen in je netwerk (met hubje) misschien kan dit dan ook met twee airportkaartjes.[/quote:post_uid0] dit wil ik dus zeker weten, en misschien kan iemand die een airportkaart in zijn computer heeft zitten mij vertellen welke mogelijkheden hij heeft om intenet te sharen in de "systeem voorkeuren/sharing/tablad intenet", ik kan daar alleen kiezen voor "share the connction with other computers on build in ethernet".

HS-L

[quote:post_uid0="Torz"]verder moet je een directe verbinding van airport naar airport gemaakt hebben. :)[/quote:post_uid0] Volgens mij moet je hiervoor wel even een Basisstation 'lenen' ;)

[quote:post_uid0="Bert"][quote:post_uid0="Torz"]verder moet je een directe verbinding van airport naar airport  gemaakt hebben. :)[/quote:post_uid0] Volgens mij moet je hiervoor wel even een Basisstation 'lenen' ;)[/quote:post_uid0] waarom dan?? het schijnt dat je een airport kaart in kan stellen als zender, dan heb je toch helemaal geen basis station nodig!!??

HS-L

[quote:post_uid0="HS-L"][quote:post_uid0="Bert"][quote:post_uid0="Torz"]verder moet je een directe verbinding van airport naar airport gemaakt hebben. :)[/quote:post_uid0] Volgens mij moet je hiervoor wel even een Basisstation 'lenen' ;)[/quote:post_uid0] waarom dan?? het schijnt dat je een airport kaart in kan stellen als zender, dan heb je toch helemaal geen basis station nodig!!??

HS-L[/quote:post_uid0]
Ik heb er eigenlijk verder geen ervaring mee, maar ik meen zoiets gelezen te hebben in een MacFan van enkele maanden geleden.
Maar het kan ook zo zijn dat dat inmiddels achterhaald is door de uitgebreide functionaliteit van Jaguar.

Wellicht dat anderen hiermee inmiddels ervaringen in de praktijk hebben :slight_smile:

Airport kaart <-> Airport kaart - het kan wel, maar je zal nooit door het hele huis gebruik van kunnen maken. Het heeft namelijk niet zoveel bereik.

Adriaan

[quote:post_uid0="Adriaan Mol"]Airport kaart <-> Airport kaart - het kan wel, maar je zal nooit door het hele huis gebruik van kunnen maken. Het heeft namelijk niet zoveel bereik.

Adriaan[/quote:post_uid0]
en internet sharen werkt dan dus ook begrijp ik!!
nou dat is heel mooi!!
weet ook iemand wat het bereik is… is dat de helft t.o. een basestation of zelfs nog minder??

Hs-L

ik heb al twee powerbooks met elkaar laten communiceren, bestanden overbrengen, en we stonden ongeveer 40 cm van elkaar  :)

voor grote afstanden heb je nu eenmaal een echt basisstation nodig.

[quote:post_uid0="helix"]ik heb al twee powerbooks met elkaar laten communiceren, bestanden overbrengen, en we stonden ongeveer 40 cm van elkaar  :)

voor grote afstanden heb je nu eenmaal een echt basisstation nodig.[/quote:post_uid0]
Bij mij stonden ze 3 meter uitelkaar,ik zal eens proberen hoe veel verder dat kan.

[quote:e168603a18="Adriaan Mol"]Airport kaart <-> Airport kaart - het kan wel, maar je zal nooit door het hele huis gebruik van kunnen maken. Het heeft namelijk niet zoveel bereik.[/quote:e168603a18] Ik dacht van wel hoor. De antenne zit in de behuizing, en niet in de kaart, en het vermogen moet voor de heenweg net zo groot zijn als voor de terugweg. Stel je voor dat je basestation tien keer zo sterk was als je airportkaart. Dan zou je er nog niets aan hebben, want dan kan je kaart wel ontvangen, maar niet versturen. Daarnaast is een base station niet veel meer dan een leuke ufo, met daarin een airportkaart (niet dezelfde als die van Apple).

Excuss voor het naar boven halen van deze thread, maar er wordt in een ander onderwerp naar verwezen, dus dacht ik hier nog iets te nuanceren. :wink:

Ik zou dus m'n breedbandverbinding kunnen sharen over het internet zonder enige software te installeren.

Gewoon een 2de netwerkaartje installeren in m’n mac.
dan de kabel die van de breedband modem komt in het ene netwerkkaartje, en dan de kabel die naar m’n andere mac gaat in het andere netwerkkaartje.
Dan internet sharing via ingebouwd ethernet aanzetten.
en dan zou m’n andere mac online moeten kunnen?!

Je hoeft dan waarschijnlijk nog iets in te stellen?!

Dus in feite is dit identiek hetzelfde systeem als in windowsXP. daar kan het ook.