Internet valt uit na gebruiken iPad

Beste omt'ers,

voor Kerst heb ik een iPad gekregen en alles werkt prima.
Tot het moment dat ik mijn laptop aanzette en niet op internet kon.
Op dit moment moet ik na het gebruik van een van beide apparaten steeds het internet restten om te internetten op een ander apparaat.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt en wat er aan gedaan zou kunnen worden.

Het kan zijn dat beide apparaten hetzelfde IP adres krijgen, dit kun je voorkomen om DHCP aan te zetten (dan geeft je modem/router een IP adres naar een apparaat).

Misschien heb je maar toegang voor 1 apparaat ingesteld als maximum?
Misschien kan je beter even weergeven hoe je e.e.a. hebt ingesteld in je router. Anders blijft het gissen….

Welke router heb je?

Is het een huawei?

Heb je eigenlijk wel een router?

Heb je een grasmaaier?

Wat is dit? Waar ben ik?

He, dat heb ik ook. Bij ons valt de stroom uit als ik de wasdroger en de wasmachine tegelijk aan zet...

Nee, serieus... wat meer informatie helpt goed bij de probleemoplossing.

Dus; reset je router of modem en log met de notebook (is dat een mac?) in op je netwerk en maak een verbinding; open bijvoorbeeld www.google.nl.

Als dat werkt, vraag dan het IP adres op op dat moment. Omdat je niet veel info geeft over welke notebook je hebt (Mac, Windows, Linux,...) kan ik je niet uitleggen hoe je het IP adres op vraagt.

Reset dan je modem en/of router en ga met de iPad het netwerk op en open bijvoorbeeld www.google.nl. Als dat dan werkt, vraag je IP adres op op de iPad (Instellingen -> Wi-Fi, en klik dan op het blauwe rondje met een > er in meest rechts van je draadloze verbinding. Dan zie je het IP adres van je iPad op dat moment, iets van 192.168.1.86 of zoiets (is maar een voorbeeld).

Als die twee adressen gelijk zijn heb je een IP conflict en moet het device in je netwerk dat adressen uitdeelt anders geconfigureerd worden, zoals hierboven al gezegd; vermoedelijk moet je DHCP aanzetten.

Maar om je te vertellen hoe dat moet heb je weer te weinig informatie gegeven... waaruit bestaat je netwerk? Router, modem.... namen, types etc. of handleiding zoeken op internet of zo.

Een IP conflict lijkt me hier niet aan de orde. Ten eerste niet om dat allebei de apparaten draadloos aangesloten zijn en de DHCP server dus op een interface twee verschillende draadlooze client MAC-adressen krijgt, en ten tweede om dat je dan een popup krijgt dat het adres al in gebruik is.

[quote=johnkeates url=http://www.onemorething.nl/community/topic/internet-valt-uit-na-gebruiken-ipad#post-2506938 time=1356905752]Een IP conflict lijkt me hier niet aan de orde. Ten eerste niet om dat allebei de apparaten draadloos aangesloten zijn en de DHCP server dus op een interface twee verschillende draadlooze client MAC-adressen krijgt, en ten tweede om dat je dan een popup krijgt dat het adres al in gebruik is.[/quote]

Uh, hoezo? Als DHCP ingesteld staat met dynamische IP zoals bij mijn Thompson dan deelt hij IP adressen uit ongeacht MAC adres. Alleen bij statische DHCP zal hetzelfde IP adres aan het zelfde MAC adres toegewezen worden. Dus een verkeerd ingestelde DHCP server is wel degelijk een mogelijke oorzaak.

En waar haal je de kennis over een popup vandaan als je niets weet over de andere HW/SW op dit netwerk, misschien is het wel een Windows notebook en een rare router, geen Apple...