Internet verbinding op OSX server - delen met Windoos XP client

Ik heb onder OSX 10.1 server een ADSL verbinding met MxStream draaien (mbv PPTP GUI). Mijn Windoos XP computer hangt als client aan de MAC, tot zover werkt alles prima. Vraag: hoe krijg ik mijn internet verbinding gedeeld, zodat ik ook op de XP doos kan netten? Heeft iemand een soortgelijke configuratie draaien? Kan nergens iets vinden over internet sharing. Alvast dank voor jullie hulp!

Sorry Petman, ik kan je niet helpen, want ik zit zo'n beetje met dezelfde vraag. Alleen gebruik ik Win98 i.p.v. XP. Na lang proberen heb ik de moed maar opgegeven :( Ben nu vanplan om een "multi-PC" Modem/Router aan te schaffen en zo m'n MXStream te delen. Misschien is dat de oplossing??????

[quote:post_uid14="appie3600"]Sorry Petman, ik kan je niet helpen, want ik zit zo'n beetje met dezelfde vraag. Alleen gebruik ik Win98 i.p.v. XP. Na lang proberen heb ik de moed maar opgegeven :( Ben nu vanplan om een "multi-PC" Modem/Router aan te schaffen en zo m'n MXStream te delen. Misschien is dat de oplossing??????[/quote:post_uid14] Hoi Appie, en ??? (sorry naam ff kwijt)

Dat gaat werken, ik heb zelf ADSL en router, wel icm airport, voor de mac, en als iemand wil, kunnen ze bij mij ook Met een Windows(hoos) bak mee internetten , (helaas heb ik vrienden die nog wel met een windows bakkie werken) en deze kunnen zonder airport, gebruik maken van mijn verbinding.

Overigens werken , sommige met windows 2000 en andere met windows Xp mocht dit van belang zijn.

suc6 mijn appeltje

Dit kan inderdaad, je kan van je Mac een router maken (dat het software-matig gedeeld word) of je kan een (goedkoop) hubje kopen, wat ik aanraad... Je hoeft dan namelijk niet altijd je Mac aan te hebben om op de Windows machine te internetten.

Bij ADSL moet je dan wel even je modem "hacken", zodat hij als een router doet en dus geen software meer nodig heeft.

Adriaan

[quote:post_uid9="Adriaan Mol"]Bij ADSL moet je dan wel even je modem "hacken", zodat hij als een router doet en dus geen software meer nodig heeft.

Adriaan[/quote:post_uid9]
Modem Hacken, er is bij mij niets gehackt, (zou niet eens weten hoe het moest) , ik heb bovenstaande , en dan mijn bestaande adsl modem ertussen, vandaar dat dit mogelijk is, zei de installateur, en werken doet het ook nog.

Hoewel ik liever GEEN  windows gebruikers laat internetten, laatstaan dat ze der eigen Pceetje mee gaan brengen MIJN huis  :p , maar wilde toch ff melden dat het mogelijk is. (overigens hoeft de Pc of mac die bij mij even er bij komt, NIET voorzien te  zijn van de Airportcard)

M.A.A

Wow wat een mogelijkheden allemaal! Tja, dat hacken zie ik ook niet zo zitten, maar m'n mac software matig als router laten werken wil ik wel eens proberen. Hoe pak ik dat aan??? (zo'n kassie gaat er toch nog wel komen, maar tot die tijd is het misschien wel een goeie oplossing)

[quote:post_uid0="appie3600"]Wow wat een mogelijkheden allemaal! Tja, dat hacken zie ik ook niet zo zitten, maar m'n mac software matig als router laten werken wil ik wel eens proberen. Hoe pak ik dat aan??? (zo'n kassie gaat er toch nog wel komen, maar tot die tijd is het misschien wel een goeie oplossing)[/quote:post_uid0] Hoi Appie

Ja klopt ik wist ook niet dat het allemaal mogelijk was,. maar zo zie je maar, de techniek staat voor niets, zeker met je Macje haah

Je hebt gelijk ik hou ook niet van dat hacken, maar hoe je het zonder een ROUTER aan moet pakken ik durf je het niet te zeggen, Ik moet je eerlijk bekennen ik heb alles laten installeren, vanweg het feit dat ik het zelf niet wist, en ook niet kan.

Misschien dat er iemand is die je kan helpen

suc6 mijn appeltje

[quote:post_uid12="Adriaan Mol"]Dit kan inderdaad, je kan van je Mac een router maken (dat het software-matig gedeeld word) of je kan een (goedkoop) hubje kopen, wat ik aanraad... Je hoeft dan namelijk niet altijd je Mac aan te hebben om op de Windows machine te internetten.

Bij ADSL moet je dan wel even je modem "hacken", zodat hij als een router doet en dus geen software meer nodig heeft.[/quote:post_uid12]
Ben verbaasd dat dit standaard niet kan in OSX server. WinXP heeft wel die voorziening, ik had van Apple toch meer verwacht. Hoe dan ook, welke software kan ik gebruiken om hem softwarematig als router te gebruiken? En wat versta je precies onder het "hacken" van je modem zodat je de Mac niet hoeft aan te zetten om te netten? Weer bedankt voor de moeite!

Hoi Petman

Ik snap niet precies wat je bedoeld, maar bij mij hoeft niet alles aan te staan om te kunnen internetten. Als er 1 mac aan staat, en alle andere uit, kan ik gewoon netten, wil ik er meer online dan zet ik ze aan.

(komt misschien vanwege het feit dat je met andere constructie werkt,?)

suc6 Mijn appeltje

Weet iemand of er zoiets als Winroute of Wingate bestaat voor de mac? Daarmee kun je (op een windhoos) een softwarematige router creëren. Vervolgens laat je andere pc's en/of mac's via ethernetcards en een hub (of airport als je 't kunt betalen) mee-liften op internet. Wij draaien het op een pc server en alle pc's en mac's zitten zo via de kabel op het internet, zonder te hacken ofzo... (De server waar je wingate o.i.d. runt kan alleen niet meer uit).

[quote:post_uid12="Mmmarco"]Weet iemand of er zoiets als Winroute of Wingate bestaat voor de mac? Daarmee kun je (op een windhoos) een softwarematige router creëren. Vervolgens laat je andere pc's en/of mac's via ethernetcards en een hub (of airport als je 't kunt betalen) mee-liften op internet. Wij draaien het op een pc server en alle pc's en mac's zitten zo via de kabel op het internet, zonder te hacken ofzo... (De server waar je wingate o.i.d. runt kan alleen niet meer uit).[/quote:post_uid12] Tja....... zo had ik dus in het verleden mijn WIN98 als server draaien, met Winroute als router. Met de komst van OSX dacht ik eindelijk mijn Maccie weer te kunnen gebruiken als (internet)server, zonder extra software. Kom op jongens, dit moet toch kunnen? Het is toch van Apple?!?!?

Er zal in Jaguar toch wel aan gedacht zijn? Dit is, geloof ik, de meest voorkomende manier van internetgebruik...

Heb dit kunnen vinden het heet geeRoute, hiermee werkt je Mac als Router (als het goed is)

geeRoute

Maar kan iemand mij vertellen hoe ik dat aan die Windowsbak uit kan leggen??? (ik kan dus nogsteeds niet internetten met dat ding)

ThanX voor Geeroute. Om je werkomgeving pcvrij te krijgen heb je deze wel nodig... Weet helaas niet hoe windows met ipnrs ed omspringt... Kan je daarmee helaas niet helpen.

hoi,

er bestaat een veel simpelere methode.

steek 2 netwerkkaarten in je pc, zet er windows xp op.
de ene netwerkkaart is voor uw internetmodem, de andere gaat naar uw mac of een hub.

zet internet sharing aan. dit is zeer simpel te configureren onder windows xp.
en stel nu op al uw macs in het netwerk het ip 192.168.0.1 in als router.

dan werkt alles prima!

bij mij thuis toch :slight_smile:

BoeSBoeS

Blij dat ik nog iemand heb kunnen helpen :D

Boesboes:
Dat PC-tje wat ik heb is een P133 die kan ik echt geen XP aandoen ben ik bang. Maar ik zal te tip onthouden, wie weet voor de toekomst :wink:

[quote:post_uid8="boesboes"]steek 2 netwerkkaarten in je pc, zet er windows xp op. de ene netwerkkaart is voor uw internetmodem, de andere gaat naar uw mac of een hub.

zet internet sharing aan. dit is zeer simpel te configureren onder windows xp.
en stel nu op al uw macs in het netwerk het ip 192.168.0.1 in als router.

dan werkt alles prima![/quote:post_uid8]
Tja… zo draaide het bij mij in het verleden inderdaad ook al. Ik wilde alleen liever de Mac als server hebben staan, omdat er in m'n PC tegenwoordig geen ruimte meer is voor een 2e netwerkkaart. Geeroute krijg ik niet aan de gang, ik wacht wel ff op de GUI versie. Wordt vervolgd!

[quote:post_uid0="Petman"]Tja...... zo draaide het bij mij in het verleden inderdaad ook al. Ik wilde alleen liever de Mac als server hebben staan, omdat er in m'n PC tegenwoordig geen ruimte meer is voor een 2e netwerkkaart. Geeroute krijg ik niet aan de gang, ik wacht wel ff op de GUI versie. Wordt vervolgd![/quote:post_uid0] Ik sta eigenlijk op het punt om IpNetrouter te installeren op een PM 7200/75 met een zover mogelijk uitgekleed systeem 7.5.3. Dit is te vinden op [url=http://www.sustworks.com]deze site[/url] en vergeet vooral niet om de extra informatie te downloaden. Werkt ook met twee ethernetkaarten en qua configuratie ongeveer zoals de zojuist genoemde XP-methode. Goed om te weten is namelijk dat hardware routers gebruik maken van 68K-processoren dus de performance is verder prima als je er verder geen andere software naast laat draaien dus dedicated voor IpNetrouter.

Verder moet je sluimerstand natuurlijk deactiveren terwijl je de sluimerstand voor de monitor juist moet activeren of een monitor alleen gebruikt voor de installatie.

Zoals gezegd ik moet even de tijd nemen voor de installatie want als het tegen zit moet ik wel extra tijd hebben om zoiets af te kunnen afmaken.
Tegen die tijd zet ik mijn ervaring wel bij dit onderwerp.

Succes
Bert

Ik wil ook het internet kunnen besurfen vanaf mijn Mac en nog aan te schaffen PC, via Chello. Heeft iemand hier suggesties voor? Wa moet ik doen?

Thanx

OPGELOST :smiley: