Internet

De mannen,

Ik ga deze zomer een mac kopen, alleen ben ik er nog niet uit welk model. Zal van de prijs afhangen. Nu heb ik een vraag, als ik op die mac internet wil hoe gaat dit dan het beste. We hebben nu internet bij telenet. Moet ik dan iets speciaal doen om een 2e computer op dezelfde lijn aan te sluiten. Of moet ik airport express aanschaffen (voor wat dient dit eigenlijk)?

Merci

ola,

ik ben helaas niet bekend met Telnet. Maar als dat ADSL of kabel is, is het makkelijkste om een router te nemen. Al dan niet draadloos.

Airport is het draadloosnetwerk van Mac, maar je kunt ook je PC er aanhangen.

Hier heb ik een Etech router, waaraan een mac en een PC hangen. (stond op dat eigenlijk alleen geschikt was voor Windows, maar werkt prima)

Hopelijk is het nu al een stukje duidelijker,

Gegroet,
iDD

Merci, maar wat is juist een router?

eenvoudigste uitleg: Met meer PC's/Mac's 1 internetverbinding delen. Een extra voordeel van een router is dat je ook nog een netwerk kunt maken met je computers die er op aangesloten zijn.

Gegroet,
iDD

ps. Als er mensen zijn met een betere uitleg: Altijd welkom :stuck_out_tongue: (want de mijne is heel eenvoudig)

Je kunt twee dingen doen met Telenet - Je koopt een speciaal abonnement die je het recht geeft om met twee computers aan te sluiten - Je hangt er een router aan en dan kan je 't doen aan dezelfde kosten als nu. Dag mag niet (foei!), maar geen kat die het zal zien. Die router zorgt er namelijk voor dat er eigenlijk zogezegd maar één computer met internet communiceert.

Een router heb je al vanaf 30€

Een router is een een soort mini internetprovider .. Wat ie eigenlijk doet is er voor zorgen dat alle apparaten die op em aangesloten zijn van internet te voorzien . Hij kan ook verbindingen tussen de apparaten ondeling verzorgen . Je moet het zien als een soort verkeerspolitieagent die al het verkeer op het netwerk de goed kant op stuurt

Een router is een must als je meerdere computers in je huishouden gebruikt .

Je internetverbinding van Telnet heb ik ook geen weet van en zul je verder moeten zoeken of een ander forumlid zal je daar meer over kunnen vertellen . Ik neem aan dat je een ethernetmodem hebt en dan zou het m.i. geen probleem moeten zijn om aan je ethernetmodem een router aan te sluiten

Als je ee usb modem hebt zul je een ethernet modem moeten kopen om een router er op aan te sluiten .
Usb modems en een mac is zowiezo geen goede combinatie is de algehele ervaring hier op het forum

veel succes met de aankoop van je nieuwe Mac

Helaas heb ik van de USBproblemen geen weet. Ik heb een kabelmodem en vandaar uit gaat het verder op netwerkkabels (UTP).

Het instellen van de router was vrij easy: Zeelandnet (provider) werkt met vaste mac-adres (hardware adres van netwerkkaart, deze wordt meegeleverd of je geeft die van jou door als je al een hebt). Die zet je in je router en klaar is kees. De router doet zich nu voor als je PC/Mac, terwijl aan de router 1 of meerdere PC/Mac’s op internet zitten. (internet delen)

ADSL providers werken met modem en aparte instelling voor de VPC ect. (sorry als de namen niet kloppen). Voor ADSL zijn ook routers beschikbaar. In deze kun je nl het modem emuleren. Hier bij moet je de juiste instellingen invoeren (verkrijgbaar bij je provider) en ook je gebruikersnaam en wachtwoord. Van uit de router kun je verder (Afhankelijk welk type) met draadloos of UTP.

Routers zijn vrij goedkoop. Kunnen idd al beginnen vanaf 30euries. Maar wil je draadloos, loopt de prijs snel omhoog. Ook het aantal aansluiten kan varieren: daarbij hoe meer, hoe duurder.

Gegroet,
iDD

ps. veel plezier met je Mac

edit: typo

Let op! Als je een Speedtouch 510 (i) als modem hebt. Dan moet/hoef je geen router te kopen. Deze is namelijk reeds ingebouwd. Wat je dan moet doen is een switch komen (of hub) deze sluit je aan op je modem en klaar is kees. Switches zijn veel goedkoper en je hoeft ze niet in te stellen ofzo.