Internetsnelheid UPC

Ik heb erg veel last van een sterk wisselende Internetsnelheid (UPC 25Mb abonnement) Binnen 1 minuut wisselend tussen 22Mb en 10Mb. Mijn systeem is een iMac <> Time Capsule (bedraad/airport uitgeschakeld). Enige suggesties?

Wat zegt http://www.speedtest.net/ ?

Enige fluctuatie is normaal. Wat belangrijker is, is dat je throughput gemeten over een iets langere periode op peil is.

Bedankt voor je reactie.

Speedtest.net gaf dezelfde cijfers. Ik heb nu een aantal dagen metingen gedaan en kom elke keer tot deze grote verschillen in waarden.

Hoe zou ik het beste kunnen controleren of het aan UPC ligt of dat het binnen mijn configuratie zit?

[quote=Blue helmet url=http://www.onemorething.nl/community/topic/internetsnelheid-upc#post-2040337 time=1283245632]Hoe zou ik het beste kunnen controleren of het aan UPC ligt of dat het binnen mijn configuratie zit?[/quote]
Begin eens met je UPC-modem 30s uit te zetten en dan weer opnieuw op te starten. Zou wel eens kunnen helpen.
Om te testen: zet alles uit, knoop je Mac met een UTP-kabel aan je UPC-modem en herstart de modem. Nadat die volledig is opgestart zet je de Mac aan. Zet op je Mac eventueel draaiende torrent-programma's etc. uit. Doe dan de speedtest opnieuw. Als je dan nog sterk wisselende en te lage waarden haalt, ligt het niet aan je eigen netwerk.
Als je weer je lokale netwerk wilt gebruiken (TC aan UPC-modem) moet je de UPC-modem weer opnieuw herstarten nadat je de TC hebt aangekoppeld.
Overigens is fluctuatie helemaal niet gek, ADSL én kabel hebben natuurlijk last van het verschijnsel dat, hoe meer gebruikers actief zijn, hoe minder bandbreedte iedereen krijgt.

[quote]
mark-a-mac 4 minuten geleden #
Overigens is fluctuatie helemaal niet gek, ADSL én kabel hebben natuurlijk last van het verschijnsel dat, hoe meer gebruikers actief zijn, hoe minder bandbreedte iedereen krijgt.
[/quote]

Klopt niet helemaal dit is een typisch kabel verschijnsel. DSL heeft geen last van meerdere mensen op de kabel omdat er maar één naar je huis gaat en je dus een exclusieve verbinding hebt.
In het kort:
kabel = veel mensen tegelijkertijd betekend langzaam internet
DSL = verder weg van de centrale langzamer internet

Ik kies liever voor stabiliteit van de verbinding omdat ik het vaakst surft als iedereen thuis is en surft

[quote=neuerburg url=http://www.onemorething.nl/community/topic/internetsnelheid-upc#post-2040364 time=1283247619]DSL heeft geen last van meerdere mensen op de kabel omdat er maar één naar je huis gaat en je dus een exclusieve verbinding hebt.[/quote]
Die exclusiviteit duurt zolang je nog niet bij de verdeelkast in je wijk bent aangekomen... :wink:

Kabel heeft daar de afgelopen jaren al veel minder last meer van hoor.
Het verschil kún je inderdaad wel merken, maar niet in de extremen waar de topicstarter het nu over heeft. Zie je die verschillen vooral met Torrents toevallig? Het zou kunnen dat ze je bandbreedte afknijpen als je torrents download bijvoorbeeld.

Ik zou zowiezo UPC ook even bellen en vragen of er toevallig problemen bekend zijn in jouw wijk, en/of ze misschien even een linecheck kunnen doen om te zien of het signaal goed is. Wat ook kan helpen is even de kabels in je huis en de aansluitingen even checken. Als je een poreuze kabel hebt of een stekkertje waarvan het kabeltje niet helemaal goed is gemonteerd (de buitenste dunne koperdraadjes mogen de aansluiting niet aanraken bijvoorbeeld), dan kun je dit soort sterke fluctuaties ook wel een zien.

mvg,
Joram

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal eerest inderdaad de bekabeling testen en een rechtstreekse verbinding maken naar de iMac. Om daarna de TC weer aan te sluiten. Uiteraard, meten is weten!

Toch haal ik met kabel hier 68 van de 60Mbit beloofde snelheid. en met DSL 6 van de 20Mbit :lol:

Op kabel haal ik nooit lager als 20 mbit, van de 22 mbit beschikbaar.