Ik heb sinds een paar weken een probleem met mijn internetverbinding (denk ik) en ik kan het maar niet oplossen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik heb een iMac 640RAM 600MHz PPC G3 en draai OSX 10.3.7
Ik verlies regelmatig voor zo’n 10 minuten mijn internetverbinding. Mijn browsers (ik heb er 6 geprobeerd) geven dan allemaal aan de server niet te kunnen vinden.
Mijn ADSL-provider (CompuServe/KPN) heeft een dagje mijn modem gemonitord en die melden het volgende:
'Het modem staat constant stabiel ingetraind, waarbij slechts 2 van de 301008 packets verloren gaan. Dit is een uiterst miniem aantal.
De problemen zijn dan ook gerelateerd aan uw netwerkkaart in de PC/Mac.
U dient deze dan ook te laten controleren door een professioneel bedrijf.
Vanuit het modem wordt dan ook vaker opgemerkt dat uw netwerkkaart niet op de juiste manier reageert (fouten treden op via de lan verbinding met uw netwerkkaart). Dit wil zeggen dat het probleem ligt bij uw PC.’
Ik vraag me af of dit werkelijk de reden kan zijn dus dat is ook een deel van mijn vraag. Verder kwam ik er ook achter dat ik wel (met itunes) streaming radio kan luisteren en kan downloaden met bijv. Aquisition maar mijn browsers laten me in de steek evenals MSN messenger. Ik ben dus wel online maar surfen en chatten kan ik niet.
Ik heb mijn permissies al hersteld, de laatste update geînstaleerd en mijn verbinding opnieuw geconfigureerd maar dat helpt helaas niet.
Wie kan mij helpen…?
Alvast bedankt voor jullie reacties[quote:739b74f1fb][/quote:739b74f1fb]
Had ik inderdaad gelezen maar ik had dit probleem al voor de update (eigenlijk vanaf 10.3.6 bedenk ik me nu) de update en de rest van de tip hebben helaas niet geholpen...
CompuSlurf via Tiscali hebben we liggen, en op onregelmatige tijden is de verbinding weg voor http, terwijl iTunes vrolijk doorzingt.
CS heeft een troubleshoot doorgestuurd naar Tiscali Wholesale, om de lijn te checken. Het is opvallend dat maar een beperkt aantal webadressen te pingen is (tiscali.nl is zo’n beetje alles), terwijl aol.com bijvoorbeeld geen pakketjes terugstuurt.
Voor dinsdag horen we wat er aan de hand is. Opvallend was wel dat er vandaag ineens ruim [i:01dd4a810a]tien[/i:01dd4a810a] minuten geen verbindnig mogelijk was, ook niet na resetten van het modem, wat doorgaans wel hielp. Daarna hebben we geen problemeen meer gehad.
Mijn configuratie hier is een ZyXEL modem met twee wintels en twee computers met Jaguar. De DHCP tabel geeft geen vreemde dingen weer. Ik kan, wanneer het internet eruit ligt, wel de lokale computers in het netwerk vinden.
Probeer eens om een andere DNS server te gebruiken.
Als de DNS server niet goed werkt kan die niet de URL vertalen naar een IP adres.
Tijdens het surfen maak je veelvuldig gebruik van de DNS server, omdat je regelmatig een andere URL aanroept.
Bij iTunes en iChat enzo maak je eenmalig verbinding met een server en die hou je in de lucht.
Dat kan verklaren waarom het alleen bij surfen gebeurd.
[quote:1babf8b23f="macpro"]Probeer eens om een andere DNS server te gebruiken.
(...)
[/quote:1babf8b23f]
Dankjewel voor de tip! Ik kijk 't zelf nog even aan, want ik heb de indruk dat Tiscali / Compuserve ons nu wel goed hebben aangesloten op de DNS-server (of anders: volgens mij werkt 't zaakje nu), maar wanneer er de eerstvolgende keer mot is, ligt er een lijstje met ‘backup-DNS servers’ klaar om ingevoerd te worden!!!
Lijkt een beetje op [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=32323]mijn probleem[/url] dat ik onlangs had. De oplossing was het invullen van de DNS servers in Netwerk voorkeuren.
...Even omdat ik graag wil weten waarom iets (niet) werkt, en omdat ik niet zo hou van de [i:d67e2a2398]en toen gaf ik er een schop tegen en nu doet 'ie het weer gewoon[/i:d67e2a2398]-oplossingen....
Wat gebeurt er dan precies met die DNS-servers? Dat krijg ik toch op al de computers hier van de DHCP-server??? Mijn combomodem (router/modem) heeft ook geen DNS ingesteld staan… Komt dat niet van die DHCP van Compuserve? Of ben ik nu van alles door elkaar aan het halen?
Jouw internet provider geeft via DHCP inderdaad adressen door van DNS servers. En die gebruik jij vervolgens vrolijk om www.macosx.nl te vertalen naar 10.9.8.7. Maar als om een of andere reden de DNS servers van jouw provider niet helemaal jofel werken, dan krijg je problemen bij het benaderen van sites. Daarom is het in zo'n geval handig om een andere DNS server te proberen. Als daarmee het probleem is opgelost, dan kun je verder en weet je ook waar het aan heeft gelegen.
iedereen bedankt voor de tips. Het lijkt er inmiddels op dat ik mijn probleem heb kunnen verhelpen. Na een half uurtje Help-desk van Compuserve was ik nog niet veel wijzer maar toen ik hintte naar de door een aantal van jullie genoemde DNS werden ze wakker en gaven ze me wat instructies om de boel weer in orde te krijgen. Tot nu toe lijkt het probleem verholpen ik wacht het nog even een dag of 2 af en dan post ik hier wel hoe ik mijn instellingen heb moeten aanpassen.
Mijn verbinding gaat weer als een trein. Ik heb van Compuserve nieuwe Primary & Secondary DNS-nrs gekregen. Uiteindelijk toch een probleem bij de provider dus.
Mijn internet connectie valt na een tijdje ook volledig weg met als gevolg dat ik wel online blijf maar niet kan surfen etc.
Kan iemand mij aub in een simpel stappenplan uitleggen hoe en waar ik het verhaal van die DNS aan kan pasen want wellicht dat dit bij mij ook het probleem oplost?
1. Kijk [url=http://www.troublesathome.nl/index.php?section=faq&page=dnslist]hier[/url] op de website van Troubles@home. Je ziet een lijst met DNS-servers. Schrijf een stuk of wat van die servernummers op. Het is verstandig om verschillende aanbieders te kiezen, om het risico af te vangen dat bij één aanbieders de servers vastlopen (en je alsnog niet kan internetten). Ik heb er zelf (in het kader van [i:24fcc3e61c]liever te veel dan te weinig[/i:24fcc3e61c] vier opgezocht: enertel, tiscali, cistron (2x). Een stuk of twee zou ook goed moeten zijn... :)
Ga bij de systeemvoorkeuren naar Netwerk. Kies het tabblad TCP/IP
vul het ritsje DNS-servers in dat je hebt opgeschreven in stap 1. Gebruik een nieuwe regel voor een nieuw adres. open deur: het ziet er dan dus zo uit:
Trouwens, Bij Compuserve is er -naar 't schijnt, zo las ik op het helpforum aldaar- zo’n enorme klachtenregen geweest, dat ze nog eens naar de servers hebben gekeken (en geconstateerd hebben dat 't niet goed was :mrgreen: ). Vlak voor kerst is 't daardoor ineens een stuk beter. Niet helemaal goed echter, dus ik werk nu met de alternatieve servers. Een andere computer die daar ngo niet mee is ingesteld, floepte er gisteren ineens weer uit, terwijl mijn computer nergens last mee had (ergo: DNSprobleem is [i:24fcc3e61c]bijna[/i:24fcc3e61c]opgelost