Interview downloaden van MiniDisc recorder

Ben een newbie met de MD-recorder. De Sony MD recorder heeft een line-out. Voor de kabel een mini-jack naar mini-jack, dacht ik. En dan? Ik zal werken met een iMac G4, zo'n bolletje. Analoog-in? Bij Geluid onder Systeem Voorkeuren de MD-recorder kiezen. Welke software om de interviews te downloaden? iTunes om ze te beluisteren?

(Ik heb de MD-recorder en de iMac niet hier dus kan niet experimenteren. Moet het bij iemand anders straks installeren zodat zij er mee aan de slag kan)

Alle tips zijn welkom!

dank,

Wolf

Volgens mij heeft zo'n bolletje geen analoge ingang voor geluid, althans de mijne niet. Je zult dus een audio-interface moeten gebruiken. USB hoeft niet teveel te kosten. Opnemen en monteren kan dan met Garageband, als je die niet hebt is Audacity een gratis alternatief.

Je kan de interviews niet "downloaden" zoals je bij harddisken of andere opslag media hebt. Je zou een kabel van de MD-speler naar de mac moeten hebben. Deze kabel is digitaal of analoog. De voorkeur is aan digitaal als je mac dat ondersteund. Als je voor analoog kiest is dat de kabel 2x cinch/RCA/tulp naar 1x ministereojack.

Je moet dan de kabel in de line ingang stoppen. Om het signaal op te nemen heb je tal van programma’s ik gebruik zelf onder andereAudicity (opensource)

Dan de lineingang in dit programma instellen. Als je dan op record in Audicity doet en play op de MD speler dan zou het geluid binnen moeten komen.

[size=9:905c2cde16]Als mensen aanvullingen hebben hoor ik het graag, weet hierover veel op professioneel gebied (protools) maar praktisch niets over de normale aansluitingen op de mac[/size:905c2cde16]

(edit spelling)

[quote:7fc883c318="Nico3313"]Volgens mij heeft zo'n bolletje geen analoge ingang voor geluid, althans de mijne niet.[/quote:7fc883c318] Line-in hebben de iMac G4 modellen pas sinds 1 GHz... de langzamere modellen hebben dit niet, enige optie is dan een iMic kopen.

Of een analoog-digitaal converter, bv Behringer , ong. 30 euro, gaat bij mij prima. (Is dus usb naar je mac, 2x tulp in, en koptelefoon regelbaar uit, en nog een doorlus naar extern)

Breek me de bek niet open! http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=28061&highlight=

uiteindelijk heb ik alles (15 UUR) handmatig via de geluid-in van mijn eMac in cubase ingevoerd.
Wat betreft snoertjes vanuit je MD speler: het ligt aan de MD speler welke uitgang je hebt. Als je kan zou ik altijd voor optisch audio uit kiezen. http://www.vego.nl/m-audio/transit_usb/transit_usb.htm Maar met line-out gaat het prima.
succes ermee

Bedankt, allemaal. Ik heb zelf een G5 dus misschien dat ik die schijfjes via optisch out/in naar m'n Powermac overhevel. Met Audacity of Garageband, dus. (voordeel van de een boven de ander?) Maar ik las in een ander draadje dat de bestanden opgeslagen zijn als ATRACS. Komen ze dan ook zo binnen bij Garageband of kun je zelf instellen in welk format ze worden gecaptured?

De bestanden staan als ATRAC opde MiniDisc, maar bij opnemen is het pure geluidsdata, dus kun je het gewoon opslaan als aiff, wave, mp3 of aac.

Bedankt, unSOUND.