Inzoomen en Freeze Framen in FCP?

Ik heb vandaag een tijdje geprobeerd om op een gedeelte van een frame in te zoomen en dat gedeelte dan te Freeze Framen. Vervelende is alleen dat het frame dan in zijn geheel is uitvergroot en niet alleen dat gedeelte dat ik wil gebruiken. Op een of andere manier moet ik dus een gedeelte van het frame selecteren of 'uitknippen' en dan freezen. Ik kom er alleen niet uit. Weet iemand hoe dit moet?

Alvast bedankt,

Wolf

Dus je wilt tijdens het afspelen inzoomen en aan het eind freezen?

Maak de inzoom met keyframes (begin van zoom, maak een keyframe aan, eind van zoom, maak een keyframe aan, druk de w in en in je viewer kan je je filmpje resizen). Ga in je tijdlijn op de plek van je laatste keyframe staan en maak een freeze frame.

[quote:b26cd6dfbf="oogappel"]Dus je wilt tijdens het afspelen inzoomen en aan het eind freezen?

Maak de inzoom met keyframes (begin van zoom, maak een keyframe aan, eind van zoom, maak een keyframe aan, druk de w in en in je viewer kan je je filmpje resizen). Ga in je tijdlijn op de plek van je laatste keyframe staan en maak een freeze frame.[/quote:b26cd6dfbf]

Zoals jij het beschrijft, begrijp ik dat je een inzoom maakt van het hele beeld. (en dan nog over een tijdspanne, ook interessant maar is hier niet mijn bedoeling) Het gaat er mij om: waar eindigt die zoom dan? En hoe kun je dat bepalen?

Misschien geeft dat ook antwoord op mijn oorspronkelijke vraag:

Ik wil een gedeelte van een frame gebruiken en dan alleen dat gedeelte uitvergroten. Letterlijk: shot van een man op een station. Ik wil alleen die man vol in beeld hebben en dat beeld freezen.

Wat er nu steeds gebeurt is: ik zoom in in de viewer en ik krijg die man mooi vol in beeld. Maar ik kan nog naar boven en zijwaarts scrollen, dus ik heb die man niet ‘geïsoleerd’. Dus als ik een Freeze maak, krijg ik gewoon het hele frame 200% in de Timeline. Hoe zorg ik dat ik alleen die man uitvergroot te zien krijg in de Timeline?

Bedankt,

Wolf

Wat je nu doet, is net zoals bijv. in Photoshop, inzoomen op je object met een vergrootglas. Wat je moet doen is het beeld vergroten in zn canvas. Dit kan je doen, zoals ik al beschreef, Door "Wiretogle" te activeren. Druk darom 1x op de W toets. Nu zie je in je viewer (rechterscherm) een randje om je beeld heen. nu kan je aan een hoek trekken om je plaatje "echt" te vergroten.

Bedankt, oogappel.

Kan er helaas nu niet mee aan de slag maar morgen voor dag en dauw aan de slag! Laat je nog weten hoe ik het ervan af breng.

groeten,

Wolf

[quote:ea74dbb38a="oogappel"]Wat je nu doet, is net zoals bijv. in Photoshop, inzoomen op je object met een vergrootglas. Wat je moet doen is het beeld vergroten in zn canvas. Dit kan je doen, zoals ik al beschreef, Door "Wiretogle" te activeren. Druk darom 1x op de W toets. Nu zie je in je viewer (rechterscherm) een randje om je beeld heen. nu kan je aan een hoek trekken om je plaatje "echt" te vergroten.[/quote:ea74dbb38a]

Het is gelukt. Was even in de war omdat m’n rechterscherm het canvas is. Ook een beetje rare manier om te vergroten omdat je voor een flinke inzoom de muis doortrekt tot ver buiten het canvas.
Toen ik nog verder wilde inzoomen was ik het hoekje van de wireframe kwijt en moest ik eerst het beeld schuiven voordat ik verder in kon zoomen. Dat moet vast makkelijker kunnen…

Wel precies voor elkaar gekregen wat ik wilde! Dank je wel,

Wolf