iOS 15 en Focus

Superblij met de nieuwe optie ‘Focus’ in iOS 15. Nu kun je eindelijk ook de apps instellen die binnen mogen komen.

Maar als ik nu een modus wil waarbij alleen mijn vrouw mij kan bereiken. Dan vul ik haar bij personen in, maar ik wil dat ze me kan bereiken met alle apps (WhatsApp het liefst, eerder kon je dat niet instellen)…

Maar gisteren had ik het ingesteld (dus mijn vrouw bij personen én WhatsApp bij apps) en toen kreeg ik toch een bericht van een ander binnen. Dus toen dacht ik: misschien pakt ie alle berichten van WhatsApp, dus zet ik alleen mijn vrouw bij personen en geen enkele app bij apps. Maar toen kreeg ik een Whatsappje van mijn vrouw dus niet binnen.

Hoe werkt dit nou?

Goede vraag. Ik wil dit ook graag weten.

Het oude niet storen en (in combinatie met) apparaatvrije schermtijd werkte veel beter, vind ik.

Ik ga een ander onderwerp beginnen, want ik wil dit onderwerp niet kapen, maar ik heb nogal wat ‘perikelen’ bij iOS 15.

Gezien al die ‘perikelen’ rondom iOS15 wacht ik even op 15.1. Tegen die tijd zal ik ook dat focus wel eens nader bekijken.

Ja, dat is heel verstandig Night, had ik ook moeten doen.

Ik had met iOS 14 do not disturb van 22:00 tot 7:00. Zo heb ik de slaapmodus in Focus ook ingesteld. Nu krijg ik dit:

What’s next? De stem van Tim Cook dat ik naar bed moet?

1 like

Dít is precies de betutteling die ik bedoel!
Dit slaat toch nergens op?

Inderdaad, ik wil gedurende die tijd geen notificaties etc. maar dit is wat mij betreft doorgeschoten.

Ik sprak er een paar mensen over door het plaatje in een groep te plaatsen. Zij vonden het logisch…

Ik niet, als ik iedere dag de juiste bedtijd moet instellen, dan is de kans groot dat ik het vergeet met mijn slaperige hoofd, met als gevolg dat ik om half zes al wakker word door de notificaties. Het gaat mij eigenlijk om een periode van do not disturb, niet slaap focus. Misschien moet ik er een ander soort focus van maken ipv. slaap.

Omdat mijn achtergrond ineens weg was stelde ik een nieuwe in en toen kwam ik er achter dat ‘focus’ de achtergrond had geblurd. Plots heb ik tientallen mogelijkheden. Poeh dat wil ik eigenlijk niet.
Ik zou graag 1 knop die ik zelf aan of uit kan zetten zodat ik niet gestoord wordt behalve door personen die dat van mij mogen. Daarnaast mogen er best andere mogelijkheden bestaan maar ik wil mijn knop terug. Hoe stel ik dat in ?
Zijn die belangrijke personen nu trouwens ook geblokkeerd als ik dat maantje aanzet? Oeieoei. Dat moet snel anders.

Om ervoor te zorgen dat de belangrijke personen je mogen “storen” gedurende de Focus periode moet je ze toevoegen in de desbetreffende Focus. Zie voor meer informatie hier bij Appletips

Om de vraag van de TS te beantwoorden, wachten tot WhatsApp met API van focus aan de haal gaat, tot die tijd enkel en alleen via iMessage of SMS dat ze erdoor kan of met bellen. Helaas.

1 like